hoefkatrol ontsteking en primeval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fionaenco

hoefkatrol ontsteking en primeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:08

hoi allemaal, is er iemand die ervaring heeft met het geven van primeval gelatinaat m.b.t. hoefkatrol ontsteking ( in combinatie met natural balance aangepast beslag) of misschien met het geven van andere middelen? inspuitingen en dergelijke???

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:19

Bij mijn paardje is kort geleden hoefkatrolontstekeing geconstateerd.
Ik gaf hem zowiezo al Primeval,maar weet niet of dit iets doet.
Morgen gaat hij naar de kliniek waar hij een infuus krijgt met Tildren en z'n hoefgewricht wordt ingespoten,want daar was de synovia erg dun.
Waar ze dat mee doen hoor ik morgen(ben ik van de schrik vergeten te vragen).Ook krijgt hij egg-bar ijzers met een leren rand ertussen.
Het is in ons geval wel d'r op of d'r onder.
Dus hopelijk slaat dit allemaal aan.
Meer info als dit kan ik je dus ook nog niet geven,helaas.
Maar als je de zoekfunctie gebruikt kom je een heleboel tegen over hoefkatrolontsteking.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:23

Glucosaminecomplex speciaal van de Groene Os, verkrijgbaar bij betere paardenzaken.
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:42

Ik ken een paard dat een aantal jaren op primeval stond omdat de dierenarts artrose had geconstateerd. Wij hebben een poosje terug nieuwe foto's laten maken, en die bleken helemaal schoon. Dat paard heeft dus nooit artrose gehad in die gewrichten. En de eigenaar maar dure poeiers kopen bij de veearts...

Ik ben geen voorstander van allerhande 'piaffepoeiers'

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:29

ik heb zelf ervaring met een paard met hoefkatrol en kan je zeggen dat al deze middelen je iets helpen maar je manier van rijden is echt het allerbelangrijkste............rechtrichten en goed trainen

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:45

die mening deel ik met je! het gaat hier niet om mijn eigen paard ( gelukkig) maar om het paard van mijn vriendin, zij heeft ms dus rechtrichten is al erg moeilijk voor haar. ze heeft het paard net 3 mnd dus ik denk niet dat de hoefkatrol door haar rijden komt,( ze kent het paard al wel langer en hij heeft altijd kort gelopen van voren, dus waarschijnlijk zat het probleem er al langer) daarvoor heeft het paard erg lange tijd nooit iets gedaan ( behalve in de wei lopen) nu gaat het paard morgen natural balance beslag krijgen maar ze zou graag nog meer doen om het te ondersteunen, vandaar dat we aan primeval dachten.....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:49

sarie schreef:
ik heb zelf ervaring met een paard met hoefkatrol en kan je zeggen dat al deze middelen je iets helpen maar je manier van rijden is echt het allerbelangrijkste............rechtrichten en goed trainen

Ik kan het niet beter verwoorden. Medicijnen, suplementen, helpt niet of nauwelijk. Werk aan klassieke rijmethode, is DE oplossing. OK dan!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:56

Goed rijden (rechtrichten) en daarbij ter ondersteuning cortaflex. Daar heb ik zeer goede ervaringen mee; beter dan met Primeval. Kijk even met de zoekfunctie; hier zijn laatst 2 topics over geweest (en de eennalaatste was zeer uitgebreid: gepost door Renske20 dacht ik)

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:58

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:35

rechtrichten ,en ik zou persoonlijk helemaal geen ijzers doen,want ik kan me zowiezo niet voorstellen dat dat goed is voor een paard en al helemaal niet voor 1 met hoefkatrolonsteking..en trainen aan de dubbele longe{ rechtrichten} en pas onder het zadel rechtrichten als de onsteking ook echt weg is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:35

oja nooit inspuitingen geven..wordt het alleen maar slechter van

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 15:24

ijzers ben ik zelf ook niet voor...maar het paard heeft geen gewone egbarrs onder. dit zijn natural balance ijzers met als doel dat ie over een tijdje weer zonder ijzers kan. maar met alleen bekappen kan je niet op korte termijn genoeg veranderen vandaar even de hulp van ijzers met zooltjes om de straal vast wat tegendruk te geven zodat die beter doorbloed wordt. ik heb het paard net zien lopen ( de ijzers zitten er nu 2 dagen onder) en echt een wereld van verschil! het paard staat weer vierkant ( stond altijd scheef) gebruikt zijn achterbenen wat natuurlijk weer goed is voor de voorbenen en liep gewoon goed, en niet kreupel!!! ze hebben er alleen mee gestapt hoor maar was toen in ieder geval niet kreupel.
wat is er zo slecht aan inspuitingen? ( behalve dat het troep is) wij hoopten juist dat een inspuiting en ontstekingsremmers het proces konden ondersteunen, daar wil ik wel graag meer over weten dus als mensen hier ervaring mee hebben????

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:52

Inspuiting: vaak wordt er ingespoten met Prednison en dit is echt tuig. Is een ontstekingsremmer die meer kapot maakt dan helpt. Het werkt tijdelijk, en de periode die het werkt is steeds korter. Dit zou ik je dus echt afraden.
Wel wordt soms hylarionzuur toegepast: dit is een natuurlijk middel en kan geen kwaad. Het is wel erg duur, maar zou het overwegen waard kunnen zijn. Zelf heeft mijn paard (hko + artrose 3+) natural balance ijzers gehad (zonder zooltje) en daarnaast cortaflex = natuurlijk voedingssupplement en dit werkte bij hem super goed. Dat zou je wellicht eens kunnen overwegen; is niet zo heel prijzig en je merkt met een week of 8 wel hoeveel je paard verbetert.
Met de natural balance ijzers wel goed oppassen dat je niet teveel gaat doen ook al loopt ze goed. Door de verandering van stand is voorzichtigheid geboden; anders kan je bijv. peesproblemen krijgen als je te hard van stapel loopt. Dus wat jullie nu doen :stappen is super goed. Als dat straks in orde is heel langzaam opbouwen. Suc6!

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:12

oke dan...heel erg bedankt voor je reaktie!!!

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 01:01

hoefkatrol is een verzamelnaam voor peesaandoeningen in de ondervoet.
Door een overstretching van de diepebuiger die over het straalbeentje loopt ontstaat vaak de blessure.
Vaak onstaat dit doordat de ruiter scheef zit op zijn paard en het paard uit balans rijdt.
Een technische uitleg kan je vinden op de site www.hoefkatrol.com
Om de overstretching van de diepebuiger tot rust te laten komen moet je de doorbloeding van de hoef stimuleren.
Dit gaat slecht met hoefijzers, omdat hoefijzers het hoefmechanisme beperken.

Ik ken verschillende paarden waarbij hoefkatrol catagorie 3 was geconstateerd en na het op de juiste manier van bekappen en tot rust laten komen van de diepebuiger was er naar 6 maanden geen hoefkatrol meer te vinden.
Het is zelf mogenlijk dat paarden met hoefkatrol gewoon weer de dressuur sport ingaan. zelf tot op z niveau.
springen is wat moeilijk, want de pees blijft toch altijd een zwakke plek in het been.

hoefkatrol is dus goed te behandelen d.m.v. de juiste hoefverzorging en aangepaste training om je paard weer in balans op zijn benen te krijgen.

je kan ook goede informatie vinden op www.paardenbegrijpen.nl

M.vr.gr.
bart
hoefsmid

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:21

bart6699 schreef:
Door een overstretching van de diepebuiger die over het straalbeentje loopt ontstaat vaak de blessure.
Vaak onstaat dit doordat de ruiter scheef zit op zijn paard en het paard uit balans rijdt.
Een technische uitleg kan je vinden op de site www.hoefkatrol.com
Om de overstretching van de diepebuiger tot rust te laten komen moet je de doorbloeding van de hoef stimuleren.
Dit gaat slecht met hoefijzers, omdat hoefijzers het hoefmechanisme beperken.

Ik ken verschillende paarden waarbij hoefkatrol catagorie 3 was geconstateerd en na het op de juiste manier van bekappen en tot rust laten komen van de diepebuiger was er naar 6 maanden geen hoefkatrol meer te vinden.
Het is zelf mogenlijk dat paarden met hoefkatrol gewoon weer de dressuur sport ingaan. zelf tot op z niveau.
springen is wat moeilijk, want de pees blijft toch altijd een zwakke plek in het been.

hoefkatrol is dus goed te behandelen d.m.v. de juiste hoefverzorging en aangepaste training om je paard weer in balans op zijn benen te krijgen.

je kan ook goede informatie vinden op www.paardenbegrijpen.nl

M.vr.gr.
bart
hoefsmid

Ook Caroline de Lannoy werkt met dit systeem, zie ook www.carolinedelannoy.com zij heeft jarenlang met Antoine gewerkt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:51

Mijn merrie heeft artrose in beide voorbenen. Twee jaar terug werd dit vastgesteld bij haar: rechts de kogel, links het hele been en in serieuze mate. Het werk werd gereduceerd van dressuur naar rustige buitenritjes, en na heel wat rondneuzen besloot ik haar Primeval te geven. Mijn toenmalig buurpaard op stal met HKO liep prima op dit middel, dus waarom niet. Maar bij Memuska werkte het totaal niet. Ze bleef even stijvig lopen, kreupelde zelfs af en toe... En daarbij kwam dat het zo'n duur product is, en voor mij als arm studentje die alles zelf moet betalen Bloos Ik ben dan terug in overleg gegaan met de DA en die stelde voor er mee te stoppen, en wat anders te proberen. Ik ben haar toen Artico beginnen geven, en sindsdien loopt ze prima (*klopt af op een stuk hout*). Ik ben begonnen op drie schepjes, nu krijgt ze er nog eentje en gaat prima. Het kost 33 euro per emmer en daar doe je ongeveer anderhalve maand mee.
Ik denk dat het een kwestie van uitzoeken is, het is niet omdat dit product bij het ene paard werkt dat het bij het andere ook werkt.
Veel succes, moest je meer info willen mag je me altijd pb'en.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:41

sarie schreef:

dat helpt helaas niet bij mijn pony,
hij heeft t aangeboren!

Verdrietig

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:02

Zelf heb ik Primeval geprobeerd bij mijn paard en daar niets van gemerkt. Spul een keer langzaam afgebouwd en een keer snel, maar geen verschil gemerkt. Wel merk ik goed verschil met cortaflex. Niet alleen voor de soeplesse van de gewrichten, maar ook de spieren worden er elastischer van (zelf de fysio merkte het).
Verder is rechtrichten uiteraard een must, maar helaas is niet iedereen voorzien van een goede instructie. En ondanks een gebrek is aangeboren, kan je door goed rijden nog veel goeds doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:29

bart6699 schreef:

Ik dacht dat klasse indeling iets zegt over de botkwaliteit van de straalbeentjes.... (vandaar dat het gestrooi met die klassen zo'n bull is in deze context.)

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 09:30

ik denk dat de klasse inderdaad slaat op de kwaliteit van het straalbeentje, maar hoe slechter deze kwaliteit hoe erger de hoefkatrolontsteking meestal....dus niet helemaal bullshit. en bart, de site van paardbegrijpen ken ik, de hoefsmid die bij dit paard is geweest gaf deze ook! en degene van wie het paard is wil daar wat lessen gaan nemen. bedankt voor alle reakties!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:23

fionaenco schreef:
en degene van wie het paard is wil daar wat lessen gaan nemen. bedankt voor alle reakties!

Goede beslissing om bij Marijke de Jong te gaan lessen OK dan!