Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sarie schreef:ik heb zelf ervaring met een paard met hoefkatrol en kan je zeggen dat al deze middelen je iets helpen maar je manier van rijden is echt het allerbelangrijkste............rechtrichten en goed trainen

bart6699 schreef:hoefkatrol is een verzamelnaam voor peesaandoeningen in de ondervoet.
Door een overstretching van de diepebuiger die over het straalbeentje loopt ontstaat vaak de blessure.
Vaak onstaat dit doordat de ruiter scheef zit op zijn paard en het paard uit balans rijdt.
Een technische uitleg kan je vinden op de site www.hoefkatrol.com
Om de overstretching van de diepebuiger tot rust te laten komen moet je de doorbloeding van de hoef stimuleren.
Dit gaat slecht met hoefijzers, omdat hoefijzers het hoefmechanisme beperken.
Ik ken verschillende paarden waarbij hoefkatrol catagorie 3 was geconstateerd en na het op de juiste manier van bekappen en tot rust laten komen van de diepebuiger was er naar 6 maanden geen hoefkatrol meer te vinden.
Het is zelf mogenlijk dat paarden met hoefkatrol gewoon weer de dressuur sport ingaan. zelf tot op z niveau.
springen is wat moeilijk, want de pees blijft toch altijd een zwakke plek in het been.
hoefkatrol is dus goed te behandelen d.m.v. de juiste hoefverzorging en aangepaste training om je paard weer in balans op zijn benen te krijgen.
je kan ook goede informatie vinden op www.paardenbegrijpen.nl
M.vr.gr.
bart
hoefsmid
Ik ben dan terug in overleg gegaan met de DA en die stelde voor er mee te stoppen, en wat anders te proberen. Ik ben haar toen Artico beginnen geven, en sindsdien loopt ze prima (*klopt af op een stuk hout*). Ik ben begonnen op drie schepjes, nu krijgt ze er nog eentje en gaat prima. Het kost 33 euro per emmer en daar doe je ongeveer anderhalve maand mee. bart6699 schreef:hoefkatrol is een verzamelnaam voor peesaandoeningen in de ondervoet.
Door een overstretching van de diepebuiger die over het straalbeentje loopt ontstaat vaak de blessure.
Vaak onstaat dit doordat de ruiter scheef zit op zijn paard en het paard uit balans rijdt.
Ik ken verschillende paarden waarbij hoefkatrol catagorie 3 was geconstateerd en na het op de juiste manier van bekappen en tot rust laten komen van de diepebuiger was er naar 6 maanden geen hoefkatrol meer te vinden.