zijn solariums slecht voor de ogen van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesleymoos

zijn solariums slecht voor de ogen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 10:06

Ik zit met een vraag en mischien is er iemand op bokt die dit weet.
Wij hebben op stal een discussie of de lampen ( infra rood) slecht zijn voor paarden hun ogen.
Wij willen namelijk het solarium in het gangpad hangen. Maar nu was de vraag of het dus niet slecht is voor de paarden in de omliggende boxen. Nu zijn de lampen niet UV maar infra rood en zal het solarium mischien 30 minuten per dag aanstaan en mischien nog minder. Wie kan mij helpen?????

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:08

ik heb geen idee eerlijk gezegd, maar dit is inderdaad iets heel interessants, hier heb ik nooit bij stil gestaan ! ben benieuwd !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:11

lijkt me van wel... als je zelf in tropicana bv. bent en je gaat onder het solarium moet je je ogen bedekken met een brilletje of handdoek.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:59

geen idee waarom het slecht zo wezen, waarom hebben anky etc het dan ook? niet alle ruiters btw om even duidelijk te wezen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:03

Denk dat het vooral slecht is als je er van dichtbij in kijkt. Dus als dat precies voor de box is en ze dan direct op de lampen kijken zou het wellicht slecht kunnen zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:12

Wij hebben een infrarood solarium op stal maar daar heb je totaal geen last van, dus ik verwacht paarden ook niet.
Mijn paard staat ook nooit met zijn ogen dicht onder het solarium. Als ze het vervelend zouden vinden zouden ze hun ogen wel dichtdoen.
Ik denk niet dat je het kunt vergelijken met een gewone zonnebank voor mensen. Dat licht is wel schadelijk voor je ogen maar is ook felblauw/wit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:42

Ik denk dat het wel mee valt. Anders had daar wel meer over bekend geweest.

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:36

Volgens mij is infrarood (=warmte) straling niet schadelijk voor je ogen.
Onder de zonnebank moet je inderdaad een brilletje op, maar dat is om je ogen te beschermen tegen UV-straling. Dat is iets heel anders.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:48

kinteressante discussie. aan de ene kant denk ik van wel schadelijk, omdat het infraroodis.. maar aan de andere kant.. het is geen zonnebank... interessant !

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:02

d'r zijn vast wel brilletjes voor paarden... Kan geen kwaad om die uit voorzorg te gebruiken?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 02:58

infra rood is niet schadelijk, vergelijk het met een warmte lamp die ook bij pups , kuikens e.d worden gebruikt, zoals hier ook al gezegd is is uv straling schadelijk, dus zonnebanken, waar je bruin van word... en das iets heel anders

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:51

baroen schreef:
infra rood is niet schadelijk, vergelijk het met een warmte lamp die ook bij pups , kuikens e.d worden gebruikt, zoals hier ook al gezegd is is uv straling schadelijk, dus zonnebanken, waar je bruin van word... en das iets heel anders

Ja jij hebt helemaal gelijk!!
In de zonnebank zit hele andere straling, UV-B en UV-A, de straling waar je bruin van wordt.
Die is zeer schadelijk voor je oog, dus ook als je in de zon kijkt!

Een solaria is hier allemaal op getest, en pups en andere jonge beestjes overleven onder de "rode"lamp.
Schadelijk zal een solarium dus niet zijn.
En bij ons liggen de solaria tussen de paardenboxen in, dus om de paar boxen een solarium, en de paarden hebben hier volgens mij geen last van hoor!!!