Rollen tijdens rijden: ondeugd of medische oorzaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

Rollen tijdens rijden: ondeugd of medische oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:41

Hey,
Ik heb nu bijna 3 maanden bezig met het inrijden van m'n verzorgshet, en ze liep altijd goed, maar sinds zondag doet ze een beetje vreemd.
Ik was zondag lekker aan het uitstappen in de bak (zonder zadel) en toen zakte ze opeens door haar knieën en ging rollen!
Zondag zag ik er nog wel de lol van in.
Vandaag was ik van plan een klein buitenritje te maken. Met opstappen deed ze een beetje onrustig (zoals gewoonlijk). En daarna ging ze vrolijk stappen met oortjes naar voren. Na een kwartiertje te stappen begon ze weer met die flauwe kul...
*door knieën zakken (en proberen te gaan rollen)
Dit keer sprong ik er snel vanaf zodat ze overeind bleef staan...
...maar zo gauw ik er weer op zat begon ze weer met raar doen!
Ze probeerde de hele tijd te zakken door haar knieën zodat ze kon gaan rollen, of ze ging een beetje door haar knieën zakken om vervolgens haar hoofd eens goed te schuren tegen d'r voorbenen.
Ik vraag me nou af: is dit typisch ondeugend shet-gedrag, of is er iets mis met haar???
Ik moet toevoegen; ze deed de hele tijd raar bij weggetjes waar ze gewoonlijk niet graag in wilt lopen. De terugweg draafde ze met oortjes naar voren zonder problemen terug.
Mijn conclusie is dat ze misschien zondag ontdekt heeft dat ze op die manier mij van d'r rug krijgt (anders ben ik er echt niet af te krijgen Tong uitsteken). Omdat ze geen zin heeft om die weggetjes in te gaan.
Het is absoluut niet zo dat ze rijden niet leuk vind, want in tegendeel houdt ze ervan om keihard te crossen met mij op d'r rug *LOL*
Als het iets medisch is, kan het er misschien aan liggen dat ze sinds ongeveer 2 weken in een erg voedselrijke wei staat (erg groot, erg veel gras).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:48

Eh etteren denk ik. Mijn paard deed het ook een keer toen ie net ingereden was, ze vergeten gewoon af en toe dat je erop zit en dat er een zadel op zit Knipoog. Shetters zijn zo slim dat ze merken dat baasje afstapt als ze gaan rollen............ Even met de zweep erover volgende keer Lachen

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:02

oké... haha want weet je wat het probleem is: als 'ie gewoon zo ondeugend is, dan wil ik hem inderdaad een tikje geven... maar ik moet d'r natuurlijk niet gaan straffen als het toch echt een probleem is!
de eigenaresse heeft ook gezien hoe die deed...en ze vind het ook etteren, maar ik moet deze 'etter-fase' wel ff in de gaten houden
achja ik kijk wel of ze de volgende keer stopt met door knieën zakken + proberen te rollen met een tikje!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:36

ha ha, klinkt inderdaad als een shet-streek. Clown
Hoe verzinnen ze het?? (ik hoor je shetje al lachen!!) Haha! Haha! Haha!
Maar effies een manier zien te vinden om goed en correct te corrigeren, desnoods mbv iemand, want anders heb je straks een probleem!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:42

paarden die net onder het zadel zijn proberen je idd meer uit dan de meer ervaren beestjes. je hoeft je echt geen zorgen te maken, bij de eerste keer vond je het grappig, en heb je haar in feite beloond door eraf te gaan er haar d'r gang te laten gaan. het is gewoon etteren idd. mijn kruising shet is ook mega-intelligent. ik heb haar geleerd op commando te liggen, maar ze heeft het wat uitgebreid. als ik nu de hoefjes uit wil krabben laat ze zich zo vallen, en als ze geen zin heeft om te wandelen gaat ze ook languit liggen en ondertussen gras eten. eigen schuld, dikke bult. kan d'r ook niet zomaar op d'r kop geven, want ik heb haar zelf geleerd te liggen op commando. ik ben nu bezig haar te leren dat het echt alleen mag als ik dat zeg en anders niet. het gaat steeds beter, al moet ik zeggen dat dit wel de meest monsterlijke (en slimste) pony is die ik ooit heb meegemaakt. maar ja, komt ook wel weer goed.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:49

tsja... volgende probleem: hoe leer ik het haar af Tong uitsteken

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:53

Haar op dat moment toch wel "straffen". Dit mag ze gewoon niet.
Net wat merrieveulen zei, de eerste keer is leuk, maar de volgende keren niet meer. Je mag haar daarvoor echt wel straffen en dat begrijpen ze echt wel.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 00:10

Tsja maar ik vroeg me dus af of het een medische oorzaak kon hebben.
Blijkbaar denken jullie allemaal dat mijn verzorgshetje super ondeugend is. (is ze ook)
Ik zal haar de volgende keer flink aanpakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:19

idd, als je haar nu niet straft leert ze het aan, net zoals die van mij.... en dan kan je niet ineens straffen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:20

als ze het doet gewoon een flinke tik erop, en als ze weer staat belonen. altijd belonen, vergeet dat niet! het wordt vaak vergeten, maar belonen op het goede moment leert ze meer dan straffen. ook als ze het probeert en je kunt het voorkomen meteen belonen als ze het weer goed doet.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:10

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:24

even misschien een dom antwoord: wormen?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:39

miertje schreef:
even misschien een dom antwoord: wormen?

Het lijkt mij persoonlijk een etter-streek, maar zo'n heel vaag antwoord is het niet.

Ze zou last kunnen hebben van een of ander jeukbeest of iets soortgelijks van schurft, rolt ze ook veel buiten het rijden?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:40

buiten het rijden in de betekenis van als ze losloopt Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:06

nee het zijn geen wormen! ze rolt wel eens af en toe buiten, maar niet echt extreem vaak. ze heeft niet echt veel last van jeuk geloof ik.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:07

Bij de stal waar ik vroeger reed hadden ze een schimmel. Deze dame had ook de gewoonte om te gaan liggen, met name als er beginners op zaten en dan bij voorkeur in een plas modder. Bij gevorderde ruiters deed ze het bijna niet. Dit paard is 28 jaar geworden en tot op de laatste dag heeft ze het gedaan, minimaal 1x per week.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:11

ondeugd klinkt het meest logisch, maar houdt wel in de gaten dat ze inderdaad niet hoefbevangen oid wordt door het vele gras (al is najaar/winter gras lang niet zo eiwitrijk als voorjaarsgras).

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:33

Chessie schreef:
ondeugd klinkt het meest logisch, maar houdt wel in de gaten dat ze inderdaad niet hoefbevangen oid wordt door het vele gras (al is najaar/winter gras lang niet zo eiwitrijk als voorjaarsgras).

tsja ik zat er wel een beetje aan te denken omdat ze in zo'n grote wei staat met veel gras...
...maar ik kijk volgende keer wel ff hoe het gaat (hopen dat ze dan wel normaal doet)

weet iemand trouwens precies de symptonen voor hoefbevangenheid?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:31

hoefbevangen heid treedt meestal op als ze (veel) te dik zijn. het paard heeft dan zere hoeven, met name de voorhoeven, en leunt dan ook duidelijk op de achterste benen. lopen gaat van niet soepel tot duidelijk pijnlijk/ kreupel. het is dan zaak om het paard snel af te laten vallen, en in elk geval geen gras/ brok te voeren, maar hooi (dus geen kuil).

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:24

nouja... paardje loopt verder nog wel goed Lachen en toen ze wou gaan rollen (neiging had tot..) toen leunde ze juist op d'r voorbenen.
Dik is zeker niet, ze heeft wel een klein beetje een buikje, maar voor een shet is ze redelijk slank.
Denk dus dat er niks aan de hand is (gelukkig maar) Lachen