Ervaringen met kraakbeen beschadigingen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Ervaringen met kraakbeen beschadigingen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:00

Mijn paard zit inmiddels alweer dik 2 maanden in de lappenmand. D'r voor knie gewricht was beschadigd.. waarschijnlijk in de wei gebeurt. Hierdoor is ook haar kraakbeen in ernstige mate aangetast. Ze is hiervoor geopereerd en heeft inmiddels de herstelperiode achter de rug.

Gister is de dierenarts wezen kijken... geen goed nieuws ze liep heel erg slecht! ze kan niet eens goed stappen.. nou is dit wel de laatste paar dagen zo erg geworden. Het komt erop neer dat kraakbeen 1 van de moeilijkste dingen is om te genezen. Ten eerste komt het in mindere mate terug en dit wat terugkomt is van een beduidend lager kwaliteit dan die van het 'normale' kraakbeen.

Aangzien we dit paard hebben als doel de dressuursport (reed er bij de junioren en was aan t trainen voor de overstap naar de young-riders) zei de dierenarts dat dit waarschijnlijk niet meer haalbaar is.
Ze word dus ofwel een recreatiepaard eventueel fokmerrie.. of zelfs helemaal niks meer als we haar helemaal niet meer goed krijgen.. dus ook niet in de stap....

Dit paard is een heel bijzonder paard voor mij en ik heb er 2 jaar over gedaan om d'r te leren begrijpen en d'r te leren rijden dus wil het niet zo makkelijk opgeven. En daar komt nog eens bij dat ik mijn vorige paard ook al verloren ben Huilen

Ik wil nog met d'r naar Eric Laarakkers.. daar komt ze wel vaker hij kent er goed en hoop dat hij er eventueel nog iets aan zou kunnen doen maar dat weet ik dus nog niet.

Heeft iemand van jullie ervaringen met dit soort dingen? en kwam het weer goed? of helemaal niet? ik wil wat beter de kansen in kunnen schatten... doet me echt pijn en ben er kapot van maar wil wel realistisch blijven. Ga d'r niet aanhouden alleen voor mezelf terwijl ze pijn lijdt maar als er een kleine reele kans is wil ik dit zeker proberen....

Sorry voor t lange verhaal....

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:03

Echt niemand??? Weet echt niet wat ik ermee moet...... Boos!

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:53

Mijn paard heeft, op de rontgenfoto van het kroongewricht een lichter plekje in het kraakbeen daar. Ze is drie weken geleden ingespoten met hyaluronzuur en ben nu bezig met opbouwen in stap. Dit is dus wel een andere plek dan waar jouw paard een blessure heeft. Hoe het bij mij afloopt weet ik niet, maar de ene dag stapt ze beter dan de andere. Ik moet volgende week weer voor controle. Je hebt hier natuurlijk niets aan dit antwoord, maar het is een antwoord

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:54

Misschien is het wel Arthrose een gewrichtsaandoening, die op elke leeftijd kan optreden.
Door een langdurige ontsteking ontstaan onherstelbare veranderingen aan het gewrichtskraakbeen (= bekleding van de botuiteinden) en het bot.
Het gewrichtskraakbeen raakt beschadigd (kan zelfs verdwijnen) en aan de gewrichtsranden treedt als ongunstig effect extra botvorming op.
Door het ongeval en de verandering in de stand eventueel.
Ik hoop voor je dat je snel iets meer weet en dat je snel goed nieuws krijgt!!!!!!!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:02

Het is iets anders, mijn merrie brak, lees verbrijzelde, afgelopen winter haar kootbeen. Ze heeft van januari tot half mei in het gips gestaan. In het begin gaf de DA me ook geen kans. Ik had 30% kans dat het aan elkaar groeide. Nu zit alles weer vast. Haar hoef staat niet meer recht onder haar been maar schuin naar buiten. Ik wilde eerst alles proberen voordat ik haar opgaf. Dat is gelukt. Ze loopt lekker in het land. Is wel blijvend kreupel maar heeft geen pijn dat weet ik zeker. Bij mijn paard waren ze bang voor botwoekering bij haar kogel. Dit is hééééél licht aanwezig. Geef aub niet op. DA zijn altijd iets nuchterder in dit soort zaken en geven sneller op. Stel dat het wel goed komt. Heb je altijd nog een leuke fokmerrie al zal ze mischien kreupel blijven.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:36

laro schreef:
Mijn paard heeft, op de rontgenfoto van het kroongewricht een lichter plekje in het kraakbeen daar.

Dat is vreemd.... kraakbeen kan je niet op een rontgenfoto zien...

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:39

Vajramani schreef:
Geef aub niet op. DA zijn altijd iets nuchterder in dit soort zaken en geven sneller op. Stel dat het wel goed komt. Heb je altijd nog een leuke fokmerrie al zal ze mischien kreupel blijven.

Dank je! Ik heb ook nog wel hoop het is alleen dat me ouders dat eigenlijk niet meer hebben... dat werkt natuurlijk ook niet echt mee...

Maar het is onstaan doordat ze uitstupsels had gekregen op d'r gewricht (waarschijnlijk door een val in de wei) wat dus d'r kraakbeen heeft beschadigd en dit is weer hersteld via de operatie... maar het kraakbeen blijft beschadigd..

Doordat weinige kraakben kan atrose (botvergroeing) ontstaan... dus dat heeft ze nog niet maar dat kan er nog wel uit ontstaan.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:12

Margo schreef:
Dank je! Ik heb ook nog wel hoop het is alleen dat me ouders dat eigenlijk niet meer hebben... dat werkt natuurlijk ook niet echt mee...

Doordat weinige kraakben kan atrose (botvergroeing) ontstaan... dus dat heeft ze nog niet maar dat kan er nog wel uit ontstaan.

Mijn ouders bleven gelukkig wel hoop houden, die wilden ook alles proberen. Ik moet wel zeggen mijn DA was ook nuchter, hij moet je op het ergste voorbereiden, maar hij heeft wel alles uit de kast getrokken om het te proberen. Dankzij hem leeft mijn paard nog.

Ik heb mijn merrie in die tijd OsteoCure van VSM gegeven, te verkrijgen bij de paardendrogist.
Help reguleren botherstel en voorkomt botwoekeringen en artrose. Of het daadwerkelijk heeft geholpen weet ik niet. De DA stond wel versteld hoe snel haar bot aan elkaar groeide. Maar baat het niet dan schaad het niet is mijn idee.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:07

Ik ben ook zeker te spreken over Osteocure. Ik heb het mijn paard gegeven omdat ze een botwoekering heeft op kroon en koot gewricht. Er zat ook bindweefsel omheen en dat is helemaal weggetrokken en de botwoekering is hiermee ook verkleind.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:47

Oh wat goed! en waar kan je dat halen? gewoon bij de natuurwinkel ofzo??
is toch homeopatisch? kan nooit kwaad....

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:34

oh zie het net pas... verkrijgbaar bij de paardendrogist... zal eens op de site kijken!!
Bedankt voor de tips!!!
Nog meer mensen met ideeen hierover?

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:41

Je hebt gelijk als je zegt dat kraakbeen niet te zien is, er is bij mijn paard een opheldering te zien in het kroonbeen. Dit komt waarschijnlijk doordat het kraakbeen op die plek is aangetast is. Dit wordt dan ook behandeld. Ik heb dit idd niet goed gezegd.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:50

echt waar hoop moet je blijven houden!!!
Maar denk aan een ding als ze echt pijn heeft denk dan echt wat het leven voor je paard dan nog waard is.
Mijn paard is ook een probleem hij heeft OCD gehad en is daar aan geopereerd lichte artrose werd daarna geconstateerd maar de Da zei dat dat kleine betje te verwaarlozen was nu een 4 maanden verden Vraag ik mij af hij is niet kreupel maar het is een draver en hij heeft 8 jaar met pijn gelopen loopt hij er niet door heen??????????
Mijn grootste angst is heeft hij pijn dat is echt heel erg vaak laten ze het niet zien en lopen gewoon door en daar ben ik erg bang voor.
hier nog een foto van mijn liefie deze foto is 1 week gelen gemaakt.
Afbeelding
Hij ziet er wel gelukkig en glanzend uit.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:35

Mijn paard ziet er verder ook wel goed uit en ze is heel vrolijk en alles... maar toch loopt ze niet goed! Dus ze moet wel pijn hebben ergens, anders zou ze wel goed lopen....
En ik hou ook wel hoop maar ik mijn ouders werken alleen maar tegen dus ik lever momenteel de strijd in me eentje met alleen maar grote ruzies thuis! terwijl iedereen die ik verder spreek zegt dat ik t zeker niet zo snel al op moet geven!

Weet je wat het ook is... Ze is natuurlijk bedoelt voor de sport. Was nu aan t trainen voor de young-riders (staat toch wel aardig gelijk aan de lichte tour) en me ouders hebben zoiets van dat kan ze toch nooit meer (maar je weet t maar nooit zeg ik dan tenminste niet al na pas 2 maanden) DE WONDEREN ZIJN DE WERELD NOG NIET UIT!!!

We hebben inmiddels Eric Laarakker erbij gehaald. Die heeft t verhaal aangehoord. Hij heeft gezegd dat het idd nogal vroeg is om nu al meteen afscheid te nemen van het paard. Hij heeft r nog niet gezien maar als hij t verhaal zo hoort, wil die d'r toch graag nog zien en denkt ie dat ie er misschien nog wel iets aan kan doen.
Omdat het al geopereerd is wordt dit wel vermoeilijkt heeft die gezegd... kan ik ook nog wel inkomen.
Het zou dan gaan om een aantal behandelingen in een tijdsbestek van een aantal maanden (hoeveel precies kan die nu natuurlijk niet zo zeggen zonder d'r gezien te hebben).

Hij zei wel. Als dat niet aanslaat en het word niet beter is het beter om toch afscheid te nemen en het paard geen verdere ellende meer aan te doen. Vind ik eigenlijk wel heel erg realistisch van m!

Ik weet verder niet wat die gaat doen en heb nog flink wat vragen maar dat horen we wel als we er heen gaan. 20 december maar misschien eerder als er iemand uitvalt.

Ik hou jullie wel op de hoogte... als jullie dat ook doen over dingen die je misschien hoort....