In 10 weken tijd 3 keer koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henriette

In 10 weken tijd 3 keer koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 09:37

Sinds 10 weken heeft mijn 8 jarige merrie 3 keer koliek gehad.
Het typische is dat er telkens precies 5 weken tussen zit! Verward

Het kan met d'r cyclus te maken hebben, ze wordt vaak niet echt overtuigend hengstig. Maar normaal gesproken wordt een merrie om de 3 weken hengstig.....dacht ik.

De eerste keer had ze echt veel pijn in d'r buik en heb ik de DA laten komen, na een darmverslapper en pijnstiller was ze weer snel opgeknapt.
De 2e keer was het wat minder heftig, maar heb ik toch weer de DA laten komen.
De laatste keer (gisteren) was het ook niet zo heftig en heb ik eerst zelf Colosan gegeven en even een uurtje aangekeken. Na wat wandelen en rustig op stal staan ging het binnen anderhalf uur al weer een stuk beter....gelukkig!

Het is geen verstopping, ze mest gewoon door.
De eerste keer leek het wel op gaskoliek; d'r buik was opgezwollen.
De laatste 2 keren zag ik wel dat ze wat krampen had, maar ze was niet opgezet.
Ontwormen doe ik altijd "volgens het boekje", zand eten doet ze ook niet.....dus ik tast echt in het duister. Scheve mond

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:46

Ik doe elke dag een klein scheutje zonnebloemolie of sla olie over brok heen. Onze minipony had ook aanleg voor, sindsdien dat we dat geven, hebben we nergens geen last meer van.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:08

Is er niets veranderd in haar voedings- of bewegingspatroon?

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:25

Bij de eerste keer waren we 2 weken aan het stappen en kreeg ze minder krachtvoer, toen dachten we dat het misschien daarvan kon komen.

Sindsdien houden we goed het voeren in de gaten, wanneer en hoeveel ze krijgt en dan daarna niet te snel rijden bijvoorbeeld.
Ook het hooi wordt nu over een aantal keren per dag verdeeld.
Een deel van (zetmeelrijke) biks is vervangen door oliehoudende zaden, zetmeel is nl. vaak de veroorzaker van gaskoliek.

Beweging is al een week of 7 iedere dag hetzelfde.

We staan echt voor een raadsel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:31

Misschien heeft ze wel een Cyste die af en toe opspeelt ?Helaas denk ik dat het scannen een probleem gaat zijn bij jullie merrie, omdat het opvoelen bij een koliekaanval al een probleem is.
Is er geen mogelijkheid om de eierstokken helemaal stil te leggen? Dan kun je dat iig uitsluiten. Het is een vrij dominante tante (sorry dat ik het zo formuleer) en daar schijnen cystes wel vaker voor te komen.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:57

Wat verschrikkelijk vervelend zeg, ik weet wat je doormaakt Scheve mond Mijn merrie heeft ook een periode van regelmatige koliekaanvallen gehad. Nadat ze voor de zoveelste keer koliek had heb ik in overleg met mijn da een afspraak gemaakt in Utrecht voor een uitgebreid onderzoek. Na uitgebreid onderzoek( opvoelen, mestonderzoek, glucosetest, maagscopie en laparoscopie)zijn ze er afgelopen vrijdag achter gekomen dat de dikke darm van mijn merrie niet goed lag, deze hebben ze operatief weer op de juiste plek gelegd. Nu staat ze nog steeds in Utrecht te herstellen van de operatie, ik hoop haar dit weekend weer mee te kunnen nemen. Dit is hoogstwaarschijnlijk wel de oorzaak geweest van alle kolieken, die moeten nu in principe ook over zijn.

Ik weet niet wat jouw dierenarts ervan zegt? Heeft hij een mogelijke oorzaak genoemd? Mijn dierenarts kwam er ook niet uit(de vorige ook niet), en ik ben nu erg blij dat we de stap hebben genomen om haar verder te laten onderzoeken.

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:57

dit lijkt het zeflde als bij een merrie bij mij op stal daar lag het aan het kuil.
deze merrie stond toen nog niet zo lang bij mij ik heb haar voer schema aan gepast.
het is trouwens ook beter voor de spijsvertering om eerst het hooi/kuil tegeven 15 tot 20 min wachten en dan pas de bix tegeven want dan is de spijsvertering al op gang en word het eten beter verteerd.
veel sucses ermee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:01

Mijn paard kreeg 2 dagen achter elkaar koliek, terwijl ze nooit koliek gevoelig was geweest...

Omdat ze ook al een tijdje wat dunnere mest had en wat mat was met rijden heb ik bloed laten prikken.

En wat bleek... ondanks mijn elke 2 maanden ontwormen had ze een worminfectie opgelopen en daardoor ontstekingen in haar darmen!

Dus als ze problemen blijft geven kun je misschien ook een bloed laten prikken voor de zekerheid...

Sterkte ermee!

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:53

De dierenarts begint ook te denken aan een verband met de cyclus.
Hij zei dat een paard z'n darmen "stil legt" als het buikpijn heeft.
M'n paard was vandaag weer kiplekker, gelukkig!

We kijken het nog een aantal weken aan, en ik zie snel aan m'n merrie of ze echt veel pijn heeft of wat minder.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 07:47

Als het aan de cyclus ligt kan de dierenarts dat constateren door haar als hij voor de koliek komt helemaal op te voelen. Een paard wat ik ken heeft ook al een aantal keer met tussenpoos van ca 1 maand koliek. Daar denken ze aan een sluimerende worminfectie en is bloed afgenomen (paard is overigens altijd wel zeer goed ontwormd)...

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 08:30

Met ontwormen ben ik altijd heel stipt, en controleer ook regelmatig de mest.
Maar het is ook iets om in het achterhoofd te houden...

M'n merrie opvoelen zonder dat ze in zo'n speciale box staat...dat gaat niet, die mept de DA naar de andere wereld.
Het is nogal een pittige tante Haha!

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:58

HaiIsz..!
Mijn paarden hadden dit ook!! een van onse paarden had het 3 keer in 2 dagen en heeft hier voor ook 1 week op de Uithof gestaan.! Bij de rest van mijn paarden en da andere persion stal paarden hebben we het al bij alkaar in 5 weken 7 x gehad waar0nder mijn p[aard zelf 3x
We heeben hier voor ook de dierenarts gebeld en die denkt dat er een nieuwe virus in de luct hangt. Want hij had zelf ook heel veel koliek gevallen.
Ja lijnzaad olie is heel goed want dat doorspoelt de darmen goed.
Wat ook kan is dat je paard de stal bedekking op eet of de overgang van gras naar hooit erg groot was.
Als je wat wil weten moet je maar even terug schrijen!!
Lizziiej

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:30

Wat voer je ? als je kuil voert bv (overigens prima voer-mits het paardenkuil is en geen koeienkuil) kijk eens kritisch naar de baal, ligt hij niet te broeien (sommige paarden, waaronder 1 van mijn paarden, zijn daar heel gevoelig voor) Is het hooi en bix schimmelvrij, het stro ook ! krijgt ze niet (te veel) voederbieten, dat soort dingen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 09:25

De dierenarts heeft ook aangegeven dat de eerste snede van het kuilgras van afgelopen jaar heel veel voedingsstoffen bevat, het is in feite te hard gegroeid en te rijk. Er zijn paarden die daar niet goed tegenkunnen, dus we hebben nu ook een tijdje hooi om de overgang geleidelijker te laten verlopen.
Dus dat is één van de verklaringen dat veel paarden nu vaker koliek krijgen.

Voederbieten, wortels e.d. krijgt m'n paard niet.
Alleen een appeltje en een paar handjes Muesli (voor d'r supplementen) na het rijden.

We zitten toch te denken aan d'r cyclus die pijn in d'r buik veroorzaakt, mede omdat het stipt elke 5 weken voorkomt.