kreupel op kleine volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oxborn

kreupel op kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:54

vanavond heeft mijn bijrijder met jip gereden en vertelde dat Jip op de volte linksom, rechts kreupel liep.
Ze had dit alleen op de volte, want zodra ze weer rechtuit reed was er niets aan de hand.
Volgens de instructie waren het misschien wel haar spieren.

Jip liep daarna gewoon goed, maar wat zou dit kunnen zijn?
Morgen ga ik haar longeren en dan zal ik weleens kijken hoe ze op de volte loopt. Maar kan dit aanstellerij zijn om onder het werk uit te komen.
Heb het nog nooit eerder gehad en als ze kreupel is of slecht loopt denderd ze doro en zal het niet zomaar laten blijken.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:26

Was het alleen aan t begin of ook aan t eind? Anders is het idd misschien wel stijfheid. Als het aan t eind ook was dan zou ik toch even op blijven letten, lijkt me niet dat paarden kreupel gaan lopen om onder het werk uit te komen..

okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:52

wanneer je paard op de volte linksom met zijn rechterbeen kreupelt dan doet er waarschijnlijk iets pijn aan de binnenzijde van dat been, dit kan een bandje of spiertje of zo zijn, ook wanneer die in de voet zitten, heeft mijn paard ook gehad. Toch even goed opletten....

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:13

Heb je er misschien ook aangedacht dat rechtsvoor misschien wel eens links achter zou kunnen zijn omdat een kreupelheid vaak diagonaal werkt? Naar mijn idee zou hij dan rechtom ook kreupel moeten tonen. even ervan uitgaan dat het een bewegings kreupelheid is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:29

Als het paard duidelijk onregelmatig was op de volte zou ik dus zeker NIET gaan longeren. Las ff een paar rustdagen in en kijk of het dan weg is. Zolang je de oorzaak van de kreupelheid niet kent loop je grote kans een blessure te verergeren.

En je overschat de intelligentie van een paard wel heel erg...... als een dier kreupel loopt, dan heeft het pijn!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:40

Paard rechtrichten. Een paard zal op volte vergroten of verkleinen, in dit geval zal het op rechterhand volte verkleinen en daardoor gaan kreupelen. Richt je paard recht en voorwaarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:00

ik ben dus de bijrijder.
Halverwege de les (ongeveer) moesten we een volte 10 meter draaien en halverwege de volte voelde ze ineens zeer onregelmatig, uiteraard ben ik meteen gestopt en heb de instructie erop aangesproken of hij wilde kijken of ze regelmatig was, op de rechte lijn was ze dat ook. Ik heb hem uitgelegd wat ik voelde en bij de volgende volte heeft hij haar in de gaten gehouden en toen zag hij het ook. Het voelde als rechtsvoor, maar zoals hier gezegd wordt, linksachter zou ook heel goed kunnen realiseer ik me nu. Zodra ze uit de volte kwam was ze weer rad. Ben op advies van de instructie verder gaan rijden en toen we later weer een keine volte moesten maken was ze wel rad.
Hij noemde het toen een spierenkwestie omdat dit niet een oefening was die ze regelmatig deed..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:55

Als ik de uitleg van Polly lees is het inderdaad stijfheid, maar helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit als je het niet gezien hebt. Ik zou nog even afwachten of het vaker terugkomt en als dat het geval is er toch nog even de dierenarts bijhalen.