Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:33

Het valt me op dat Ivanka elk jaar vanaf de herfst t/m de lente ongeveer hoest, en dan niet als ze in de wei of op stal staat, maar altijd alleen als ik ga rijden.

Dan stappen we rustig los, meestal zo'n 10 minuten. Dan beginnen we met wat draven, ook gewoon om haar wat los te werken. Dan begint ze te briesen en dan duurt het ook niet lang voordat ze begint te hoesten.
Het is dan ook niet zo dat ze blijft hoesten, meestal 1 of 2 en dan is het over.

Vorig jaar heb ik hier de DA voor laten komen, maar hij kon niets vinden. Alles was goed volgens hem, longen klonken schoon. Pasgeleden kwam hij om haar te scannen en heeft hij ook even naar haar longen geluisterd, alles klonk gewoon goed.
Ik ben vorig jaar ook Foenegriek bij gaan voeren, heel de herfst en winter door, maar dat vond ik geen resultaat geven. Het werd niet erger, maar ook niet minder.

En nogmaals, in de wei hoest ze dus niet. Alleen maar als we gaan rijden en dan ook alleen als we gaan 'losdraven'. Ik vroeg me dus af wat ik hieraan kan doen en of meer van jullie hier 'last' van hebben.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:36

Hoi hoi,
Ik zou er wel een beetje mee uitkijken voordat ze echt flink gaat hoesten en ze aan de antibiotica moet... Niet echt gezond voor het veulen...
Ik voer nu ook elke winter foeneknof bij en prominent want die van mij die hoest ook en bij haar werkt het super!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:46

bisolvon voor mensen heeft bij mij wonderen verricht. het kan natuurlijk gewoon zijn dat er wat slijm zit dat bij het rijden loskomt. dat hoest ze dan even weg. bisolvon werkt goed tegen slijm, en allerlei soorten hoest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:49

antibiotica zijn met name in grotere hoeveelheden (meerdere kuren) ongezond voor paarden. het is slecht voor de spieren. er zijn gevallen bekend (van 4-jarige) die na een lange periode antibiotica geen spieren meer overhielden. die zijn ingeslapen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 07:34

in bisolvon zit toch alcohol?
ik ben er wel eens voor gewaarschuwd....je mag er niet teveel van geven..
verder denk ik dat ze toch last heeft van stof uit de stal, en met rijden komt dat los en hoest ze het op..
ik weet nietw at je er tegen moet doen, ja zorgen dat ze uit t stof blijft...

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:42

Probeer eens de reformkruidenmuesli van Havens. Daar zitten kruiden in die goed zijn voor de luchtwegen. Of anders HMP horse. Gewoon de hele winter doorvoeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:34

ik weet niet of er alcohol in zit. ik heb mijn jaarling de helft gegeven van wat er op de verpakking stond, en dat 1x per dag, dus in feite kreeg ze naar vehouding heel weinig, maar het heeft wel geholpen. OK dan!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:58

Ik zou het eigenlijk wel vreemd vinden als ze last had van het stof. Ja, ze staat op stro en ze krijgt hooi. Maar als ik haar stal uitdoe, loopt ze in een andere wei (omdat ze anders mij loopt te vervelen Clown ) en dan leg ik ook gelijk hooi in haar stal, wat ik ook gelijk uit elkaar haal.
En tegen de tijd dat ze haar stal ingaat, dan zijn we minstens een half uur verder, omdat ik eerst al mijn andere spullen enzo op ga ruimen. En ze staat in een buitenstal, waar de bovendeur altijd van open blijft (er hangt niet eens meer een bovendeur aan *LOL* )... dus mij lijkt het sterk dat ze dan last van het stof heeft Verward .
Is niet aanvallend bedoelt hoor! Ik vind het aardig van je dat je meedenkt, maar als ik zo eens naga hoe ze erbij staat, dan nja.. weet ik niet of het daar aan zou kunnen liggen Knipoog.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:08

Allergie is vaak niet voor stof maar voor schimmelsporen.
Die kunnen wij niet zien en zitten zowat altijd in hooi en stro!
Hoe goed deze kwalitatief ook is.
Nat hooi geven ( minimaal twaalf uur laten weken) en op zaagsel, het liefst in een buitebox.
De dierenarts bellen, zou ik ook zeker doen, een gezond paard hoort niet te hoesten.
Als de DA niets kan horen moet er verder worden onderzocht.
Ik heb zelf mijn pony verloren door longproblemen en ben hierdoor misschien een beetje heel voorzichtig geworden, maar ik weet wel een gezond paard hoest niet!

Heel veel succes ermee! OK dan!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:25

Misschien is idd nat hooi wat.
Op een manege waar ik een keer was hadden ze een grote groene container met hooi en dan sproeide ze dan nat met een tuinslang..het water zakt naar onderen en het hooi wat erin ligt ligt dan te weken.

Hopelijk kom je achter de oorzaak