spier-bevangen/maandag ziekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkie

spier-bevangen/maandag ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:03

Hoi
ik heb vandaag gehoord dat mijn paard spierbevangen is..
Maar door haar leeftijd is het moeilijk er wat aan te doen,en door
haart leeftijd er weinig kans is op herstel(mijn fjorden merrie is 20)
Maar nu willen we toch alles proberen en daarom wil ik aan jullie vragen of jullie nog een middel weten.
Ik wil alles proberen,en ik geef niet op voordat ik alles geprobeerd heb.
Dus laat het me weten.

groetjes Nicole Verward
Laatst bijgewerkt door nikkie op 30-11-04 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:04

En als jullie wat weten kunnen jullie ook op mijn msn reageren,of persoonlijk mailen.

Bedankt

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:25

Wat heeft de dierenarts geadviseerd? Misschien handig om dat er ook bij te vermelden.
Heb wel eens gehoord dat een paard Neutradex bij kreeg (via de veearts) ter ondersteuning. Verder alleen ruwvoer (hooi) en in ieder geval zo min mogelijk eiwitten (biks weglaten - zeker in beginstadium)
Laatst bijgewerkt door Kyona op 30-11-04 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:27

Veel rust, neutradex aan het voer toevoegen en eiwit/koolhydraatarm voeren. In het beginstadia krachtvoer zelfs helemaal weglaten en volkomen boxrust. Vitamine E+selenium geven helpt ook voor een betere afvoer van spierzuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:39

Op die leeftijd mag je je paard krachtvoer gaan voeren speciaal voor oudere paarden. Dit is in samenstelling afgestemd op de behoeftes van het oudere paard en heb je dus minder kans op spierbevangen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:53

kom ik weer aan...
zeewier bijvoeren, elke dag een schepje over t voer voor alle vitamines en mineralen...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:58

Mijn merrie van 20 is ook spierbevangen.Gaat ook niet meer over, het is dus chronisch.Ook maar bij toeval achter gekomen wat het nu precies was.
Hoe is de conditie van je paard op dit moment?Wat doet ze nog wel of niet en heeft ze goeie/slechte dagen?

Met die van mij gaat het op dit moment redelijk.Ik geeft vitame E/selenium bij en dat gaat best goed.Ook idd zeewier, maar dat heeft meer invloed op het gehele gestel dan daadwerkelijk de spierbevangenheid.Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat ze verder goed gezond blijft.

Hoe vaak is er bij jou paard bloed geprikt?Bij mijn paardje is het bloed 5x onderzocht, in verschillende periodes.Na arbeid, in rust enz.Iedere keer kwam er duidelijk verhoogd CPK in haar bloed voor.Te hoog, de laatste keer dat het onderzocht is stond ze al 4 weken op rust Scheve mond

Misschien kun je eens google-en op spierbevangenheid, zo ben ik er ook veel over te weten gekomen.Het is een rotziekte, zeker als het chronisch is, dat weet ik nu wel.Mijn paard heeft heel veel op-af dagen.Soms weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet.Zeker nu het weer kouder is, is ze vaak slecht.Ik kreeg van mijn hoefsmid een tip om eens een soort poeder uit te gaan proberen.Wat het precies is, weet ik niet, maar bij verschillende paarden, die niet eens meer konden lopen en rijp waren voor de slacht, schijnt het te helpen.Hij heeft er iig goeie ervaringen mee en ik vertrouw blind op hem.Denk dat het voor mij nu tijd is om eens zoiets te gaan proberen.
De eerstvolgende keer dat hij hier komt zal ik hem eens om meer info vragen.Misschien is het het proberen waard.

Mijn PB of mailbox staat open.Succes met je paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:26

ik weet t niet helemaal zeker maar er staat me iets bij dat spierbevangen bij een ouder paard wel eens kan samengaan met de ziekte van Cushing.

zijn die van jullie daar ook op getest?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:45

ellepel schreef:
ik weet t niet helemaal zeker maar er staat me iets bij dat spierbevangen bij een ouder paard wel eens kan samengaan met de ziekte van Cushing.

Nee, ik zou niet eens weten wat voor ziekte dat is...wat houdt het precies in?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:37

Twinklebel schreef:
Veel rust, neutradex aan het voer toevoegen en eiwit/koolhydraatarm voeren. In het beginstadia krachtvoer zelfs helemaal weglaten en volkomen boxrust. Vitamine E+selenium geven helpt ook voor een betere afvoer van spierzuur.

Mijn pony is ook spierbevangen geweest en ik moest haar dus GEEN boxrust geven.
Ze moest 3x per dag aan de hand een stukje wandelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:08

de mijne heeft spuiten gehad van de da die ik degelijks in zijn momd moet spuiten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:40

ellepel schreef:

Dat zie je gauw genoeg aan de vacht: als hij donzig, krullerig is en niet meer verhaart, dan zit het er dik in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:45

Krullerig hoeft niet altijd, zeker niet in de beginperiode. Het verharen gaat wel moeizamer, maar dat is bij meer ziektebeelden en oudere paarden ook het geval.
Bloedtest is het beste.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:33

Klopt en dan tegelijk ook controle op de urine. Een bijkomend probleem kan namelijk Diabetes (suikerziekte) zijn en ook daar ligt een mogelijke link naar spierbevangenheid.
Diabetes kan ook los van Cushing, als ouderdoms suikerziekte ontstaan.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:49

JewelFamke schreef:
Nee, ik zou niet eens weten wat voor ziekte dat is...wat houdt het precies in?

Cushing is een tumor in de hersenen. Alleen bijn paarden kunnen ze er niks aan doen. Het zit bij de hormoonregeling ofzo en daarom verharen ze amper etc.
weet het ook pas sinds kort wat het is.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:25

geloof dat de vraag over spierbevangen ging?!?!? Maare hoe sneller de da erbij is des te eerder kan het paard geholpen worden, ga met dit soort dingen nooit op tips af van andere en helemaal niet zelf dokteren... Je eigen da weet het echt wel hoor.. succes met je paardje hoop dat het nog goed komt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:41

Mag k misschein vragen hoe je weet dat het niet meer over gaat spierbevangeheid bij een paard van 20?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:43

lizjuhh"]
Cushing is een tumor in de hersenen. Alleen bijn paarden kunnen ze er niks aan doen. Het zit bij de hormoonregeling ofzo en daarom verharen ze amper etc.
weet het ook pas sinds kort wat het is.
[/quote]

Dank, ik had google al effe ingeschakeld, ik zat natuurlijk direct alweer in de hoogste boom Haha! Mijn paard heeft namelijk ook een redelijk "donsvachtje", dus ik dacht al...
Wat ik gelezen heb, komt cushing voor samen hoefbevangenheid en niet met spierbevangenheid.Kan dus weer met een gerust hart slapen, het lijkt er in de verste verte niet op dat ze dat zou kunnen hebben.

[quote="roosje84 schreef:
Mag k misschein vragen hoe je weet dat het niet meer over gaat spierbevangeheid bij een paard van 20?

Dat hoeft niet zo te zijn.Bij mijn paard is het vastgesteld dat het chronisch is omdat ze na meedere keren bloedprikken een verhoogd CPK in haar bloed had.Een paard van 20 kan dus nog echt wel genezen, het is maar afhankelijk van de uitslagen van het bloedonderzoek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:01

oeps...heb ik t verkjeerd onthouden en iedereen meteen de kast op gejaagd!!

sorryyyyyyy....

Bloos