veulen met dikke buik,wormen of groei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

veulen met dikke buik,wormen of groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:01

hallo,

ik zet dit stukje namens mijn zusje. Ze heeft een friese hengsten veulen van ongeveer 6 maanden nu geloof ik. alleen heeft hij al een poosje last van een bolle buik, de dierenarts is erbij geweest en die vroeg of hij ontwormt was toe nze hem gekocht had de oude eigenaar zei van wel achteraf bleek dit dus niet het geval te zijn. Boos!

hij zou ook afgespeend worden maar is zo van de ene op de andere dag bij zijn mama weg gehaald terwijl hij dus nog dronk bij haar kan dit de oorzaak zijn of niet?

nu geeft ze hem al 3 maanden om de vier weken een wormen kuur om te zorgen dat die dikke buik weg gaat maar die blijft dus nu weet ze niet meer wat ze moet doen.... Verward Verward

de DA heeft een mestonder zoek geoppert maar wat houd dat precies en en hoe werkt dat?

lang verhaal sorry maar wil zo veel mogelijk informatie verstrekken.

alvast heel erg bedankt voor de info OK dan! OK dan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:49

Uiteraard eerst ontwormen (equest vanaf 5 mnd).
Wanneer een veulen te veel ruwvoer moet eten om aan de benodigde voedingselementen te komen dan vullen de darmen zich en krijg je een bolle buik. De ribben zijn daarbij wel goed te voelen, soms zichtbaar.
De oplossing is meer geconcentreerd voedsel geven zoals krachtvoer, waardoor hij vanzelf minder ruwvoer gaat opnemen. Je ziet daar heel snel (1week) resultaat van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:32

ze ontwormt al genoeg lijkt me, dus ik denk eerder dat het veulen een stro of hooi buikje heeft.

omdat het een fries veulen betreft zou ik een beetje uitkijken met veel krachtvoer gaan geven, friezen blijven sobere paarden, dus hebben weinig krachtvoer nodig, deze hoeft alleen dat te hebben wat ie nodig heeft voor de groei...

mestonderzoek houdt in dat je mest in een zakje doet en dan gaan ze kijken of ze er sporen van wormen in kunnen ontdekken.
alleen is het dus wel zo, dat in de ene mestbal bijvoorbeeld wat kan zitten en de volgende mestbal helemaal vrij van worm is, dus dit is niet 100% betrouwbaar...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:07

Citaat:
omdat het een fries veulen betreft zou ik een beetje uitkijken met veel krachtvoer gaan geven, friezen blijven sobere paarden, dus hebben weinig krachtvoer nodig, deze hoeft alleen dat te hebben wat ie nodig heeft voor de groei...

Veulens met een ruwvoer buik (=stro of hooi buik) krijgen meestal niet genoeg vit/eiwitten etc binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:41

is dat echt zo?
wist ik helemaal niet...hoe kom je aan die info als ik vragen mag?

NadineM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:43

Mijn veulen had ook een dikke buik en je zag de ribben, terwijl hij regelmatig ontwormd was (ook tegen lintwormen) en samen met zijn (2 jarige) weigenoot gevoerd werd.
Hij heeft nu 2 keer een spuit tegen bloedwormen gehad (geplaatst door de DA) en hij krijgt elke avond apart 1 schep onderhoudsmengeling en 2 scheppen Pavo veulenbrok. Nu zijn we 1 goede maand later dan zijn laatste spuit en hij ziet er al veel beter uit; (na die 1 ste spuit was er niet voldoende resultaat en vond de DA dat hij er nog eentje nodig had)
De DA zei ook dat die buik minder zichtbaar gaat worden al naargelang hij groter wordt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 16:43

is dat ernstig die bloedwormen heb er nog nooit van gehoord namelijk!!!

NadineM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:37

Op termijn zijn bloedwormen best ernstig. Als ik me niet vergis, hangen die zich ook vast aan de maag en darmen van het paard, met alle mogelijke schade vandien.
Om zeker te zijn kan je altijd eens bloed laten trekken.
Mijn veulen is nu 8 maand oud en begint er eindelijk beter uit te zien. Voordien zag hij er ondervoed uit (dikke buik en toch de ribben zien), terwijl hij toch goed eten bijkreeg.
Succes met het veulen!