mijn paard Faram schudt en slaat sinds een tijdje heel erg met zijn hoofd. natuurlijk de DA erbij, die heeft hem aan het gebit behandeld (wolfstandjes eruit, kiezen bijgeslepen, tandsteen verwijderd). daarna was het minder, maar niet over. ik dacht aan een bitprobleem, en heb een tijdje met een zelfgemaakt bitloos dingetje gereden, dit ging echt super, nergens last meer van. ik had me voorgenomen om even zo door te gaan, en dan te kijken welk bit geschikt voor hem is.
vandaag was het echter helemaal mis. hij is nog nooit zo tekeer gegaan. het begon met een beetje hoofdschudden, maar na een paar minuten sloeg hij met zijn hoofd alle kanten op. hij begon ook enorm met de voorbenen de stampen, en zelfs een beetje te steigeren. dat hij ergens heel erg last van heeft mag dus duidelijk zijn, en (helaas) is het geen bitprobleem.
ik ben natuurlijk afgestapt, en heb het zadel eraf gehaald, om het zonder (met dik dek) te proberen. terwijl ik het zadel over het hek legde, ging hij gewoon door. ik heb toen het bitloze gevalletje er ook afgehaald, omdat de teugels alle kanten opvlogen. ik ben even blijven kijken wat hij ging doen, maar het hield niet op. hij stond met zijn hoofd laag, de halsspieren helemaal gespannen, en de hele tijd rukjes, knikjes enzo met zijn hoofd. hij stond ook met zijn voorbeen in de richting van zijn hoofd/ nek te slaan. ik voelde me echt kl*te, ik wist niet hoe ik hem op dat moment kon helpen. ik heb hem wat te eten gegeven om te ontspannen, en dat hielp. hij kauwde wel raar, maar zijn halsspieren ontspanden tenminste. hij kwam ook steeds zo bij me staan van 'help me'
, echt zielig hoor. op een gegeven moment was het bijna over, en toen heb ik even met hem gewandeld (op een verhard weggetje een stukje laten draven om te kijken of hij kreupel liep, maar dat was niet het geval), laten grazen en toen terug op stal gezet en gevoerd. hij at weer normaal. het heeft dus duidelijk met het rijden/ inspanning te maken. het hoofdstel en zadel zijn het niet.ik denk zelf aan de nek, hals of rug. hij heeft geen ongeluk gehad (bijv hoofd gestoten) voor zover ik weet, maar je ziet niet alles natuurlijk. ik wil er de DA bij halen om hem helemaal door te lichten, maar ik hoop dat iemand hier mij ook een adviesje kan geven, zodat ik echt alles goed met de DA door kan spreken, en niets over het hoofd zie. misschien is het simpeler dan het lijkt.
kan iemand mij hiermee helpen?????
groetjes Merrieveulen