Stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:54

Hoi,

Mijn paard staat normaal overdag lekker buiten en ik rijd hem regelmatig. Maar nu moest hij gisteren nadat ik gereden had wegens omstandigheden op stal en ook vandaag moest hij op stal staan.
En nu heeft hij gelijk last van stalbenen ( Vooral zijn achterbenen ) !

Ik weet dus wel wat je hieraan moet doen, lekker op de wei zetten, rijden, masseren misschien. In ieder geval veel beweging geven.

MAAR wie weet waarom een paard stalbenen krijgt. Duidt dit b.v. op een slecht functioneren van een orgaan ? Want het ene paard kan dagen op stal staan zonder stalbenen te krijgen het andere heeft er binnen 24 uur last van ......

Groetjes,

Maris

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:55

Hi Knipoog
Het komt door te weinig beweging. Op stal kunnen ze niet lopen, het hoefmechanisme komt vrijwel stil te liggen en dus de doorbloeding van de benen die hier van afhankelijk is! Afvalstoffen kunnen niet meer worden afgevoerd en hopen zich op....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:58

Splash heeft het in de zomer heel erg snel , hij moet dan min. 4 uur per dag uit stal, want anders hoopt het heel snel op bij hem, ook door de warmte !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:55

wat ik ervan weet is dat stalbenen veel te maken hebben met voeding.

mijn pony staat het hele jaar door snachts op stal en overdag buiten, in de zomer krijgt hij gras en nu dus niet. in het begin krijgt hij dan steevast stalbenen, totdat zijn spijsvertering gewent is aan hooi.

Dit kan ook te maken hebben met spierverzuring (overbelasting de dag of dagen daarvoor), maar meestal heeft het te maken met een gebrek aan beweging of met een teveel aan eiwit in het rantsoen....
De oplossing voor dit probleem is dan ook om het paard meer beweging te gunnen of het eiwitgehalte in het rantsoen terug te zetten.

endat klopt dus ook wel, want als hij eenmaal gewent is aan het hooi zijn de stalbenen weg..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:24

Door stilstaan slechtere doorbloeding. Paard kan de afvalstoffen niet kwijt en dit uit zich door dikke benen. Na 5 min stappen moeten de benen weer dun zijn. Soms kan het ook aan het voer liggen: bijv. als je wisselt van voer. Maar bij jou duidelijk door de mindere beweging, je paard is gewend normaal veel te lopen en nu kon dat niet. Ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard. Soms helpt het om dagelijks 30-60 ml. appelazijn te geven door het voer: helpt de afvalstoffen afvoeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:07

He, bedankt allemaal !
Wel gek hoor dat het ene paard er veel gevoeliger voor is als het andere paard ! Want de merrie die nu ook verplicht op stal staat ( weidegenote van mijn paard ) en normaal net zo lang als Gam buiten loopt, heeft nergens last van ......... ! En ze krijgt hetzelfde hooi als Gam.
Het enige verschil is dat zij op ijzers staat, Gam niet. Maar dan zou je zeggen dat zij eerder last van stalbenen moeten hebben ( want zowieso al minder doorbloeding van de hoeven en benen ). Gam zijn benen waren ook lekker warm .
Snap er eigenlijk nog niets van Verward

Ik weet ook niet of het aan het hooi/ meer eiwitten ligt. Daar zou Gam inmiddels toch wel aan gewend moeten zijn ( hij krijgt nu al 2 maanden deze hoeveelheid hooi ). Krachtvoer krijgt hij bijna niet.

Blijft een beetje vreemd.

Appelazijn wordt soms afgeraden, is namelijk erg verzurend voor het lichaam .....

Groetjes,

Maris

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:24

te warme benen is ook niet goed. teveel eiwit in het voer kan ook een veroorzaker zijn van stalbenen. verder natuurlijk het teveel stilstaan. bij stalbenen zit er meestal vocht in het (onderste gedeelte van) onderbeen. afspuiten met koud water wil weleens helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:26

wat voor brok voer je? in basisbrok zit minder eiwit dan bijv. in prestatiebrok. een paard bij ons op stal werd niet bereden, en toch bleven de eigenaren sportbrok voeren. dit paard heeft nu hele erge stalbenen, al heel lang. het komt bij haar ook deels omdat ze steeds te lang wachten met bekappen, maar toch... ze drinkt ook erg veel om het eiwit uit het voer uit het lichaam te krijgen (dit gaat via de nieren).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:51

merrieveulen schreef:
wat voor brok voer je? in basisbrok zit minder eiwit dan bijv. in prestatiebrok. een paard bij ons op stal werd niet bereden, en toch bleven de eigenaren sportbrok voeren. dit paard heeft nu hele erge stalbenen, al heel lang. het komt bij haar ook deels omdat ze steeds te lang wachten met bekappen, maar toch... ze drinkt ook erg veel om het eiwit uit het voer uit het lichaam te krijgen (dit gaat via de nieren).

Aan het krachtvoer ligt het niet ( denk ik )! Hij krijgt maar een halve kilo basisbrok per dag !
En of het aan het hooi ligt ....? Het is gewoon dijkhooi, dus geen kuil. En zoveel hooi krijgt hij ook weer niet ( 5 a 6 plakken per dag ).

Groetjes,

Maris

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:18

veel hooi en weinig ruwvoer is juist goed. laat ze maar zoveel hooi eten als ze willen en niet te dik zijn. verder afspuiten met koud water.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:31

Je zou eens de muesli van equiral kunnen proberen, ik ken al verschillende mensen die daar een goed resultaat mee hebben bereikt!

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:11

Jappeloep krijgt een halve rode biet per dag. Sinds ik dat doet geen last meer van stalbenen. Rode bieten bevorderen de doorvoer van zuurstof in het bloed. Betere doorstroming

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:59

Jolan schreef:
Jappeloep krijgt een halve rode biet per dag. Sinds ik dat doet geen last meer van stalbenen. Rode bieten bevorderen de doorvoer van zuurstof in het bloed. Betere doorstroming

Klinkt logisch ! Als mijn paard weer eens op stal moet staan ga ik het proberen. Eerst eens kijken of hij rode bietjes lust Knipoog

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:23

mijn pony heeft haast nooit last van stalbenen. het paard van m'n tante krijgt het meteen als die een dag niet buiten is geweest. wat goed tegen stalbenen is om het te koelen met water. dan krijgen ze een betere doorbloeding

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:27

merrieveulen schreef:
veel hooi en weinig ruwvoer is juist goed.

Veel hooi en weinig ruwvoer???? Wat is hooi dan?? Hooi en kuil vallen bij mij onder ruwvoer. Volgens mij bedoel je met ruwvoer, krachtvoer.

Wat kan helpen tegen stalbenen is kleefkruid voeren. Dit stimuleerd de lymfeklieren en zorgt voor een goede afvoer van vocht en afvalstoffen.
Stalbenen is dus vocht wat zich ophoopt in de benen door stilstaan.