mest aan de dunne kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

mest aan de dunne kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:36

Hoi,

Mijn pony heeft nu al een paar dagen dunne mest, ze is gewoon vrolijk en loopt goed door. Verder krijgt ze eigenlijk alleen maar hooi, 's morgens een (aura) koek en na het rijden wat brokjes (ong. halve schep)
Maar nu hoorde ik vandaag ook haar buik superhard knorren, is dat normaal? Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:50

nee, veel geluid uit de buik kan duiden op koliek of diarree. waarschijnlijk zit ze met teveel vocht of gas. over het algemeen helpen zemelen goed tegen darmklachten, het werkt stoppend, en zorgt dus voor mooie stevige mest. sinds ik het ben gaan gebruiken heb ik geen diarree meer gezien bij mijn paarden, zelfs niet bij m'n minipaardje, die normaal gesproken dunnere mest krijgt wanneer ze hengstig is. als ze verder nergens last van heeft hoef je je geen zorgen te maken. ik zou zemelen zeker aanraden.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 13:51

merrieveulen schreef:
nee, veel geluid uit de buik kan duiden op koliek of diarree. waarschijnlijk zit ze met teveel vocht of gas. over het algemeen helpen zemelen goed tegen darmklachten, het werkt stoppend, en zorgt dus voor mooie stevige mest. sinds ik het ben gaan gebruiken heb ik geen diarree meer gezien bij mijn paarden, zelfs niet bij m'n minipaardje, die normaal gesproken dunnere mest krijgt wanneer ze hengstig is. als ze verder nergens last van heeft hoef je je geen zorgen te maken. ik zou zemelen zeker aanraden.

En moet ik die dan met warm water geven of juist droog???

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:17

Zemelen NOOIT droog geven.... ze nemen nl. enorm veel vocht op!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:42

idd nooit droog voeren, ze kunnen nl ook verstopping veroorzaken als ze ergens binnenin blijven plakken. ik doe gewoon een schepje bij de brok en dan water erover, even mengen tot de zemelen een beetje papperig zijn en voeren. warm of koud water maakt in principe niet uit. bij dunne mest niet te nat maken, dan werkt het niet, het moet geen soep worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:00

als een paard zomaar aan de diaree is en er is niks verander in voer, zou ik het volgende doen. even geen biks geven gedurende een dag of twee en alleen hooi, geen gras.
houdt het dan nog aan dan zou ik een veearts vragen, want d an klopt er denk ik iets niet en zou ik niet zelf gaan dokteren...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:08

Als mijn paard heeeel errug aan de dunne is geef ik haar wel een hooguit een halve maatbeker zemelen droog, absoluut niet meer dan dat. Zemelen nemen idd veel vocht op, en is op dat moment wel gunstige eigenschap. Maar pas op voor maag overlading. Verder veel ruwvoer voeren. Advies van mijn DA als het langer dan 2 weken aanhoud de DA bellen (jouwe dan he).

Ik ga er verder vanuit dat het paard ontwormd is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:09

Citaat:
als een paard zomaar aan de diaree is en er is niks verander in voer, zou ik het volgende doen. even geen biks geven gedurende een dag of twee en alleen hooi, geen gras.
houdt het dan nog aan dan zou ik een veearts vragen, want d an klopt er denk ik iets niet en zou ik niet zelf gaan dokteren...

geen biks en gras is zowiezo goed. dunne mest kan (let op) over het ALGEMEEN niet zoveel kwaad, mijn kleine pony (mijn scheetje Flicka Lovers ) had het altijd als ze hengstig was, met zemelen OK dan! is dat over. ze heeft het ook een tijdje regelmatig gehad zonder duidelijke reden, maar sinds ik dus zemelen OK dan! voer heeft ze er geen last meer van gehad. als het echt lang gaat duren, zou ik idd de DA raadplegen, maar ik zou het nou ook weer niet overhaasten zalong ze verder mergens last van heeft.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:30

merrieveulen schreef:
het moet geen soep worden.

beauty vind het juist erg lekker als ik het super nat maak Haha!
dan eet ze eerst helemaal haar zemelen op en dan naar der hooi en dan het zemelenwater en zo steeds verder Schijnheilig
ze gebruikt het dus als een sausje als de zemelen op zijn Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:13

haha! ik doe dat ook af en toe, dan laat ik het extra lang staan en gebruik ik kokend water. tegen de tijd dat het is afgekoeld heb je paardensoep! lekker om warm te voeren in de winter! mijn ventje slurpt het dan ook echt op. dit moet je alleen niet doen als hij aan de dunne is...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:28

hebben jullie dan ook goede raad voor mij?

ik heb een fokmerrie en die is al 3 jaar aan de dunne:
zemelen helpt niet heb ik al geprobeerd..
ik vermoed dat het aan een darmziekte ligt die ze als veulentje gehad heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:38

je geeft het antwoord zelf al....
als ze als veulen een darmziekte gehad heeft, zal ze die dan denk ik nog steeds hebben.
wat was het precies?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:41

neeh, die heeft ze niet meer, maar ik weet niet meer hoe die ziekte heet.

ik denk wel dat die ziekte schade heeft aangericht...

als ik de vorige eigenaar spreek vraag ik wel hoe t ook alweer heette..
ik weet wel dat het zow ernstig was dat ze bijna dood ging.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:24

De darmflora is door de ziekte ernstig verstoor en al die tijd nog niet hersteld. Geef het paard spijsverteringsbevorderende en darmprikkelende middelen of voer.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:33

Bij mijn paard hoor je ook wel eens de buik knorren hoor, ik heb gehoord dat dit niet perse ernstig hoeft te zijn. Die geluiden zijn volgens mij gewoon de darmen die aan het werk zijn (en dat is juist goed!). Bij mensen hoor je toch ook weleens de buik knorren! En bij een koliek werken de darmen niet meer goed en hoor je de darmen echt niet knorren volgens mij!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:43

dunne mest kan ook het gevolg zijn van een darmperforatie.
maar dit is natuurlijk niet het geval als dit zich maar één of twee dagen voordoet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:49

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:24

Hoi , ik ken t probleem! Je moet echt verschillende dingen proberen:
- hooi een half uur voor het brokvoeren geven (worden de darmen gestimuleerd)
- biogarde voeren (bakje per dag) heeft zuren die goed zijn.
Je schrijft dat ze het pas heeft gekregen dus het kan geen worminfectie uit verleden zijn (littekenweefsel in darmen) of bep stoffen die ze tekort komt (heb je het voer verandert?)

Ik heb het pas nog met een dierenarts erover gehad dus volgens mij moet het zo lukken!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:33

merrieveulen schreef:
haha! ik doe dat ook af en toe, dan laat ik het extra lang staan en gebruik ik kokend water. tegen de tijd dat het is afgekoeld heb je paardensoep! lekker om warm te voeren in de winter! mijn ventje slurpt het dan ook echt op. dit moet je alleen niet doen als hij aan de dunne is...

vinden ze lekker he Knipoog
beauty gebruikt het meestal als saus voor bij het hooi en soms als een sapje Haha!