Mijn shetlander is al een paar dagen aan de snotter en kucht ook af en toe, hij heeft geen verhoging en eet ook normaal, is dit een verkoudheidje of is het iets ergers?
Het snot wat uit zijn neus komt is transperand tot wit.
Ktje
Geplaatst: 28-11-04 18:20
Ik zou bij een hoestend paard nooit te lang wachten met de dierenarts bellen anders zou het allemaal nog langer kunnen duren.
dorette
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-04 19:12
Hij hoest niet veel af en toe een kuchje
CarpeDiem
Geplaatst: 28-11-04 19:14
ik zou in elk geval bellen? telefonisch contact is gratis! Als hij denkt dat het nodig is laat ie je echt wel komen! Wij kunnen toch niet van achter het scherm bepalen of het nodig is!
Patoucha
Geplaatst: 28-11-04 19:16
met af en toe een kuchje en transparant/wit snot zou je zelf natuurlijke middelen zoals een hoestkruidenmix kunnen geven. Als hij vaker gaat hoesten of snot wordt geel/groen van kleur wel dierenarts bellen, en als de klachten niet minder worden ook!
Diesel54
Geplaatst: 28-11-04 19:38
Ik zou van je eigen situatie uitgaan. Ga je zelf naar de dokter als je wat kucht en een loopneus hebt? Of zorg je dan voor jezelf met wat extra rust en hou je het in de gaten. Als de situatie veranderd, groene snot en een voortdurend kuchende pony, dan zou ik de da bellen. Ik ben het met Ktje eens dat je met een kuchend paard nooit te lang moet wachten. Ga alleen wel na of het een kuchje is of dat er vanuit de longen gehoest wordt.
Jytte
Geplaatst: 28-11-04 19:44
ik bel liever 5 x te vroeg dan 1 x te laat... bellen dus
Suzan1
Geplaatst: 28-11-04 19:53
zie het zo, het zou niet goed zijn als het beestje nooit wat had. We worden allemaal wel eens verkouden of moeten hoesten. Je hoort veel dat paarden een virusje hebben. Dat is normaal voor deze tijd van het jaar. Zo lang hij nog een beetje hoest of snotterig is, in de gaten houden. Zet hem niet op de tocht en zorg voor fris hooi. Moet met een maandje over zijn. Als een paard erg ziek is (wil niet meer eten en heeft koorts) dan zou je aan een DA kunnen denken.
Djana
Geplaatst: 28-11-04 19:56
Als ik jou was zou ik foenegriek (homeopathisch middel) voeren. Mocht het dan niet over zijn na een paar dagen zou ik toch echt de DA eens bellen.
ellepel
Geplaatst: 29-11-04 07:44
ik zou gewoon f bellen met je veearts en vragen hoe lang een verkoudheid hoort te duren.
volgens mij moet het na een week, anderhalve week weer wegtrekken. je kunt wat knoflook geven voor de weerstand, maar ook een flesje met echinaforce druppels halen bij de drogist....echinaforce haalt de weerstand omhoog...
merrieveulen
Geplaatst: 29-11-04 19:49
in eerste instantie zou ik idd foenegriek proberen, is echt een supermiddel. (ook tegen droes, red.) mijn ponytje heeft ook last gehad van hoest. foenegrike hielp weinig, ondanks dat het een supermiddel is, antibiotica van de DA ook niet. na 1,5 maand kwakkelen begon ik met toch wel zorgen te maken, wat als het chronisch is. wordt? ik heb toen het advies gekregen om Bisolvon (voor mensen, verkrijgbaar bij drogist) te proberen, en weg hoestje! het werkt goed en goedkoop. het duurt soms wel een weekje of twee voor je resultaat ziet. let erop dat als de DA je antibiotica geeft je het niet te lang gebruikt. als 1 kuurtje niks helpt, niet meteen met de volgende beginnen. antibiotica kunnen bij paarden nare gevolgen hebben voor het spierweefsel. niet te vaak antibiotica dus!
griebels
Geplaatst: 30-11-04 12:23
Mij is verteld dat wit snot niets ernstig is, maar dat hoesten Miss toch maar een DA erbij halen. Als ik twijfel, kies ik toch altijd voor een DA... Beter voor niets laten komen, als niet laten komen als het nodig is.
Annem84
Geplaatst: 30-11-04 14:50
Je kunt inderdaad ook gewoon even bellen en de klachten uitleggen. soms is het voor de dierenarts al genoeg om te weten wat het is en kunnen ze je iets voorschrijven. Heb dit laatst ook gedaan voor ene verkoudheid. kreeg toen ventipulmin (ik geloof dat je het zo schrijft.) mee. Het was toen zo over.
Anita_D
Geplaatst: 30-11-04 16:48
Ik hou bij hoesten altijd een dag of drie, vier aan, wordt het dan niet wat beter, dan laat ik de dierenarts erna kijken. Als je zelf verkouden bent, wordt het vaak ook beter na een dag of drie. Duurt het te lang, dan moet je toch nagaan of er een andere oorzaak is dan verkoudheid, wat het hoesten veroorzaakt, want stel dat het chronisch wordt, dan ben je verder van huis. Onze pony had jaren terug ook een hoestje, verder geen snot ofzo, we zijn toen weken bezig geweest met Ventipulmin, maar telkens kwam het weer terug als het even beter leek te gaan. Uiteindelijk kwamen we in Utrecht terecht voor onderzoek en toen bleek al snel dat er pus in de luchtwegen zat, het leek wel een druipgrot. We hadden niet veel later moeten zijn, ander was ze dampig geworden. Ze bleek trouwens allergisch te zijn voor stof, dus niet meer op stro maar op krullen, een buitenbox en nat hooi voor de rest van haar leven. Wij zijn daar super geholpen en ze heeft er zelden meer last van gehad, alleen in de zomer als de boeren hooien of de bak is stoffig dan heeft ze weleens een enkel kuchje tijdens het werk. Ventipulmin mag je geloof ik ook niet langer dan drie weken gebruiken (recistentie?)
Annem84
Geplaatst: 01-12-04 10:24
inderdaad je mag ventipulmin niet te lang geven. En als je dit geeft mag je paard niet te hard werken. En zich dus niet in het zweet werken. Ik heb dit twee weken moeten geven en in die tijd mocht ik alleen met haar stappen.
Sosha
Geplaatst: 01-12-04 11:00
Anita_D schreef:
Ventipulmin mag je geloof ik ook niet langer dan drie weken gebruiken (recistentie?)
Maximaal 10 dagen achter elkaar. Anders is het volgens mij te belastend voor het lichaam.
Alikesflame
Geplaatst: 01-12-04 23:22
Hoe eerder je erbij bent hoe eerder er weer af (in bijna alle gevallen) Ik zou zeker als je paard na 3 dagen nog hoest/kucht de VA laten komen. Ook moet je niet je paard in het zweet gaan rijden. Liefst gewoon heel licht werk of stappen/los gooien.
Sjel
Geplaatst: 01-12-04 23:37
Ik zou voor de Zekerheid ook niet losgooien, mijn paard had Bronchitis en die mocht alleen maar stappen en mocht niet moe worden. Maar ik weet niet hoe jouwes uit je dak gaat natuurlijk als je hem loszet.
Alikesflame
Geplaatst: 02-12-04 00:25
ja idd als hij uit zjn dak gaat is dat ook niet zo slim