Plotselinge verandering van beenstand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Plotselinge verandering van beenstand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:11

Gisteren is Salty bekapt, ze staat voor normaal gesproken een beetje toontredend. De smid heeft haar vaker bekapt en weet dit ook, hij veranderde haar stand nooit.
Gisteren heeft hij haar echter recht op de hoeven gezet, het gevolg: 2 dikke voorbenen (oedeem).
Ze loopt niet kreupel, maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken ? Haar banden en pezen worden nu natuurlijk op een heel andere manier belast dan ze gewend is.
Rustig aan doen de komende paar weken ? Of geheel op rust ?
ik wil namelijk niet het risico lopen dat ze er ernstige blessures door krijgt.
Ik reed momenteel nog 3-4 x per week, maar niet al te intensief (veel stappen).

Wie kan me advies geven ?

Mirjam

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:40

Jemig, wat vervelend zeg. Dat haar benen dik worden met vocht wil wel zeggen dat ze er last van heeft. Dat klinkt als een toch vrij rigoureuze standverandering. Klopt dat je heel voorzichtig moet zijn ivm mogelijke peesproblemen. Ik zou denk ik even telefonisch advies inwinnen bij een dierenarts en alleen een beetje stappen aan de hand. Als haar benen weer dun zijn zonder vocht ook heel rustig aan blijven doen voorlopig.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:47

Ik ga mee met de opmerking van Kyona.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je haar veel op zachte ondergrond moet zetten.
Maar dat kan ik niet echt onderbouwen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:54

ik zou ook even de da bellen voor advies,
Misschien beginnen een paar maal per dag aan de hand wat te stappen (op een harde ondergrond) langzaam opbouwen, ik denk dat helemaal stil zetten niet goed is.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:57

jee zeg, das dom van je hoefsmid. Zo extreem veranderen is nooit goed.
Stappen op de harde bodem is altijd goed. Op de zachte bodem kun je beter even voorzichtig zijn.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn die vochtbenen, maar als ze niet beweegt wordt dat alleen maar erger.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 06:55

standveranderingen moet je niet in 1 keer doen, altijd geleidelijk.
dat haar benen nu dik zijn duidt idd op een overbelasting.
ik zou ook voor advies de DA bellen en voorlopig maar niet te veel me doen.
Bij julie staan ze toch ook in de winter buiten? nou, als dat zo is een paar dagen op de wei en niks doen, kijken of het verbeterd.
Wat heeft de smid als reden gegeven?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:37

Dit zelfde verhaal is pas bij een paard bij ons op stal gebeurd.
Ik heb de eigenaresse toen aangeraden ThermaFlex van Farnam ( http://www.farnamhorse.com/product.php?catmain=&mainkey=&pid=100238&key=thermaflex&cat= )te gaan gebruiken. Dat stimuleerd de doorbloeding en verzacht de pijn. Haar paards benen waren toen met een paar dagen weer terug naar normaal.
Verder gewoon erg rustig aan doen en alleen maar wat stappen zodat je paard kan wennen aan de nieuwe stand. Dat gaat namelijk wat langer duren dan die dikke benen.

Die ThermaFlex is gewoon bij de Paardendrogist te verkrijgen. Wel meteen na het inmasseren goed je handen wassen. Het is super sterk spul en je krijgt er eerst echt gloeiende en daarna volledig gekoelde vingers van. Niet echt altijd even prettig Knipoog Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:34

niet te intensief laten werken, veel stappen, maar zeker niet stilzetten (denk aan stalbenen!). afspuiten met koud water helpt tegen zwelling. ik zou ook even kijken of er niet nog wat van de hoeven afkan, zodat het paard de oude stand terug krijgt. het moet niet te kort worden natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:58

Indien mogelijk op de wei zetten en elke dag flink stappen over het harde. Hij had de stand niet zo drastisch mogen veranderen.....
Bij twijfel DA raadplegen.