bok hoefje???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

bok hoefje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 13:00

ik ken een paardje (2 1/2) dat een blok hoefje heeft wat te laat ontdekt is nu is mijn vraag...hoe ver kun je zo'n beentje belasten qua rijden ect.
kun je er nog hoog niveau dressuur mee gaan rijden of blijft het gewoon bij recreatie of zou je er helemaal niet meer op kunnen rijden?

b.v.d

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:35

Op deze site: www.hoofcare.nl staat veel info over hoefproblemen.

Ik weet wel dat als een paard een bokhoefje heeft dat je het alleen voorzichtig, beetje bij beetje kunt corrigeren als het paard nog jong is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 13:43

ik heb al even gekeken alleen staat er helaas niets op over de blok hoef of heeft het misschien ook nog een andere benaming???

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:58

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 14:14

okeej bedankt!!!!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:34

Wij hebben ook 2 paardjes met een bokhoefje. De ene is nu 1,5 en wordt vanaf jongs af aan goed bijgehouden met bekappen. De ander is nu 3,5 en is een jaar geleden geopereerd omdat het bij hem wel heel erg was. Zorg er vooral voor dat hij regelmatig bekapt word. Vanaf deze plaats kan ik natuurlijk verder niet kijken hoe erg het bij jou paardje is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:00

Een goede hoefsmit kan zorgen voor een betere stand van de voet.
Mijn ervaring met een bokvoetis dat het alleen maar lastig is met verkopen,maar verder kan je gewoon alles met zo'n paard doen.
Je MOET hem alleen vaker naar de hoefsmit sturen,zodat hij die voet kan corrigeren (om problemen voor te blijven)

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:11

Mijn paard heeft ook een "bokhoef" of "grasvoet" of "graasvoet". Tong uitsteken

Zij is nu 9 jaar, gaat gewoon om de 10 tot 12 weken naar de smid en kan er echt ALLES mee.
Je merkt er echt helemaal niks van, alleen ziet het er gek uit zo met die ongelijke voeten. Haha!

We hebben het wel geprobeerd om recht te krijgen met beslag, maar ze ging toen struikelen en voelde zich diep ongelukkig....... nu loopt ze weer op blote voeten, bokt, springt en raced er weer op los met haar rare hoefje en struikeld nooit. Hyper!

Op jonge leeftijd is er nog wel wat te corrigeren, maar lukt het niet, zou ik me er niet al te druk om maken. Knipoog

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:58

JerInTho schreef:
Mijn paard heeft ook een "bokhoef" of "grasvoet" of "graasvoet". Tong uitsteken

Zij is nu 9 jaar, gaat gewoon om de 10 tot 12 weken naar de smid en kan er echt ALLES mee.
Je merkt er echt helemaal niks van, alleen ziet het er gek uit zo met die ongelijke voeten. Haha!

We hebben het wel geprobeerd om recht te krijgen met beslag, maar ze ging toen struikelen en voelde zich diep ongelukkig....... nu loopt ze weer op blote voeten, bokt, springt en raced er weer op los met haar rare hoefje en struikeld nooit. Hyper!

Op jonge leeftijd is er nog wel wat te corrigeren, maar lukt het niet, zou ik me er niet al te druk om maken. Knipoog

Jerintho (Inge) welke pony is dat myf ???

groetjes lisanne

linos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:35

Een bokhoefje is heel goed te behandelen door een kundige smid, mijn pony had een heel erg bokhoefje, met ijzertje eronder en regelmatig goed laten bekappen, heeft ze nu twee gelijke hoeven. (we hebben haar voor het eerst op ijzers gezet toen ze 4 was...dus het is nog niet te laat..) Verder geen problemen in de sport mee gehad, loopt Z springen en Z dressuur....
Veel succes

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:14

Fayette had als veulen tot een jaar of 3-3.5 ook een bokhoef. M.n. rechtsvoor.
Mijn (nederlandse) hoefsmid bekapte haar regelmatig en raadde mij juist het gebruik van ijzers af omdat de hoef dan niet natuurlijk kon slijten. Volgens hem was het gebruik van ijzers niet bevorderlijk voor het weg gaan van een bokhoef.
Eind augustus ging ik met Fayette voor het eerst naar onze Duitse hoefsmid. Ik vertelde hem gelijk dat Fayette een nog steeds lichte bokhoef had maar hij riep erg stellig: Nee hoor, die heeft echt geen bokhoef meer!
Het is inderdaad nu veel minder goed te zien dan vroeger. Ik zie het af en toe nog wel omdat ik er dus al ruim 4 jaar tegen aan kijk Haha!

Maar goed en regelmatig bekappen vanaf al jonge leeftijd (want dan kan het hoefmechanisme nog beinvloedt worden) is een goede remedie tegen een bokhoef. En verder veel beweging (en dan bedoel ik: veel op de weide lopen).

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:13

Ok nu heb ik een vraagje, een 2,5 jarige heeft linksvoor een hele steile voet/bokvoet. Is nog nooit bekapt en staat behoorlijk recht op die voet, normaal zie je een welving van koot naar been, nu is het bijna recht/steil. Is dit nog te verbeteren???

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:40

wat is een bokhoef, grasvoet zoiets allemaal? ik heb er nog nooit van gehoord Bloos! Schijnheilig

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:12

mijn pony heeft ook een bokhoefje, ik heb er nog nooit echt iets van gemerkt, maar ze heeft wel voor ijzers onder (bokhoef is ene van haar voorhoeven) ze heeft wel een keer rotstraal gehad, wat ook sneller kan gebeuren volgens mij omdat de hopef hoog is, en er zo meer vuil diep in de hoef gaat zitten, de hoefsmid heeft het in het begin toen ik har kreeg een of twee keer ofzo gecorrigeerd, maar verder ook niet, last heb ik er niet van.