inentings vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

inentings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 12:16

hallo!
ik heb even een vraagje!
Mijn schetje is strax 8 maand en ik geloof dat de mensen waar ik hem heb gekocht, dat ze zeiden dat ik hem eind december is moest enten.
Klopt dit? van af wanneer moet je een paard voor het eerst enten en waar kan dat het goedkoopst laten doen?De vorige eigenaresse vertelde mij dat je dat ook bij de dierenarts ofzo kan laten doen, dan ben je een stuk goedkoper uit (geen voorrij kosten enz)

ik zou graag van jullie tips willen hebben! *LOL*
Groetjes Nadine

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:24

door enten nog meer dan dierenartsen/veeartsen?

is er geen paspoort of entingsboekje bij je veulen?
als de vorige eigenaren zeggen dat het eind december moet is het misschien omdat het veulen al een eerste basisenting heeft gehad bij 5/6 maanden?

dierenartsen zitten op klinieken,veeartsen komen aan huis.
misschien is het iets goedkoper als je met je veulen naar een veeartsenkliniek toe gaat(mocht die toevallig op loopafstand zitten?)

entingen kosten overal bijna het zelfde,er is geen supermarktprijzenoorlog met entingen.

accepteren en betalen,welkom bij het hebben van een eigen paard!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:25

de dierenarts kan het komen doen, het beste is om 2x per jaar enten, maar dit vooral bij paarden die veel vervoert worden, ik denk dat je shetje wel voldoet met 1x per jaar

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 12:46

Princess schreef:
de dierenarts kan het komen doen, het beste is om 2x per jaar enten, maar dit vooral bij paarden die veel vervoert worden, ik denk dat je shetje wel voldoet met 1x per jaar

Ja he, dus gewoon 1x per jaar, hij moet nu dus wel lees ik wel!
hij is nu 7/8 maand dus ik moet er zo maar es achter aan.Maar hoe duur is dat ongeveer dan weet iemand dat ook ??

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:49

Mijn paard is ook alleen maar thuis en de dierenarts heeft toen gezegd dat ik haar maar 1x per jaar hoef in te enten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:52

Zou even in het paspoort of inentingsboekje kijken. In het begin heb je een basisenting: dus moet je 2x kort achter elkaar enten (ca 6-8 weken tussentijd = ideaal). Daarna kan je overgaan tot 1x per jaar (als je geen wedstrijden rijdt). Ik dacht dat het 8-10 maanden optimaal werkt, dus daarna heb je minder bescherming. Vandaar dat veel mensen 2x per jaar enten. De kosten verschillen per dierenarts: ligt er ook aan of je een visite erbij hebt, of bijv. met je beestje langs de dierenarts kan wandelen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 14:49

Kyona schreef:
Zou even in het paspoort of inentingsboekje kijken. In het begin heb je een basisenting: dus moet je 2x kort achter elkaar enten (ca 6-8 weken tussentijd = ideaal). Daarna kan je overgaan tot 1x per jaar (als je geen wedstrijden rijdt). Ik dacht dat het 8-10 maanden optimaal werkt, dus daarna heb je minder bescherming. Vandaar dat veel mensen 2x per jaar enten. De kosten verschillen per dierenarts: ligt er ook aan of je een visite erbij hebt, of bijv. met je beestje langs de dierenarts kan wandelen.
oh dus ik moet nu eerst een basis enting gaan nemen 2x achter elkaar?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:17

Als ze nu nog niet is geent dan moet je beginnen met de basis enting.
Daarna kan je haar 1 keer per jaar gaan enten.Voor een enting ben je denk ik 25 euro kwijt hangt van je dieren arts af.

Verder vind ik wel dat dit kosten zijn die bij je paard horen en je hier niet op kunt gaan bezuinigen.Paarden houden kost nu eenmaal geld dat weet je voor dat je er aan begint.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:27

Brammetje16 schreef:
oh dus ik moet nu eerst een basis enting gaan nemen 2x achter elkaar?

Dat moet je zeker doen, maar entingen zijn niet zo heel duur. Anders neem even contact op met je dierenarts hij/zij weet je er zeker verder in het helpen. Mij is toen verteld dat ik maar 1x per jaar hoef te komen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:08

1x per jaar is eerst echt voldoende.( dit is verplicht als je meedoet aan wedstrijden en je van plan bent om veel met je pony tussen andere soortgenoten te zijn zoals lessen bij een manege. Er zijn ook paardenhouders die hun paarden/ pony's niet enten omdat deze eigenlijk het erf niet verlaten) Ik zou inderaad contact opnemen met een da bij jou in de buurt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 09:12

ok bedankt voor de tip!