Kreupelheid: boomloos zadel als oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TonB

Kreupelheid: boomloos zadel als oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:56

Wat eraan vooraf ging:

Wij hebben een 15 jarige haflinger ruin, Rachid, die al zijn hele leven bij ons is. Hij heeft nooit eerder problemen gehad. Nu bijna 2 jaar geleden is hij door een ander paard stevig in zijn rechter lange rugspier gebeten met kreupelheid als gevolg. Na onderzoek door de dierenarts is hij op haar advies een aantal maal door een fysiotherapeut behandeld met goed resultaat. Hij kwam weer goed in zijn vel te zitten en we hebben hem een aantal maanden zonder zadel gereden omdat de beet precies onder het kussen van het zadel zit. Bij zonder zadel rijden zit je niet op de bijtplek. Na 3 maanden zijn we weer met zadel gaan rijden met daaronder een schapenvel.

Terugkijkend heeft hij zich eingelijk nooit geheel hersteld. Doordat er altijd nog 'iets' niet helemaal lekker ging, besloten we een kraker te consulteren. Zijn advies was kraken en daarna 10 dagen weidegang, want hij zag dat Rachid pijn had. Hierna is het bergafwaarts gegaan. Het lijkt alsof er een soort evenwicht verstoord is geraakt. Rachid werd steeds stijver en daarom volgde opnieuw een onderzoek door de dierenarts. Er zijn fotos gemaakt en de benen zijn in orde. Conclusie: waarschijnlijk hebben we de impact van de beet onderschat en is hij toen niet optimaal gerevalideerd. Behandeling: Inspuiten van de beide rugspieren met een mix van pijnstillers, ontstekingsremmers en steroiden.
Dit is inmiddels een half jaar geleden.

Door een veranderd gebruik van rugspieren is de vorm van zijn rug en daarmee de ligging van mijn zadel anders dan eerst. Dit geeft ons nu het volgende probleem waarvoor we advies willen: ons zadel drukt nu tegen de linkerschouderspier welke overbelast is geraakt.

We zijn ons nu aan het orienteren op andere soorten zadels dan "traditionele' engelse zadels omdat die mogelijk de schouder vrijer laten.

Onze vragen:
Wie heeft ervaringen met boomloos rijden en schoudervrijheid?
Wat is er anders aan een endurancezadel? Zou dat nog een optie kunnen zijn?
Zijn er nog andere tips die iemand ons kan geven??

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 08:50

Citaat:
Wie heeft ervaringen met boomloos rijden en schoudervrijheid?

ikke.... ik heb 6 zadels geprobeerd bij mijn Noriker (zie profiel); Engelse, Australian Stock en Western zadels voordat ik een Barefoot kocht en bij het Barefoot zadel ging hij eindelijk goed lopen: schoudervrijheid!

Nu heb ik een buitenmodel paard, breed, rond en geen schoft.

Je kan eens lezen op [HK] Ervaringen met boomloze zadels meer dan 200 pagina;s ervaringen met boomloze zadels, je kan er alleen nog niets posten, dan moet je eerst 50 zinnige berichten gepost hebben, dan kan je pas toestemming vragen om in de huiskamer te posten. Je kan wel Pmarena even benaderen per pb, zij is degene achter de site van boomloos rijden en zij weet er echt alles van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:48

Ojee wat een pech zeg door zo'n beet...pffft.

Als je zonder zadel geen problemen hebt dan verwacht ik ook geen problemen met een boomloos zadel. Je blijft je eigen gewicht dan op dezelfde plek houden als zonder zadel , en belast die plek van de beet dan niet. Als je ook nog eens de harde vormdelen in het voor- en achterboogje vervangt door zacht spul , bvb door de boogjes flink vol te stoppen met kledingsnippers , wol , kussenvulling of iets dergelijks , dan weet je helemaal zeker dat er niks op de schouders kan drukken.

Leg het anders eens voor aan degene die het paard behandeld heeft .
wat die ervan vindt om een boomloos zadel te gaan gebruiken Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:02

En het mooie van de boomloze BareFoot is dat je hem een week gratis kunt uitproberen Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:21

Sugarmiss schreef:
En het mooie van de boomloze BareFoot is dat je hem een week gratis kunt uitproberen Haha!

Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:53

Ja misschien wel, ik zou gewoon zo'n testzadel bestellen. Dat is wel handig daaraan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:18

Een boomloos zadel zou een oplossing kunnen zijn. Maar mijn paard liep behoorlijk stijf onder het testzadel van barefoot, onder zijn nu goed passende zadel met boom niet. Uitproberen dus.

Hebben jullie al eens Traumeelgel/druppels/tabletten geprobeerd ??

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:39

Misschien een idee om te overbruggen:

een dikke pad met een singel eroverheen. Dat geeft net wat meer steun dan helemaal zadellloos. Heb je het probleem van de kussens die drukken niet..

Let ook op je eigen houding, zit je recht? Beweeg je goed mee met de bewegingen?

TonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:10

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb inmiddels een testzadel van Barefoot besteld en ga hetzelfde doen bij de firma Torsion. Als extra middeltje geef ik nu dagelijk myocure van vsm bij. Dat is o.a. tegen spierontstekingen en kneuzingen. Het lukt me niet meer, ivm bekkenklachten tgv van een zwangerschap, om compleet zonder zadel te rijden anders was dat de beste optie natuurlijk. De Barefoot moet dus zowel de klachten van Rachid verhelpen als die van mij niet verergeren....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:14

Veel succes !

Enne als de myocure niet helpt, probeer Traumeeltabletjes, echt waar. Zit een beetje in dezelfde lijn als myocure, maar is meer voor het "zwaardere werk". Het wordt b.v. bij ontwrichtingen en distorsies voorgeschreven.

Groetjes,

Maris

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:24

TonB schreef:
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb inmiddels een testzadel van Barefoot besteld ...

O , wat is je echte naam dan ? Lachen

Mag ook via PB , dan weet ik tenminste wie het is

Groetjes Bianca.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:04

Aha , heb hem al gevonden : eerste week januari Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:03

Grappig TonB (of eigenlijk ook niet grappig): ik zit met een soortgelijk probleem en ben ook bij een boomloos zadel uitgekomen als oplossing.

De achtergrond van de problemen van mijn paard is wat anders, maar ook bij mijn paard komt het erop neer dat als er ook maar iets te veel druk op haar schouders ligt, ze dan van voren gaat "krabbelen" en haar rug vastzet (hoofd komt daardoor steeds omhoog). Ik rijd sinds begin dit jaar met een barebackpad. In eerste instantie om te kijken of ze ueberhaupt nog rijpaardwaardig zou worden. Gelukkig was dat zo, maar toen was het zaak een zadel te vinden dat op haar past. Ze heeft mega-brede schouders en is daarbij ook nog eens overbouwd en daar is geen conventioneel zadel tegen opgewassen, zo lijkt het wel. Ik heb er ook inmiddels wel 10 verschillende zadels opgehad. Niks paste (op 1 na, maar dat is weer een ander verhaal Knipoog ); ze zette haar rug stijf, het hoofd ging de lucht in en ze begon vreselijk te krabbelen van voor. Voorheen had ik misschien gedacht dat dat erbij hoorde, maar nu ik al zo'n lange tijd met een barebackpad rijd, weet ik 100% zeker dat dat niet het geval is!

Uiteindelijk kwam iemand met een Bob Marshall boomloos zadel aan. En dat was het! Ze liep daar echt super onder; net zo goed als onder het "dode schaap" Haha! . "Super" betekent in haar geval dat ze zich ontspant en dat ze lekker met haar hoofd laag gaat lopen. Voor haar is boomloos dus echt "the way to go". Overigens ben ik bij de BM uitgekomen omdat ik per se een westernzadel wil ... met de Barefoot of Torsion heb ik geen ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:07

Ik kan je niet helpen met ervaringen met zadels, wel heb ik gehoord dat bindweefsel in spieren en pezen met geluidsgolven weer soepel gemaakt kan worden, misschien is dat bij de littekens door de beet in de rug ook mogelijk?

TonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:44

Het mooie is natuurlijk dat ik weet hoe hij hoort te lopen. Ik heb Rachid al vanaf veulen. Ik reed vroeger op zijn moeder.

Hij heeft nooit problemen gehad en kan prima aan de teugel lopen, schouderbinnewaarts en wijken. Dit zijn mijn hobbies overigens niet! Ik ben meer het spring en bostype en heb zelfs een keer aan een endurance meegedaan. 30 kilometer zwoegen over de veluwe!! We waren allebei bekaf!
Ton is meer de dressuurder van ons twee.

[kijk in ons fotoalbum]

Het gaat om de haflinger natuurlijk!
Het andere paardje is er eentje die we zadelmak hebben gemaakt, maar nu niet meer onder onze hoede hebben.