aanhechtingsprobleem van pees naar bot.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

aanhechtingsprobleem van pees naar bot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:12

Had al eerder gevraagd of iemand ervaring had met een probleem aan de achillepees weinig reacties op gekregen.
Nu is duidelijk wat er precies aan de hand doordat mijn merrie een dikke sprong had en dat na stappen en koelel niet minder werd zijn er foto's en een scan gemaakt waaruit naar voren kwam dat ze een probleem aan de achillepees had en dat het bot beschadigid was.
Ben toen doorgestuurd naar de lingehoeve in lienden en na uitgebreidt onderzoek daar was het zeker ze heeft een probleem aan de aanhechting van achillepees naar het bot.
Volgende week wordt ze voor de 1e keer behandeld met shokwavetherapie en we duimen dat het aanslaat de prognose is zo en zo al niet goed dus hebben we onze hoop gericht op deze therapie.
Ze is ondertussen ook van stal verhuisd en staat nu in een uitloopstal in de hoop dat ze daar rustig blijft voor nu gaat dat goed.
Voor nu hoop ik dat ze zodra ze bevallen is ze( is nu bijna 5 maanden drachtig) ze zonder dat ze hiermee verdere schade aan haar pees oploopt de wei op kan met haar veulen daarna zien we wel weer. de kans dat ze helemaal goed wordt is voor nu niet al te groot maar je weet nooit.
Ben nog steeds op zoek naar mensen die een soortgelijke blesure hebben gehad met hun paard.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:39

ik heb je gepbt

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:40

Paard wat ik verzorgde had ook een beschadiging bij de aanhechting van de pees. Dit is een rotblessure, omdat het lang duurt voor het genees met risico van terugkeren. Erger dan bij gewoon de pees zelf. Maar gelukkig kan het wel helemaal goed kopen met veel geduld en moed (stappen). Fijn dat ze in een loopstal staat; hoop dat ze zich niet al te gek maakt. Zou mooi zijn als ze met het veulen straks het land in kan en het dan 'vanzelf' geneest. Shockwave kan heel goed werken. Als het aanslaat gaat de genezing een stuk sneller. Ik heb toen ook nog homeopatische druppels ruta graveolens en symphytum bijgegeven. Dat helpt voor bot en pees.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:24

kyona: de aanhechting van welke pees was dit dan?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:30

Ik heb met Pablo problemen gehad, of ben eigenlijk nog in het laatste stadium van revalidatie, van een aanhechtings probleem van de diepe buiger aan de hoef. Dit is een terugkomende blessure geweest en het ergst is geweest na verkeerd beslaan door mijn smid. Hij had last van verstappingen wat tot juli redelijk snel herstelde en in juli ineens op drie benen stond. Na boxrust, stappen en geleidelijk opbouwen en met terugvallen zijn we weer redelijk op het oude niveau. Wel blijft het oppassen en mag hij niet los ivm te hoge risico op terugval van de blessure. Ik heb gericht VSM druppels gegeven voor dat gebied, Podovetsem en krijgt nu ivm spierproblemen tendo cure van Simicur. Daarnaast wordt het regelmatig behandeld met magneetveldtherapie.
Je hebt er veel geduld bij nodig en een scherpe oog/gevoel als er een terugslag is en daar gelijk naar handelen. Voorlopig mag Pablo nog niet los, zeker dit jaar nog niet. Gelukkig mag hij nu wel gecontroleerd uit zijn dak aan de longeerlijn, maar slindingstops is verboden (gelukkig dat ik me hou bij dressuur). Ook springen, als ik dat zou willen, is de eerst komende maanden uitgesloten, waarschijnlijk pas volgend jaar juli.

Niet dus een peesaanhechting zoals bij jou, maar zo mijn ervaringen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 13:26

Kyona schreef:
Paard wat ik verzorgde had ook een beschadiging bij de aanhechting van de pees. Dit is een rotblessure, omdat het lang duurt voor het genees met risico van terugkeren. Erger dan bij gewoon de pees zelf. Maar gelukkig kan het wel helemaal goed kopen met veel geduld en moed (stappen). Fijn dat ze in een loopstal staat; hoop dat ze zich niet al te gek maakt. Zou mooi zijn als ze met het veulen straks het land in kan en het dan 'vanzelf' geneest. Shockwave kan heel goed werken. Als het aanslaat gaat de genezing een stuk sneller. Ik heb toen ook nog homeopatische druppels ruta graveolens en symphytum bijgegeven. Dat helpt voor bot en pees.

Bedankt voor je reactie ,bij mijn merrie is het probleem dat ze met stappen wel rustig blijft maar dan op stal haar frustratie gaat uiten door slaan op stal .
Voor mij is dat natuurlijk in overleg met de dierenarts de reden geweest om haar in een loopstal te zetten.
Hier heeft ze de frustratie niet van het opgesloten staan ze kan naar buiten wanneer ze wil en heeft toch haar beweging.
Dit is altijd meer over een dag dan ik die paar keer per dag 10 minuten stappen aan haar kan geven en het is te klein om uit haar dak te gaan.
Hoop idd dat de shokwave aanslaat tijd zal het leren heb de druppels genoteerd van wie zijn ze???
Mocht de shokwave niet aanslaan hoop ik dat het na een poos weidegang nog verbeterd .

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 13:36

Eleonoor schreef:
Ik heb met Pablo problemen gehad, of ben eigenlijk nog in het laatste stadium van revalidatie, van een aanhechtings probleem van de diepe buiger aan de hoef. Dit is een terugkomende blessure geweest en het ergst is geweest na verkeerd beslaan door mijn smid. Hij had last van verstappingen wat tot juli redelijk snel herstelde en in juli ineens op drie benen stond. Na boxrust, stappen en geleidelijk opbouwen en met terugvallen zijn we weer redelijk op het oude niveau. Wel blijft het oppassen en mag hij niet los ivm te hoge risico op terugval van de blessure. Ik heb gericht VSM druppels gegeven voor dat gebied, Podovetsem en krijgt nu ivm spierproblemen tendo cure van Simicur. Daarnaast wordt het regelmatig behandeld met magneetveldtherapie.
Je hebt er veel geduld bij nodig en een scherpe oog/gevoel als er een terugslag is en daar gelijk naar handelen. Voorlopig mag Pablo nog niet los, zeker dit jaar nog niet. Gelukkig mag hij nu wel gecontroleerd uit zijn dak aan de longeerlijn, maar slindingstops is verboden (gelukkig dat ik me hou bij dressuur). Ook springen, als ik dat zou willen, is de eerst komende maanden uitgesloten, waarschijnlijk pas volgend jaar juli.

Niet dus een peesaanhechting zoals bij jou, maar zo mijn ervaringen.

Hoor graag ook de ervaringen van anderen al is het niet hetzelfde probleem.
Hoop dat het allemaal voorspoedig blijft verlopen bij je.
geloof ook idd dat het heel belangrijk is bij veranderingen snel te handelen aangezien een peesprobleem vaak al langere tijd sluimert zeer waarschijnlijk ook in mijn geval.
Het begon in mijn geval met een piephak wat achteraf geen gewone piephak bleek te zijn dit alles staat in verbinding met de peesaanhechting naar het bot.
Toen wisten we dat niet dat is heel jammer want dan waren de problemen nu waarschijnlijk niet zo groot geweest maar dat is altijd achteraf gezien.
succes met je paard en bedankt voor je reactie.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:28

Ik heb je een pb gestuurd

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:14

Voor druppels kan je kijken op www.puurnatuur.nl en www.simicur.nl. Daar staan de nodige omschrijvingen bij producten van simicur en VSM. Je kiest dan het complex wat qua omschrijving het beste bij je paard past. Zelf kies ik bij paarden altijd voor complex middelen, omdat je zo moeilijk het totale beeld kan krijgen om tot individuele doseringen over te gaan. De complex middelen zijn zorgvuldig samengesteld in de juiste verhouding.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:51

Mijn merrie heeft in maart van dit jaar na een gekke bokactie na het rollen een aanhechtingsblessure opgelopen in haar achterhand. Er zitten twee spieren vast aan het darmbeenpunt, dat is dat uitstekende heupbot. Een spier gaat van dat bot naar de bil toe, dat is de oppervlakkige bilspier, de andere gaat naar de buitenzijde van de knie. Die laatste spier is de boosdoener bij mijn paard.

Ze is nu al ruim een half jaar geblesseerd en ik trek nog zeker een half jaar uit voor genezing. Een aanhechtingsblessure duurt gewoon meestal een jaar....

Hoe de toekomst er verder uitziet is nog niet helemaal duidelijk. Dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid bindweefsel die wellicht op die plek zal ontstaan. Bindweefsel rekt niet zo goed als een spier of een pees en kan dus eerder weer voor problemen gaan zorgen.

Kaminka loopt wel buiten, in een klein zandpaddockje, verder stap ik dagelijks met haar, af en toe 10 meter draf, rechtuit aan de longeerlijn. Meer niet.

Lasertherapie schijnt nogal eens te helpen heb ik gehoord, zelf ben ik hier niet aan begonnen. Volgens mij moet rust en gedoseerde beweging de genezing geven, zo niet, dan heb ik pech denk ik.

Het paard van een kennis van mij had een pees bij de kogel van het achterbeen gescheurd, ook bij de aanhechting op het bot. Dit paard is na ruim een jaar weer rustig aan het werk.

Sterkte ermee!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:02

Mieke schreef:
Mijn merrie heeft in maart van dit jaar na een gekke bokactie na het rollen een aanhechtingsblessure opgelopen in haar achterhand. Er zitten twee spieren vast aan het darmbeenpunt, dat is dat uitstekende heupbot. Een spier gaat van dat bot naar de bil toe, dat is de oppervlakkige bilspier, de andere gaat naar de buitenzijde van de knie. Die laatste spier is de boosdoener bij mijn paard.

Ze is nu al ruim een half jaar geblesseerd en ik trek nog zeker een half jaar uit voor genezing. Een aanhechtingsblessure duurt gewoon meestal een jaar....

Hoe de toekomst er verder uitziet is nog niet helemaal duidelijk. Dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid bindweefsel die wellicht op die plek zal ontstaan. Bindweefsel rekt niet zo goed als een spier of een pees en kan dus eerder weer voor problemen gaan zorgen.

Kaminka loopt wel buiten, in een klein zandpaddockje, verder stap ik dagelijks met haar, af en toe 10 meter draf, rechtuit aan de longeerlijn. Meer niet.

Lasertherapie schijnt nogal eens te helpen heb ik gehoord, zelf ben ik hier niet aan begonnen. Volgens mij moet rust en gedoseerde beweging de genezing geven, zo niet, dan heb ik pech denk ik.

Het paard van een kennis van mij had een pees bij de kogel van het achterbeen gescheurd, ook bij de aanhechting op het bot. Dit paard is na ruim een jaar weer rustig aan het werk.

Sterkte ermee!

Had er voor mezelf ook al zeker een jaar voor uitgetrokken zeker omdat ze ook nog in het voorjaar haar veulen krijgt.
Daar maak ik me voor nu het meeste zorgen over ik hoop echt dat ze de wei op kan met haar veulen dat dat niet de genezing in de weg gaat zitten.
Zij staat ook op een kleine uitloop ze kan naar binnen en naar buiten wat ze wil.
Of ze ooit nog echt volledig aan het werk kan blijft de vraag neem het maar stap voor stap.
Ga woensdag voor de 1e shokwavetherapie dus ben benieuwd!!!!

Jij ook veel sterkte met je paard je ziet maar hoe snel het mis kan zijn.
Hoop dat die van jou ook weer helemaal hersteld...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:18

twinklebel heeft ervaring met schockwaveterapie bij haar paard,misschien even pb-en?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:21

casanova schreef:
twinklebel heeft ervaring met schockwaveterapie bij haar paard,misschien even pb-en?

Bedankt doe ik zeker even!!!