Rontgonologisch laten keuren wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Rontgonologisch laten keuren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 00:54

Wanneer jullie een paard of pony kopen, laten jullie hem/haar dan ook rontgonologisch keuren?
Waarom wel of niet?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 01:10

Ik zou dat bij mijn volgende paard zeker doen. Gewoon om zeker te weten dat er niets verkeerd zit.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 04:14

dat ligt er helemaal aan wat voor paard. de prijsklasse en het doel waarvoor je hem aanschaft, de leeftijd van het paard en ga zo maar door

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:17

Ja altijd zo wel klinisch al rontgenologisch!
Ten eerste voor me zelf zodat ik weet dat het allemaal in orde is,en er geen afwijkingen zichtbaar zijn in been en hoef
En ten tweede omdat ik mijn paard uitgebreid wil verzekeren,ook voor dierenarts kosten en dan is rontgenologische een vereiste!
Lundi

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:20

Ja, zowel klinisch als rontgenlogisch. En alsjeblieft laat je paard bij je eigen arts rontgenlogisch keuren en niet bij de dierenarts van de mensen van wie je je paard koopt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:50

Beide wil het verdriet van na 1 jaar al naar de slacht niet nog een keer meemaken. Mijn huidige paard hoefde niet helemaal gekeurd voor de verzekering maar heb het toch maar gedaan om dingen uit te sluiten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:44

Tsja ik heb het bij mijn huidige paard wel gedaan, maar als ik een paard koop onder een bepaalde prijsklasse doe ik dat niet zo gauw. Ik wil graag fokken dus voor mij is het wel een vereiste.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:46

Ligt eraan in welke prijsklasse je wat koopt, denk ik. Koop je een paardje voor de recreatie voor een klein prijsje, dan zou ik niet zo snel keuren. Koop je een paard waarmee je wilt fokken of de sport in, dan zou ik het wel doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:54

Ik heb een paard en een pony gekocht met complete rontgenologische keuring ook ivm de prijsklasse en het doel om de sport in te gaan, werden beide zonder problemen goedgekeurd

nu heeft de pony spat&HKO en mn paard heeft erge ataxie, ben dus helemaal klaar met rijden, ondanks dat ik er 2 op stal heb staan Verdrietig

Heb mn nieuwe paard niet laten keuren, oke t is een jaarling maar dan zou je voor OCD foto's kunnen laten maken, maar zelfs dat heb ik niet gedaan...

kijk, gebreken haal je er idd vaak wel uit met foto's, maar het is geen garantie dat een ggk paard ook gezond blijft.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:13

Nee dat niet, maar je weet wel dat je op moment van aankoop een gezond zonder gebreken paard aanschaft! En voor het geld wat je dan uitgeeft aan zo'n paard mag dat ook wel.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:40

waarschijnlijk zeker wel klinisch! rontgenlogisch alleen als de dierenarts het aan zou raden. Maar het ligt idd aan de reden waarom je het paard koopt. een recreatiepaard kan met OCD zijn hele leven rondwandelen zonder er al te veel last van te krijgen, een wedstrijdpaard zal echter het niet redden zonder er veel last van te krijgen.
Maar ik zou dus alleen een klinische keuring doen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:49

Voor mij hangt het er ook vanaf bij wie je het paard koopt. Als het een goede bekende is en je maakt afspraken dan hoeft het misschien helemaal niet. Zeker als het een jaarling is. Bij een wat ouder paard zou ik inderdaad in ieder geval klinisch laten keuren en op aanraden van da ook rontgenlogisch.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:51

Ik heb mijn pony alleen klinisch laten keuren, maar als ik nog een keer een nieuw paard zou kopen zou ik denk ik wel ook rontgenologisch laten keuren. Natuurlijk garandeerd het niks, maar toch heb je meer zekerheid.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:55

Hangt van paard en prijsklasse af, maar ook van wat ik met het paard wil gaan doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:00

Klinisch altijd, bij Rontgenlogisch ligt het aan de prijsklasse en gebruikersdoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:05

Ja beide
ook in een lagere prijsklasse
geen zin in hoge DA kosten, wat voorkomen had kunnen worden.

Vergeet ook niet dat er oplichters zijn, die weten dat het paard niet goed is hem redelijk goedkoop weg te doen, zodat ze hopen dat er niet gekeurd word.
Dat risico ga ik dus niet lopen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:21

En belangrijk, of ik het paard al ken.....

Overigens zegt keuren vaak nog lang niet alles.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:30

Nee tuutrlijk zegt keuren niet maar ja als je het niet doet en binnen een paar maanden heb je problemen heb je niet te zeggen.

Juist al ken ik het paard zou ik het doen ga geen risico nemen dat hij opeens niet goed is.

Wat als het paard bv op buigproeven en harde volte noet goed zou zijn?. En je besluit hem we te kopen zou ik nogal dom zijn de da kosten zijn niet zacht tegenwoordig. Bedoel je KAN voorkomen dat je een slecht paard koopt?.

Mijn nieuwe is zowel rontgologisch als klinische gekeurd en kwam er super doorheen. Geeft toch wel een fijn gevoel.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:42

Dat ligt eraan in welke prijsklasse het paard valt. Ik laat alleen röntgenologisch keuren als het voor de verzekering vereist is of omdat ik twijfels heb over het paard (of de verkoper Schijnheilig ). Ik laat ze wel altijd klinisch keuren en als het een heel jong paard betreft neem ik genoegen met een gezondheidsverklaring. Een veulen hoeft voor mij echt geen buigproeven af te leggen .

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:49

Prisca schreef:
Nee tuutrlijk zegt keuren niet maar ja als je het niet doet en binnen een paar maanden heb je problemen heb je niet te zeggen.

Juist al ken ik het paard zou ik het doen ga geen risico nemen dat hij opeens niet goed is. Wat als het paard bv op buigproeven en harde volte noet goed zou zijn?. En je besluit hem we te kopen zou ik nogal dom zijn de da kosten zijn niet zacht tegenwoordig. Bedoel je KAN voorkomen dat je een slecht paard koopt?.

Mijn nieuwe is zowel rontgologisch als klinische gekeurd en kwam er super doorheen. Geeft toch wel een fijn gevoel.

Mijn paard is ook helemaal binnenste buiten gekeerd, maar mijn pony, die ik al jaren ken en waarmee ik niet van plan was ooit wedstrijden mee te gaan rijden heb ik zo gekocht, zonder keuring niets, ik kon haar dus al wat jaartjes en wist van de nodige problemen af, dat bedoel ik dus met het paard kennen, zou nutteloos zijn geweest dat beestje te laten keuren omdat ik al precies wist wat er mis mee was.

Overigens, buigproeven zijn niet 100% betrouwbaar en eventueel makkelijk zelf te doen, net zoals een volte op het harde.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:29

Altijd klinisch en rontchenologisch. Goedkoop kan duur koop zijn! Heb er nu 1 op stal die al een jaar stilstaat na een dure ocd operatie. Paard was niet op de foto geweest. 6 maande na aankoop bleek hij aan 2 knieen forse ocd te hebben.De kans is groot dat hij nooit meer goed komt.Paard is pas 4,5 jaar oud.

Voor mij een wijze en vooral dure les! Verkopers proberen je vaak af te schrikken van fotoos door je op de kosten van fotoos te wijzen en onder de voorwaarden niet goed ook kosten koper.

Onder deze voorwaarden ga ik niet eens kijken bij een paard.Als de verkoper al geen vertrouwen heeft ( hij wil de kosten niet betalen bij afkeuring ) dan heb ik er zeker geen vertrouwen in.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:14

Ik zou het zeker doen, het is toch een zekerheid dat hij op dat moment niks ernstigs mankeert. Ik heb mezelf er in ieder geval genoeg verdriet bespaard er mee! Het paardje wat ik wilde kopen leek klinisch 100 % goed, en op de foto had hij een gekanteld hoefbeen. Als ik dit niet had geweten had het zo kunnen zijn dat ik hem al snel naar de slacht had moeten brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:35

Idd
kosten kopen, wat de uitslag ook is, doe ik niet.
Dan ga ik ook niet kijken.

Paarg goed dan betaal ik
paard niet goed de huidige eigenaar.

Dan weet je iig of je met iemand handeld die eerlijk is.

ainay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:09

Ja altijd klinisch en rontgenologisch.
Ben daar een keer mee de fout in gegaan en dat wil ik nooit meer.