Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon hier niets over terug vinden. [***] heeft dus al een geruime tijd (een half jaar bijna)last van een peesklap. Hiervoor ben ik hem aan het behandelen, maar de verdikking is niet geheel over... hij komt overdag wel buiten (alleen bij goed weer zoals vandaag (lees: geen stortregen of als de wei te nat is ) ben het hier niet mee eens, maar goed dat is een ander discussie) ) Maar de laatste tijd komt hij er dus niet zo heel veel uit (behalve als ik er ben en hem in de bak een uurtje losgooi) Maar nu merkte ik gisteren op, dat zijn been wel een hoop vocht vasthoudt (linksvoor waar hij ook de peesklap/ontsteking van de peesklap heeft zitten) Maar nu is dus mijn vraag : Kan het zijn dat een paard maar aan 1 been een stalbeen heeft omdat hij binnen staat zo lang op de dag (hier komt trouwens verandering in, heb afgeesproken dat hij een dagdeel in de bak komt te staan) of kan het alleen aan 2 of 3 of 4 benen? Ik heb wel eens paarden gezien met stalbenen, maar nooit een paard die het maar aan 1 been had.
ellepel
Geplaatst: 26-11-04 08:46
dat denk ik wel, omdat het een been is waar de bloedsomloop misschien niet al te best is, dat daar het vocht moeilijker weg komt... als het aan twee of drie benen kan dan kan het ook wel aan 1 lijkt me...
Anoniem
Geplaatst: 26-11-04 09:24
Ja dat dacht ik ook inderdaad vanwege het bloedsomloop dat het been het vocht niet goed verkrijgt daardoor. Ik wist het niet zeker dat het ook aan 1 been kon.. nog nooit meegemaakt. Bedankt voor je uitleg!
Kyona
Geplaatst: 26-11-04 11:21
Kan wel, inderdaad. De afvoer van afvalstoffen is dan minder goed en daarom loopt alleen dat ene been op. Heb je bijv. ook als er een wondje zit/gezeten heeft. Kan best een tijdje duren. Ene paard heeft dit ook sneller dan het andre paard. Je zou evt. appelazijn (Fertilia natuurtroebel 2,02 bij reformzaak) bij kunnen geven: 30 ml. door het voor 1x pd. Dat kan helpen en schaadt sowieso niet.
Imker
Geplaatst: 26-11-04 13:38
Ja dat kan.
Mijn ruin is nu 2x geopereerd binnen 2 maanden aan hetzelfde been en ook hier ondervinden we nu het probleem van een stalbeen.
Ik ben met hem teruggegaan naar de chirurg en deze kon mij vertellen dat door bindweefselaanmaak in het wondgebied, de doorbloeding minder is geworden, waardoor een warmere voet en een daarbij behorend stalbeen is ontstaan.
Mijn paard heeft nu voor 2 weken Prednison en Antibiotica meegekregen en moet 's nachts 1 stalbandage om.