Sterilisatie van merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Sterilisatie van merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:13

Mijn merrie is er eentje die stipt elke 3 weken hengstig is, en dan in extreme mate. Sinds een tijdje is ze aan de prikpil, wat de ergste symptomen wegneemt, maar over is het zeker niet. In de periode tussen de hengstigheid is het een normaal paard (niet meer merriegedrag dan een ander) dus volgens mij DA is het absoluut geen pismerrie.
Dit zomer heb ik haar voor de zekerheid laten scannen. Daarbij is aan het licht gekomen dat er op haar ene eileider "plekjes" (hele kleine tumortjes) zitten, die zeer waarschijnlijk een overproductie van het hengstigheidshormoon veroorzaken.

Onlangs heb ik overleg gehad met de DA en die zei dat een sterilisatie zou inhouden dat ik van het hele hengstigheidsverhaal afben. Juist, omdat zij haar "rare" gedrag alleen in die periode vertoont. Ik ben deze optie nu aan het overwegen gezien de kosten van de prikpil en het feit dat al die hormonen ook niet goed voor haar kunnen zijn (en ik ga zeker niet over één nacht ijs, daarvoor is het te definitief), maar ik zou graag ervaringen van mensen horen die een sterilisatie hebben laten doen.

Wie oh wie maakt mij wat wijzer? Alvast bedankt.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:19

Is het noodzakelijk "volledige" sterelisatie toe te passen?
Uit jouw verhaal maak ik op, dat slechts 1 eileider is aangetast.

Persoonlijk zou ik dan altijd kiezen voor een 1zijdige sterelisatie, hierdoor krijgt ze weer een normaal henstigheid patroon terug.

Zeker als dit een goed sportpaard is en een goede afstamming heeft, zou ik het zonde vinden om een volledige sterelisatie toe te passen, als dat niet strikt noodzakelijk is.

En zelfs als je zelf geen fokkerij plannen hebt, zou bij een eventuele en onverhoopte blessure, verkoop als fokmerrie uitgesloten zijn.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 11:36

Tsja, wat is een normaal hengstigheidspatroon? Elke 3 weken hengstig? Dat is ze nu ook al en dan wel in zeer hevige mate.
Een goed sportpaard is ze niet, ze is voor mij wel van grote waarde, maar dat is wat anders. Het is een leuk paard waar ik lekker mee kan rijden. Er zit wel een goed (Gelders) papier bij, maar als er wat met haar gebeurt waardoor ik haar niet meer zou kunnen rijden, zou ik haar niet verkopen, maar lekker met pensioen laten gaan. Ze is trouwens nu bijna 16 dus in de fokkerij zou ze ook geen jaren meer mee kunnen denk ik.

Op zich is een eenzijdige sterilisatie wel een optie, maar wat als de problemen zich aan die kant ook ontwikkelen? Dan zou ik nog een keer het operatierisico moeten aangaan en dat vind ik niet zo'n goed idee.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:46

als je naar mensen kijkt zaaien tumoren die te maken hebben met hormonen vaak uit, ik zou zeker voor sterillisatie gaan mits je het je kunt veroorloven!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:06

De kosten daar kom ik wel overheen, een prikpil (elke 6 weken nodig bij haar) is ook bepaald niet gratis.

Ik hoop dat iemand me uit ervaring wat kan vertellen over de sterilisatie. Volgens de DA valt het allemaal wel mee maar ja...dat is toch anders hè Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:11

fionaenco schreef:
als je naar mensen kijkt zaaien tumoren die te maken hebben met hormonen vaak uit, ik zou zeker voor sterillisatie gaan mits je het je kunt veroorloven!

Als het idd tumoren zijn, zit daar wel wat in.
Echter, als de vlekjes (zeker gezien de leeftijd vd merrie) cystes blijken te zijn, is de kans daarop weer vele malen kleiner.

Afgezien nog van hetgeen ik hiervoor schreef, vind ik een totale sterelisatie op een 16 jarige, toch ook een hele ingreep hoor.

Vergeet niet, dat je door het verwijderen van (bijna) de hele hormoonhuishouding, ook de stofwisseling volledig over de kop gaat en of zich dat bij een 16 jarige, nu nog zo simpel en snel herstelt????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:11

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, dus kan je op dat punt niet verder helpen, helaas. Maar tja ik sta een beetje dubbel tegenover jou verhaal. Aan ene kant zou ik tegen je willen zeggen: ja, het lijkt me wel verstandig om te doen, maar aan de andere kant vind ik dat weer niet. Als ze geen hormoonproductie meer heeft, wat voor paard wordt het dan?? Hoe is haar karakter dan, misschien geen 'merrie merrie' meer, maar wat krijg je ervoor terug. Heeft de Da dat al verteld. Misschien is 1 eileider weg halen ook wel een optie, heb je het daar al over gehad met de Da?

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:18

mensen die gesterilliseerd worden komen vervroegd in de over gang, is dat bij paarden ook? mijn paard is op haar 17e geopereerd aan een schildklier tumor, daar is zeer snel van herteld, maar heb geen idee of ster een zware ingreep is...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:03

fionaenco schreef:
mensen die gesterilliseerd worden komen vervroegd in de over gang, ...

Dat hoeft natuurlijk niet, als de reden tot sterelisatie alleen de vruchtbaarheid betreft, kan worden volstaan door het afbinden van de eileiders.

Het normale hormoon traject blijft hiermee in stand, alleen de mogelijkheid tot bevruchting wordt uitgeschakelt en met een beetje geluk is dat zelfs weer terug te draaien, als je van gedachten verandert.

Deze vorm van sterelisatie, zou misschien voor het paard van Jacqui ook nog een optie zijn, maar of dit gedaan wordt bij paarden weet ik ook niet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:12

Over een evtl. sterelisatie, kan ik je geen advies geven.
Heb misschien wel een kleine tip voor je !
De merrie van mijn vriendin, was ook altijd extreem hengstig (alle 15 dagen, 10 !! dagen lang!).
Zij geeft haar merrie nu het homeopatische middel Cimicifuga en heeft daar hele goede ervarigen mee!
De merrie is nu iedere 3 weken, 6 dagen hengstig! Een goede verbetering dus!
Mocht je erg twijfelen, is dit misschien een alternatief wat je kan proberen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:16

Sterilisatie bij mensen is niet te vergelijken met de operatie bij paarden.
Vrouwen die gesteriliseerd worden kunnen alleen geen kinderen meer krijgen omdat de eileiders geblokkeerd worden, maar zijn nog wel normaal elke maand ongesteld tot de overgang.

Bij paarden worden waarschijnlijk de hele eileiders verwijderd, anders zou er geen verschil zijn voor en na de operatie vwb de hengstigheid.
Het paard komt dus na zo'n operatie idd in de 'overgang'.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:41

Mijn merrie is ook altijd extreem hengstig.
Daarbij heeft ze ook nog abnormaal gedrag. Tegen de wand van de box aan schoppen, haar staart kapot schuren, gillen enz.

Van alles hebben we geprobeert, inspuiten tegen hengstigheid hielp niet en ze heeft zelfs in overleg met Utrecht een chip ingekregen dat ze een jaar niet hengstig zou worden. Na drie weken werd ze weer hengstig. Echt zielig hoor!!

Ik heb nu Moody Mare van de paardendrogist en daar ben ik erg tevreden over! Mijn merrie is wel hengstig maar in veel mindere mate. Echt een verademing hoor. Ze is er een stuk rustiger door!
Ik kan het je echt aanbevelen.

Heel veel sterkte en succes!!

Liefs Juliette

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:52

Het paard van TS blijkt een afwijking aan een van de eileiders te hebben.

Moody Mare, Brons cure, Regu mate ed. is alleen een optie als de hormoonhuishouding alleen ontregelt is, niet als er zoals bij TS een lichamelijke afwijking is vastgesteld.

In haar geval zal operatief ingrijpen, de enigste mogelijkheid zijn.
Alleen op welke manier en in welke mate, is voor haar nog een open vraag.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:21

Moody Mare heb ik al geprobeerd en dat helpt helemaal niets. Mijn paard gilt niet, bijt niet, trapt niet en schuurt zich ook niet stuk. Zij is op een "lieve" manier onhandelbaar hengstig, komt zodanig tegen je aanhangen dat ze je bijna plet, staat in de gang te piesen (en dat is niet het ergste), je kunt niet de box in, omdat ze je dan ineens tegen de kant drukt op het moment dat je haar aanraakt.
Met de prikpil die ze krijgt is het gedrag verminderd, maar omdat bij haar de hengstigheid zo hevig is (zonder prikpil 8 dagen van de wereld in de 3 weken) moet de prik om de 6 weken herhaald worden. Dat kan op lange termijn niet gezond zijn.

Door de DA zijn er afwijkingen op de ene eileider aangetroffen, door de DA ook wel tumortjes genoemt.

Iemand vroeg wat voor paard ik krijg als ze gesteriliseerd zou zijn. Volgens mij DA een paard dat het gedrag heeft zoals zij heeft in de periode tussen de hengstigheid, omdat het "rare" gedrag puur samenhangt met het hengstig zijn.

Volgens de DA (die met de kliniek in Utrecht heeft gebeld voor me) is de zwaarte van de ingreep te vergelijken met een castratie van een hengst. Gaat het onder verdoving en niet onder narcose en is het risico zo groot als bij iedere andere operatie.

Ik zou alleen zo graag ervaringen van mensen horen die het zelf hebben meegemaakt met hun paard. Aan opmerkingen als "ik gebruik dat of dat" heb ik niet zoveel in dit geval

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:37

Monday schreef:
Volgens de DA (die met de kliniek in Utrecht heeft gebeld voor me) is de zwaarte van de ingreep te vergelijken met een castratie van een hengst. Gaat het onder verdoving en niet onder narcose en is het risico zo groot als bij iedere andere operatie.

Ik denk dat de DA het je iets te simpel heeft voorgeschoteld, waarschijnlijk om je niet ongerust te maken.
Ik kan me niet indenken dat ze een buikoperatie met een plaatselijke verdoving afkunnen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:48

Nou ja SM, bij vrouwen wordt een sterilisatie ook per laproscopie gedaan; ik kan me voorstellen dat dat met een paard ook zo gedaan kan worden!
Er wordt dan gas in de buikholte gespoten, zodat de DA de verschillende organen goed kan bekijken. Het paard kan bij deze ingreep dan ook gewoon blijven staan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:04

Vertel mij wat Sterre Cool , maar nog steeds niet onder plaatselijke verdoving Schijnheilig

Bij een hengst kunnen tegenwoordig ook de zaadstrengen via laproscopie worden afgebonden/doorgesneden, maar ook hierbij gaat het paard onder volledige narcose.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:28

Sugarmiss schreef:
Vertel mij wat Sterre Cool , maar nog steeds niet onder plaatselijke verdoving Schijnheilig

.

Ik denk dat de DA van Monday, het hier heeft over een staande narcose, ipv een narcose waarbij ze volledig plat gaan.

Voordeel van het eerste is dat de narcose veel minder zwaar is en kort duurt.
Je loopt ook veel minder risico op beschadiging, omdat ze niet in half dronken toestand overeind proberen te komen na een operatie, maar gewoon in de benen blijven.

Of dit soort 'Staande Narcose" ook al bij dit soort operatie's wordt toegepast waag ik te betwijfelen overigens.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:44

Om de hengstigheidsproblemen op te lossen zul je inderdaad moet castreren (eilijders en baarmoeder verwijderen) in plaats van steriliseren (alleen onvruchtbaar maken). Castratie van vrouwelijke dieren wordt dagelijks en vrijwel zonder nadenken gedaan bij katten en honden. Deze dieren veranderen ook niet drastisch qua karakter. Wat zou het verschil met een paard zijn?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:35

Goed, ik heb hier een paar verkeerde dingen zien staan en een paar misvattingen ook, vandaar wat uitleg.
Om te beginnen gaat het hier niet om de eileiders, maar om de EIERSTOKKEN of OVARIA. De eileiders dingen alleen maar om het eitje te transporteren, en hebben verder niks met hormonen of gedrag te maken.
Dus wat men doet bij de merrie is de ovaria verwijderen. Dit is inderdaad geen erg ingrijpende operatie, gebeurt wel in de kliniek omwille van de hygiëne en het feit dat er daar voor de dierenarts veilige boxen zijn. Het gebeurt RECHTSTAAND, dmv. LAPAROSCOPIE. Men gaat de merrie sederen, zodat ze rustig is en vervolgens verdooft men lokaal. Men heeft alleen maar twee kleine sneetjes nodig, ééntje voor de camera en ééntje voor de instrumenten. Deze zijn maar 1 à 2 cm groot. Om de eierstok eruit te halen, wordt dan één sneetje groter gemaakt tot dat eruit kan. Vervolgens doen ze langs de andere kant juist hetzelfde om de andere eierstok eruit te halen. De baarmoeder en eileiders blijven gewoon zitten dus. Het is geen ingrijpende operatei dus en je kan het idd een beetje vergelijken met de castratie van een hengst.
Als één eierstok tumoraal is, kan je zonder gevaar de andere laten zitten, geen groter risico en het zaait ook niet uit. Maar aangezein hier dus eigenlijk de klacht is dat ze onaangenaam is tijdens de hengstigheid, moet je ze alletwee weghalen, anders gaat de hormoonproductie langs de andere kant gewoon door, dus ook het gedrag. zo'n merrie kan dus nog drachtig worden ook zonder probleem, alhoewel hier dan de klacht natuurlijk niet is opgelost.
Haar karakter zal overigens niet veranderen, misscihen wat rustigeer worden en ze zal niet meer hengstig worden. Vergelijk het met een hengst die je op tien jarige leeftijd castreert, deze zal ook gewoon zijn hengstegedrag blijven behouden, omdat de hersenen al tien jaar geprogrammeerd werden door het testosteron. Vandaar dat soms deze sterilisatie geen oplossing geeft, soms blijft het gedrag bestaan. Deze kans is wel niet groot. Om het effect van de sterislisatie te voorspellen kan je de merrie ekele weken behandelen met regumate. Als dit effect heeft, zal je sterilisatie ook het gewenste effect geven.
Ik hoop dat hiermee de misverstanden en vragen zijn opgelost? Indien niet, jullie mogen altijd vragen stellen!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:15

Haha! Duidelijk is het wel, aleen.................TS schreef dat het een van de "eileiders" is die tumoraal is en niet de eierstok.
Vandaar ik me dus afvroeg, of het dan wel noodzakelijk is deze te verwijderen.

Ik neem aan dat als de oorzaak verwijdert wordt, er een "normaal" hengstigheids gedrag over blijft en tenzij dit ook niet gewenst is, zie ik eigenlijk weinig reden, om de gezonde eileider en/of eierstokken te verwijderen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 11:01

Kitten schreef:
:D Duidelijk is het wel, aleen.................TS schreef dat het een van de "eileiders" is die tumoraal is en niet de eierstok.
Vandaar ik me dus afvroeg, of het dan wel noodzakelijk is deze te verwijderen.

Ik neem aan dat als de oorzaak verwijdert wordt, er een "normaal" hengstigheids gedrag over blijft en tenzij dit ook niet gewenst is, zie ik eigenlijk weinig reden, om de gezonde eileider en/of eierstokken te verwijderen.

Ehm... ik ben niet zo thuis in het medische en aangezien ik tijdens het scannen met een praam in mijn handjes tegen mijn merrie aan stond te kletsen zou het ook zo maar kunnen dat de DA eierstok heeft gezegd ipv eileider (daarbij heb ik vroeger bij Biologie ook niet zo goed opgelet Bloos ). Gelukkig dat de DA het braaf in haar dossier had gezet Knipoog
In elk geval komt het verhaal van mijn DA overeen met dat van Coliena. Jammer alleen dat niemand ervaring heeft met de ingreep, maar wel een mening erover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:07

Ik denk dat de ingreep weinig wordt toegepast en dus niet zo bekend is.
Zo te lezen lijkt het hetzelfde als bij 'ruinen'via de lies en dat is al bij verschillende Bokt-paarden gebeurd die ik ken.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:42

Wordt toch wel redelijk vaak gedaan hoor! alleen niet routinematig zoals bij een hengst. Normaal worden merries niet gesteriliseerd. Bovendien is het gedrag van deze merrie absoluut niet abnormaal!! Het is heel gewoon natuurlijk en fysiologisch gedrag.