Jeuk bij oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Jeuk bij oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:54

Ik heb een oude merrie op stal van 28.
Vorige winter had ze al last van jeuk maar dit was niet zo erg als deze winter. Het arme dier zoekt echt alles om te kunnen jeuken, deurposten, strobalen en zelfs anders paarden. Staart en manen laat ze met rust, het is meer jeuk op haar lichaam.
Wat kan dit zijn ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:42

Klinkt als reactie op voer. Krijgt ze ander voer of kuil of hooi? Is zij gewend om binnen te staan, zo nee dan kan het ook een reactie zijn op de stal klimaat/hygene ... strooi mijten enz.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 08:41

Kan het zijn dat ze het te warm heeft en gaat zweten, ook opgedroogd zweet kan ongelofelijke jeuk veroorzaken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:35

Mijn oude ruin (29 jaar) heeft dat ook. Het begon in de winter maar afgelopen zomer had hij er ook regelmatig last van.
Hij heeft sowieso al veel vachtproblemen maar van die jeuk wordt hij soms echt gek. Schuurt dan tot bloedens toe alles kapot.
Imaverol, betadine en nog wat shampoo's helpen allemaal niet...

Sinds gisteren ben ik een nieuwe shampoo aan het testen.
Na het wassen heb ik hem nog niet zien schuren!
Hij heeft nu nog maar 1 kale plek op zijn schouder en het zou heel mooi zijn als het daarbij zou blijven deze winter...

Omdat zijn vacht niet meer waterdicht is, krijgt hij buiten een dunne regendeken op.
Ik heb nu ook een spray die eerst op de jeukende plekken moet voordat de deken erop gaat.
Ben heel benieuwd of dit helpt...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:33

Ik ben er inmiddels achter dat er toch luis in haar vacht zat !
Ze heeft nu een injectie gehad van de veearts en het gaat iets beter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:41

marijeR, een regendeken die niet voldoende ademt kan ook de oorzaak zijn van de jeuk omdat het gaat broeien.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:32

Bij mij hebben ook twee oudere paarden huidproblemen. De oudste heeft een soort talgbultjes die jeuken en de andere heeft een soort hot spots. Maar gelukkig zijn die aan het genezen. Ze zitten beiden dik in de vacht en staan normaal zonder dek. Alleen na het rijden krijgen ze een tijdje een zweetdek en daarna gaat de bovendeur dicht.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:22

kun je luizen zien lopen? hebben ze dan ook jeuk in de manen? ik heb een shetje met jeuk, hij is 9 mnd oud. maar kan natuurlijk ook zomereczeem zijn. maar ik dacht....missch toch luizen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:53

merrieveulen schreef:
marijeR, een regendeken die niet voldoende ademt kan ook de oorzaak zijn van de jeuk omdat het gaat broeien.

De deken ademt prima (rhino dek) en hij heeft hem ook alleen op als hij naar buiten gaat. Op stal heeft hij geen deken op.
Overigens heeft mijn ruin ook wel midden in de zomer periodes dat hij zo'n jeuk heeft en heeft hij geen dek op.
De deken schuurt ook nergens dus ook geen irritatie daarvan waardoor hij zou kunnen gaan schuren.

Maar nu, de 3e dag na het wassen, lijkt het veel minder te zijn Lachen
Van de week moet hij nog een keer gewassen worden met dat spul en daarna de paar geschuurde plekken nog met de spray blijven behandelen.
Zou mooi zijn als het niet erger wordt dan dit...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 15:44

Ja luizen kan je zien lopen ! Ik heb ze gevonden door de zaklamp erop te zetten en dan even de vacht omhoog halen ze kwamen met tegemoet !
Overigens heeft ze ze nogsteeds na die injectie ik ga morgen dus weer even bellen hoe of wat.