Ervaring met vetontsteking?? SPOED!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Ervaring met vetontsteking?? SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:15

Hallo,

Mijn 6 maand oude Shetlandhengtje heeft waarschijnlijk vetontsteking.
Wat het precies inhoud weet ik nog niet (veearts is net 10 min. geleden wegegaan)
Er is maar 1 optie qua behandeling en die helpt....of niet...

Mijn vraag is dus of iemand er ervaring mee heeft en misschien tips heeft...

Groetjes een wanhopige Angela

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:20

Het zal waarschijnlijk hypoglucamie zijn (als ik de naam goed heb?). In dat geval zou je ervoor moeten zorgen dat de pony weer gaat eten. Desnoods door hem hap voor hap te voeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:26

Ik heb get even opgezocht maar dat is suikerziekte en dat is het niet...

symptomen:

*Nekband (spier van schoft naar oren) is helemaal hard
Plingiarree
*koorts
*lymfeknopen aan binnenkant voor en achterbenen.(heeft mijne niet!)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:30

je bedoeld waarschijnlijk Hyperlipaemie.
Dat is vet in het bloed en helaas vaak niet goed te behandelen.
Als je hierop zoekt vind je wel wat gok ik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:38

dat is het dus ook niet...Hyperlipaemie is 'vet in het bloed'
Dit is echt het onsteken van vet....

maar toch bedankt hoor polly!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:31

Vertel dan eens wat de mogelijke behandeling is. Ik heb er nog nooit van gehoord, wel van hyperlipaemie, maar als dat het niet is, ben ik wel benieuwd wat die behandeling is en waar die behandeling gedaan wordt. Kan dat gewoon thuis, of moet hij dan naar een kliniek?
In elk geval veel succes en veel sterkte!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:47

Polly schreef:
je bedoeld waarschijnlijk Hyperlipaemie.
Dat is vet in het bloed en helaas vaak niet goed te behandelen.
Als je hierop zoekt vind je wel wat gok ik.

Ja, dat bedoelde ik. Ik vergeet steeds hoe het heet.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:37

Hyperlipaemie

Hyperlipaemie is de toestand waarbij een teveel aan vetachtige stoffen in het bloed aanwezig is. Evenals de mens kan de Shetland pony te veel geconsumeerd eten als vet in vetdepots opslaan. Een pony met hyperlipaemie heeft een tijd lang te veel vet uit haar voorraden gehaald. Ze heeft dat vet niet afgebroken, zodat het in het bloed is blijven circuleren. Hyperlipaemie komt vooral bij hoogdrachtige merries of merries die net (te vroeg) geveulend hebben voor. De ziekte hangt vaak samen met de weersomstandigheden, vooral bij sneeuwrijke winters komt de ziekte vaker voor.

De volgende factoren kunnen een rol bij de veroorzaking van de ziekte spelen: meerdere soortgenoten op een relatief kleine oppervlakte (waardoor opname van voldoende gras niet mogelijk is), gebrek aan bijvoedering in de winter, te royale conditie in de zomer (dit tast in de zomer de lever aan, waardoor de leverfunctie in de winter tekortschiet)

Met name in de laatste maanden van de dracht heeft de merrie veel meer energie nodig door de sterke groei van het veulen.

Men kan merken dat een pony de ziekte heeft aan de volgende verschijnselen: afnemende eetlust, diarree, verwerpen en urenlang bij de waterbak de mond spoelen zonder te drinken. De dierenarts kan nadat deze bloed afgenomen heeft zien of van de ziekte sprake is.

De reden waarom pony’s minder gaan eten kan een darmontsteking zijn, veroorzaakt door wormen of het eten van zand. Vroegtijdig de dierenarts roepen is noodzaak. Gebeurt dit niet dan raken alle organen vervet, wat leidt tot functieverlies en uiteindelijk volgt dan de dood. Een behandeling op de Veterinaire Faculteit van de Universiteit van Utrecht levert vaak succes op, mits het dier niet te ver heen is.

Dus naast de al genoemde wormbestrijding is bijvoeren van drachtige merries, zeker bij een kleine weilandoppervlakte, van groot belang ter voorkoming van hyperlipaemie.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 10:47

dat is het niet....
Momenteel geef ik hem:(thuis)

Vitamine E en Selenium
Excenel (in de spieren injecteren)
Antibiotica

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:20

excenel ís antibiotica...

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:53

BlazingBoots schreef:
dat is het niet....
Momenteel geef ik hem:(thuis)

Vitamine E en Selenium
Excenel (in de spieren injecteren)
Antibiotica

Hoezo dit is het niet?
Is het niet de aandoening die je paardje heeft?
Weet je dan wel wat het wel is?
In iedergeval veel sterkte ermee Knipoog

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:21

De aandoening is geen hyperlipemie. Dat is namelijk de aandoening waarbij er teveel vet in het bloed zit.

De pony heeft waarschijnlijk steatitis. Andere namen zijn: yellow fat disease, geelvetziekte.

Steatitis ontstaat door teveel opname van meervoudig onverzadigde vetzuren, of door een tekort aan selenium, vit E en bepaalde carotenen en aminozuren.

Bij de afbraak van (vooral meervoudig onverzadigde) vetzuren ontstaan vetzuur-peroxiden. Wanneer ze niet snel genoeg omgezet worden zorgen ze voor ontsteking in spieren en vetweefsel. Vit E en selenium helpen bij dit omzetten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:27

Jantien, kun je een voorbeeld noemen van meervoudige onverzadigde vetzuren ? is dat mais en dat soort granen ?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 09:53

Jantien schreef:
De aandoening is geen hyperlipemie. Dat is namelijk de aandoening waarbij er teveel vet in het bloed zit.

De pony heeft waarschijnlijk steatitis. Andere namen zijn: yellow fat disease, geelvetziekte.

Steatitis ontstaat door teveel opname van meervoudig onverzadigde vetzuren, of door een tekort aan selenium, vit E en bepaalde carotenen en aminozuren.

Bij de afbraak van (vooral meervoudig onverzadigde) vetzuren ontstaan vetzuur-peroxiden. Wanneer ze niet snel genoeg omgezet worden zorgen ze voor ontsteking in spieren en vetweefsel. Vit E en selenium helpen bij dit omzetten.

ja inderdaad, dat is het!
we weten nog niet precies hoe het gekomen is maar hij krijgt nu inplaats van graskuil gewoon hooi (i.v.m onverzadigde vetzuren)'better save than sorry' zullen we maar zeggen...

het gaat al veel beter met hem, maar nu is het de kunst om dat zo te houden.

bedankt voor jullie reacties!