Bult onder buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Bult onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:42

Mijn shet heeft last van een bult, nou ja, een langwerpige (zo'n 10cm) verdikking onder haar buik. Ze heeft dit al best lang, maar het viel me gister op dat hij een stuk dikker was, vandaag al weer minder.
Maar toch, ik wil graag weten wat dit zou kunnen zijn.
Het doet geen zeer als ik eraan zit, dat mag dus gewoon.
Wie o wie kan me helpen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:44

tja plien, als het een abces zou zijn, dan zou het jeuken en zeer doen, dat is het dus gelukkig niet ! is het warm ? ik zou het gewoon ff in de gate houden en als je het niet vertrouwd ff VA er bij halen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:46

Warm is het ook niet. Maar het is wel redelijk hard, kan het niet zomaar indrukken oid...

HenkenTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:39

mujn haflinger had ook een bult onder zijn buik , net achter de singel, het bleek dat ie als ie een vlieg voelde of dacht dat er een vlieg zat steeds een enorme trap tegen zijn buik gaf dus vandaar de zwelling.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:54

De merrie van mijn zus heeft dit iedere zomer weer. Het is inderdaad een overgevoelige reactie een een steek van een vlieg of daas.
Inderdaad een wat harde bult. Het is niet heel erntsig, maar ziet er een beetje naar uit. Het paard zelf lijkt er weing last van te hebben.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:08

als die bult er altijd al zit, en nu weer hard is en dan weer minder hard, nu weer groter en dan weer kleiner, dan denk ik dat het een buikhernia is. Dat wil zeggen er zit een gat in het buikvlies, waardoor de darmen heen zakken. Meestal zit dit bij de navel. Het kan ook best gevaarlijk zijn als het wat groter is. Dan kunnen de darmen er doorheen zakken, komt er voedsel half doorheen, en kan er een verstopping komen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:00

sherwood schreef:
als die bult er altijd al zit, en nu weer hard is en dan weer minder hard, nu weer groter en dan weer kleiner, dan denk ik dat het een buikhernia is. Dat wil zeggen er zit een gat in het buikvlies, waardoor de darmen heen zakken. Meestal zit dit bij de navel. Het kan ook best gevaarlijk zijn als het wat groter is. Dan kunnen de darmen er doorheen zakken, komt er voedsel half doorheen, en kan er een verstopping komen.

Jeutje, dat dat bestaat....?! Scheve mond
Als het hier ook maar enigzins op zou lijken, zou ik direct de dierenarts bellen. Liever uitsluiten en voorkomen, zodat je er op tijd bij bent.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:23

tja soms kun je er niks tegen doen, maar soms valt het te opereren. Niet in alle gevallen is dat nodig.

_ortiz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:35

krijgt ze kuilgras of staat ze nog op de wei???
wand mijn paard kan niet tegen te veel eiwitten en heeft ook van die bulten onder zijn buik.
als ik jou was zal ik even de DA er naar laten kijken Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:09

bij veel paarden heb je zogenaamde "platen"
dit zijn twee langvormige verdikte plekken aan de zijkanten vlak achter de plaats waar normaal de singel ligt.
je ziet dit veel bij drachtige merries, maar ook bij paarden die wat dik zijn geweest..
dit is niet erg, het is een soort vocht maar kan absoluut geen kwaad.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 19:03

sherwood schreef:

Hij is niet hard en dan weer minder hard. Hij is hard, en nooit zachter geweest, niet dat ik heb opgemerkt iig. Dus ik denk niet dat dit het is. Verder heeft ze er ook helemaal geen last van oid, ook niet als ik eraan zit. Dat zou ze bij n hernia wel hebben, of niet?
Iig bedankt voor je antwoord!!