Weer verder na een peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Weer verder na een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:10

Mijn paard heeft vorig jaar oktober een peesbeschadiging opgelopen en om een lang verhaal kort te maken is ie op 13 augustus dit jaar (na 10 maanden revalideren) weer goedgekeurd!
Dus nu 3,5 maand verder zijn we weer lekker aan het rijden en mag ie alles weer doen, behalve springen. Ik rij vrij veel buiten (in de prut, 't is niet anders) en 3x in de week een uur les.
Heeft iemand ervaring hiermee? Want ik vraag mij wel eens af of ik het allemaal wel goed doe... Tot nu toe ziet het er allemaal prima uit en denk ik dat we de peesblessure nu wel achter ons kunnen laten. Maar hoe lang duurt het eigenlijk voordat je dat in werkelijkheid kan zeggen? Graag reacties van ervaringsdeskundigen!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:27

Wat fijn dat het weer zo goed gaat met je paard! Klinkt echt alsof je enorm op de goede weg bent. Terugslag bij een peesblessure komt wel voor maar meestal tussen 4-6 weken als je weer aan het opbouwen bent. Uit jouw verhaal maak ik op dat je al weer een tijdje rijdt. Het opbouwen op zich kost echt heel veel tijd en moet voorzichtig gebeuren. In en uitstappen (lang) op het harde is heel belangrijk.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:50

hai hai, ten eerste lekker dat je paard weer goed is, ten tweede aub niet instappen op een harde rechte bodem en dan gaan rijden in de prut, zo gaan de pezen weer snel berg afwaards, uitstappen is super op een harde rechte bodem, worden de pezen weer strak en ercht!, het best zou zijn om je paard in een goeie bak te rijden, buiten ritten kan wel maar veel stappen, niet crossen, bij een verstapping kan het weer goed fout gaan! Maar ja het is aan jou, het beste is niet altijd het juiste...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:39

Heb ook drie maanden met mijn paard gestapt voordat de DA mij groen licht gaf. Overigens kreeg ik dat groene licht pas toen er opnieuw een scan is gemaakt en daar niets meer op te zien was. Ik ben toen rustig aan weer gaan opbouwen en ben nu weer helemaal normaal aan het rijden. Als de pees echt genezen is moet hij gewoon alles weer kunnen hebben dus ook een zwaardere bodem (niet te lang natuurlijk) en crossen, springen noem maar op. Wel ben ik sindsdien heel fanatiek bezig met buiten op straat (uit)stappen.
Het verhaal van niet van een harde naar een zachte bodem kan ik niet plaatsen tenzij de overgang erg heftig en abrupt is. Als je van straat komt en eerst een paar rondjes in de zachtere bodem stapt moet dit geen enkel probleem opleveren. Ook het crossen buiten moet geen probleem zijn aangezien je dat meestal gewoon rechtuit doet (ligt misschien wel aan welke pees geblesseerd is geweest)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:54

Nooit te snel gaan met dit soort peesproblemen. Rustig aan anders heb je kans dat het weer terugkomt. Ken iemand. Die pony staat nu ook al heel wat maanden met een peesblessure. Mag net weer een beetje draven. Bij iemand anders was het weer teruggekomen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:50

Bij mijn paard was het niet de buigpees die aan de achterkant zit, maar de tussenpees. Die ligt op zich vrij rustig in vergelijking tot de buigpees. Niet dat mij dat geruststelt, maar misschien toch een voordeel.
Ik rij buiten heel veel op het harde en vermijd zoveel mogelijk de ergste prutpaden. En "crossen" doe ik soms maar dan op een mooi vlak stuk, rechtuit en niet te lang. Stukjes draven op de weg doe ik ook wel eens (en niet te lang uiteraard!).
Voor mijn gevoel doe ik het wel goed, maar het leek me wel eens leuk om van anderen te horen of dat ook echt zo is.
Eind december wil ik een keertje naar het strand (uiteraard niet door de zware duinen, maar direct het harde zand op) en daar even lekker rechttoe-rechtaan even voluit gaan. Moet toch ook wel weer kunnen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:36

Ik ben ook al weer een tijdje bezig met het opbouwen. Mijn paard is al wel 17, dus ik doe extra voorzichtig. In binnenbak rij ik maar een half uur tot drie kwartier (veel stap), en in de bos zo'n uur tot anderhalf uur, wel de vlakke en rechte paden en ook weer veel stap. Ik wil niks forceren en wedstrijden zijn we mee gestopt. Verder gaat het hartstikke goed, gelukkig. O, ja ik doe hem alleen het land in waar het niet te modderig en ongelijk is.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:52

Eng hè? Bij een 'misstap' denk je meteen het ergste. Mijn paard heeft ook een peesblessure en wij zijn nu heel langzaam aan het opbouwen, maar ik hou mijn hart vast.. Ik stap en draaf af en toe klein stukje rechtuit op het harde. Erg leuk met dit weer, maar tot nu toe gaat het goed.

Het lijkt erop of het bij jou en je paardje wel goed blijft. Inderdaad goed oppassen met prut/bodem. Misschien een keertje voor de zekerheid weer een scan laten maken?? Gewoon voor de geruststelling?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:56

GewoonIsa, ik weet niet of je het tegen mij hebt, of tegen de TS. Maar ik reageer toch even.
Wat betreft die scan, bij mijn paard zit de blessure in het hoefkatrolgebied, als ze daar een scan van willen maken. Moet ik mijn paard een dag brengen, gaat de DA hoorn wegsnijden om zo dicht mogelijk bij de plek te komen. Dat zie ik niet zo zitten met een paard van 17, zijn we misschien weer even uit de running omdat die hoorn aan moet groeien. Ik weet dat zo'n scan kan, dus als ik me bedenk kan het altijd nog.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:58

Ik ben ook weer begonnen met rijden en iris heeft vanaf januari dit jaar een peesblessure gehad.
Ik rijd nu weer bijna op mijn ouden niveau (m2) en ben van de week weer voor het eerst begonnen met schouderbinnenwaarts en travers en af en toe weer een appuyement. Tot nu toe blijft ze loepzuiver, maar ik vindt het ook best wel eng. Scheve mond Blijft het goed gaan?? Maar we zullen toch een keer verder moeten.
Ik stap wel altijd uit op het harde. 1 keer in de week maak ik echt een lekkere buitenrit, met zowel stappen als draven, maar crossen dat durf ik niet meer.
Ik ben ook een strandliefhebber met een heerlijk rengalopje erbij, maar dat durf ik echt niet meer.
Zou je dat in de toekomst wel weer kunnen doen? weet iemand dat?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:02

Ik heb vorige week een stukje door mul zand gereden, en mijn paard wilde zo graag galloperen, ik dacht nou oke een klein stukje. Maar dan ga ik toch niet zo fijn naar huis, van zal hij morgen nog goed lopen. Ik denk ook wel dat we toch een keer weer verder moeten. Maar de volgende dag geen centje pijn, dat wil niet zeggen dat ik nu op mulle paden ga rijden hoor. Want als ik ze kan vermijden dan doe ik dat.
Ik denk dat een rengalopje best kan, zolang de ondergrond maar niet te mul is en ook niet te hobbelig. Doe je eerst een klein stukje dan kijk je hoe hij/zij de volgende dag loopt. En de week daarop ofzo, kun je dan weer een rengalopje doen. Is toch heerlijk voor ze!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:02

O nee sorry, ik had tegen Nandoman..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:08

Zoals ik al gezegd heb ben ik na de peesblessure van mijn paard weer helemaal normaal bezig met hem. Hij gaat naar buiten (en kan dan best wel lomp doen) en ik spring rij cross (buitenritten van wel 3 uur) met hem. We komen dressuurmatig steeds verder en hij heeft geen dag meer kreupel gelopen. Wel hou ik alles goe din de gaten en als hij eens opgelopen benen heeft las ik een dagje stappen in (hij mag dan wel gewoon in de wei)

Ben er inmiddels niet meer zo bang voor maar is bij mijn paard dan ook al wel 2 jaar geleden

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:29

We zullen het gewoon langzamerhand weer moeten gaan proberen denk ik, anders blijf je er echt zo in hangen.
Ga het binnenkort eens proberen!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 12:31

Zo te horen ben ik dus niet de enige die zich zorgen maakt of het allemaal wel goed gaat. Vervelend dat de paardjes niet kunnen praten (maar vaak genoeg is dat wel fijn ook Knipoog !).
Ik dacht zelf ook al om begin volgend jaar nog een keer te laten scannen, gewoon om echt helemaal 100% zeker te zijn dat het er goed uitziet. En dan kan de DA mij misschien ook zeggen of en wanneer ik weer mag springen.
Mijn paard is in ieder geval erg blij dat het stappen-aan-de-hand achter de rug is , die doet alles weer met veel plezier.
Ik blijf dus maar lekker zo doorgaan, volgens mij gaat het wel goed zo.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:56

Hee, dat heeft iris ook. Blij dat ik weer aan het rijden ben en het lijkt wel of ze er nooit uit is geweest. De oefeningen doet ze nu met zoveel gemak en plezier. Het lijkt wel of het haar goed heeft gedaan een tijdje geen dressuur!! OK dan!
Maar goed we zijn nu lekker aan het genieten!! (deed ik ook wel tijdens het lopen hoor, maar nu waardeer je het weer allemaal veel meer). Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 13:15

eowyn04 schreef:
Hee, dat heeft iris ook. Blij dat ik weer aan het rijden ben en het lijkt wel of ze er nooit uit is geweest. De oefeningen doet ze nu met zoveel gemak en plezier. Het lijkt wel of het haar goed heeft gedaan een tijdje geen dressuur!! OK dan!
Maar goed we zijn nu lekker aan het genieten!! (deed ik ook wel tijdens het lopen hoor, maar nu waardeer je het weer allemaal veel meer). Knipoog

Mijn hoefsmid heeft al een paar x gezegd dat de rust erg goed is geweest voor mijn paard. Hij tilt nu veel gemakkelijker zijn benen op en hij ziet dat de spieren beter gebruikt worden nu.
Ik moet ook bekennen dat ik hem nu stukken lekkerder vind lopen dan voor de blessure. Kan ook aan mij liggen, want ik ben inmiddels 18,5 kg afgevallen , dus zit ik beter en rij gemakkelijker dan daarvoor.

Jij ook veel succes verder! Wat fijn als je weer over "vroeger" kan spreken, he Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:32

Heerlijk, dat woordje vroeger. OK dan!
Hmm alleen in de goede zin..... (straks zijn we oud en gerimpeld en dan moeten we ook over vroeger spreken, klinkt minder aantrekkelijk, hi hi). Haha! Haha! Haha!

Maar ik vind iris dus ook 10 keer lekkerder lopen en ik ben geen 18.5 kilo afgevallen.
Hmm tipje voor me hoe je dat gedaan heb? Verward

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 13:46

eowyn04 schreef:
Heerlijk, dat woordje vroeger. OK dan!
Hmm alleen in de goede zin..... (straks zijn we oud en gerimpeld en dan moeten we ook over vroeger spreken, klinkt minder aantrekkelijk, hi hi). Haha! Haha! Haha!

Zo jong ben ik ook niet meer hoor! Maar nog net niet oud en gerimpeld, haha!!

Citaat:
Maar ik vind iris dus ook 10 keer lekkerder lopen en ik ben geen 18.5 kilo afgevallen.
Hmm tipje voor me hoe je dat gedaan heb? Verward

Ja hoor, Weight Watchers. Ik ga nog even een kilootje of 2 tot 3 door, dan stop ik.
Denk dat het minder gewicht ook beter is voor de benen van mijn paard (als je je bedenkt wat zo'n beestje dan allemaal mee moet zeulen op die dunne beentjes...)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:07

Ach als we maar blijven smeren met oil of olaz, dan blijven we eeuwig jong. ( ik dacht bij de 30 en nu ga ik weer terug naar de 20, maar helaas werd mij verteld dat dat niet ging, snif). Huilen
Ach we voelen ons zou oud als we ons voelen, zeggen we maar en dat is...... Haha!

Ja, ik hoef eigenlijk geen 18.5 kilo kwijt maar een paar kilootjes. mmm alleen al iets minder snoepen zou bij mij moeten helpen, maar ja, ik kan geen warme bakker voorbij lopen of in de winkel dat lekkere pakje koek laten liggen. Vingers aflikken Vingers aflikken
Tja als je bij de weight watchers zit moet je wel he? anders wordt je een beetje voor l.u.l. gezet als je veel bent aangekomen, toch? Verward

Wat betreft die paardebeentjes heb je helemaal gelijk, gelukkig heeft die van mij een paar flinke stampers eronder, dus die kan mij gelukkig nog goed dragen. (dus geen koek meer eten, hi hi) Haha! Knipoog Haha!