muilkorf (emmertje) in ponymaat, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henriette

muilkorf (emmertje) in ponymaat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 13:38

Om te voorkomen dat m'n kleine Quarter weer zand kan eten, ben ik op zoek naar een soort muilkorf.
Het is een soort plastic "emmertje" met 2 neusgaten erin.
Ik heb er wel een gevonden, maar die is te groot.

Is zo'n ding nog in een kleinere maat te krijgen en waar??

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 13:59

Plaatje gevonden:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:38

Ik heb er zelf een gemaakt toen er teveel blaadjes in de paddock lagen en mijn merrie er van aan de dunne ging.
Afbeelding

Mochten ze bij de betere ruitershops niet aanwezig zijn c.q. besteld kunnen worden, dan zou je een een DA/kliniek kunnen proberen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:29

Is dit niet een beetje erg rigoreus? Want met zo'n ding om kan hij dus niets meer eten of drinken.
Zijn er geen andere mogelijkheden om een eventueel zandprobleem aan te pakken en dan denk ik aan, regelmatig een kuurtje Sand clear of lijnzaad slobber.

Vraag anders Ellepel hier op Bokt eens, die heeft goede ervaringen met zeewier supplementen, waardoor ook de behoefte aan zand eten schijnt te verdwijnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:39

@Kitten: die van mij was erg tijdelijk hoor, totdat ik de blaadjes uit de paddock had geharkt en tussen door heeft ze regelmatig op stal gestaan (zonder emmertje) zodat ze kon eten en drinken Haha!
Nu heb ik windfolie en waaien er veel minder blaadjes de paddock in.
En als de wind meewerkt en van de goeie kant komt helemaal geen meer Haha!

Overigens als ik dit paard zeewier geef dan gaat ze juist zand eten Verward

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:17

Sugarmiss schreef:
@
Overigens als ik dit paard zeewier geef dan gaat ze juist zand eten Verward

Mijn antwoord was in dit geval eerder bedoelt voor de TS.

Wat betreft het zeewier, ik heb zelf nooit echt problemen met zandeters gehad, ja ooit lang geleden, maar die wilde ook niets weten van een zoutblok, dus kreeg een eetlepel zeezout over zijn voer, waar het probleem mee opgelost was.

Van die zeewier, hoor je hier en daar toch wel goede reactie's, maar dat het omgekeerde ook voorkomt, tja Ziek Ziek .......

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:34

Ik moet rigoreus zijn, want mijn paardje heeft 11 dagen in Utrecht gestaan ivm zandkoliek. (Ze krijgt em alleen om als ze een 1 -2 uur naar buiten gaat)
Die had flinke hoeveelheden naar binnen gewerkt en het heeft dan ook niet veel gescheeld of ze moest geopereerd worden.

Aangezien we geen zandvrije mogelijkheid hebben om de paarden buiten te zetten, zit er niets anders op....helaas.

Om ervoor te zorgen dat het in ieder geval niet uit een tekort is ontstaan, moet ik d'r een rood zoutblok geven en de komende maanden een vitamine en mineralen supplement.
Ik hoop dat dat werkt, anders is het een vervelende gewoonte of spelletje...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:56

Die echte muilkorf-emmertjes kunnen ze wel mee drinken, er zitten onderin gaatjes en daarmee kunnen ze gewoon drinken.
Wij hebben op stal een pony gehad die al haar strooisel op at en om de haverklap koliek kreeg (verstoppingskoliek). Hiervoor heeft zij ook een week in Utrecht gestaan. Op ander strooisel zetten was niet echt een optie, want ze vrat ook zaagsel etc en dat geeft nog veel gevaarlijkere vormen van koliek.
Toen ze weer een keer koliek kreeg, kregen we van de dierenarts zo'n muilkorf ding en die heeft ze bijna een jaar omgehad. Met voeren deden we hem af, totdat ze al haar eten op had, daarna ging hij weer om. Hiermee kon ze wel wat stro eten (ze was nl er handig, maakte een soort schep-beweging en zo kwam er stro in terecht) maar ze moest er dus wel moeite voor doen (verveelde ze zich gelijk niet zo) en ze kreeg veel minder stro binnen.
Inmiddels draagt ze hem niet meer, ze krijgt nu een flinke scheut olie door haar biks en ze eet ook tegenwoordig minder stro dan vroeger, maar het kan echt een uitkomst zijn, zo'n ding!
Wij hadden die van ons dus via de dierenarts gekregen (was voor een pony van 1.35m met een echt ponykoppie, en die paste) het was er eentje die aan het halster vast moest, niet zo een die een eigen band achter de oren langs had.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:12

Henriette schreef:
Om ervoor te zorgen dat het in ieder geval niet uit een tekort is ontstaan, moet ik d'r een rood zoutblok geven en de komende maanden een vitamine en mineralen supplement.
Ik hoop dat dat werkt, anders is het een vervelende gewoonte of spelletje...

Oef, dat is een stuk minder.

Pas op bij het kopen van een "rode " liksteen en haal deze bvk in een ruitersportzaak.

Bij een agrarische winkel heb je nl ook andere varianten wo een schapenblok en deze zijn voor paarden absoluut af te raden ivm het zeer hoge kopergehalte.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:55

Kitten schreef:
Bij een agrarische winkel heb je nl ook andere varianten wo een schapenblok en deze zijn voor paarden absoluut af te raden ivm het zeer hoge kopergehalte.

Dat is juist andersom. Een liksteen voor paarden moet je niet aan schapen geven door het koper dat er in zit. Het zijn de schapen die niet tegen koper kunnen, voor paarden is het in normale doseringen geen punt.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:13

Meen je dat nou????????

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:18

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:44

Jaren geleden, zijn bij een vriendin van mij de paarden bij de (rode) schapen blokken terecht gekomen en behoorlijk ziek geraakt. Het verdict was toen: Kopervergiftiging.
Zit er dan mogelijk nog iets anders in die blokken waar paarden beslist niet tegen kunnen?
Aangezien die diagnose van hun VA afkwam, heb ik dit zondermeer voor waar aangenomen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:06

Dat moet dan haast wel iets anders geweest zijn, want een paard loopt dus niet zo snel een kopervergiftiging op, het zijn juist de schapen die hier gevoelig voor zijn.
Misschien Zink?
Als je hier kijkt: http://www.trompbv.nl/Nederlands/Likste ... frame.html kun je zien dat dat 10x zoveel in een liksteen voor schapen zit dan in die voor paarden (en bij die voor schapen staat dus weer specifiek zonder kopertoevoeging), maar in hoeverre dat schadelijk is voor paarden weet ik niet...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:38

Nee, je hebt gelijk, anders dan de hoeveelheid zink, zie ik hier niets bij wat zoiets kan veroorzaken en of die hoeveelheid zink dan zo slecht is weet ik ook niet.

Feit is dat er een aantal merries verwierpen als gevolg van die "kopervergiftiging" die zijn daarna ook nog een aantal jaren gust gebleven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:20

Ik kan zo snel niets duidelijks vinden over de relatie tussen paarden en zink, maar ik ben er inmiddels wel achter dat zink behoorlijk giftig kan zijn als het over gedoseerd wordt (het is uiteindelijk een zwaar metaal), met name honden worden specifiek genoemd. Dus misschien is dat het wel geweest.
Het wordt opgeslagen in het vetweefsel, dus het kan heel lang duren voordat het uit het lichaam is. Al is het in kleine hoeveelheden weer wel een noodzakelijke voedingsstof.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:28

Hmm, zit wat in.