Paard strijkt heel erg en zwikt zo nu en dan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard strijkt heel erg en zwikt zo nu en dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:53

Mijn paard heeft op 2 september een ongeluk heeft gehad in het weiland waar ze voor in de kliniek heeft gestaan. Er kwam gewrichtsvloeistof uit haar achterbeen lopen vlak bij de sprong. Ze is zwaar onder de antibiotica gezet en heeft box en staprust gehad. Denk meer dan een maand in totaal. Nadat ze thuis kwam nog 2 keer op controle geweest in de kliniek en opnieuw foto's laten maken. Alles weer ok en mocht weer gaan opbouwen dmv longeren en na 2 weken weer rijden.

Ik rijd in principe iedere dag maar meestal 1 x per week longeer ik of laat ik haar los. Ook laat ik haar iedere dag naast het rijden vaak even een half uurtje loslopen tijdens het uitmesten en loop ik na het rijden even op het erf.

Nu heb ik het idee dat ze nog steeds erg slap is in haar achterhand. In de draf hoor ik haar continue strijken (ze heeft strijklappen om) en zo nu en dan voel ik een achterbeen wegschieten onder mij op de volte in draf.

Moet ik dit nog langer de kans geven om aan te sterken, zal ik weer naar de dierenarts moeten of hebben jullie andere tips/ideeen om haar weer sterker te krijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:52

I.p.v. naar de DA, de hoefsmid laten komen om het strijken te verhelpen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 13:01

Ze staat achter zonder ijzers en moet wel zeggen dat de vorige keer haar achtervoeten niet bekapt waren. Die zagen er nog goe duit. 4 december wod ze weer bekapt zal het even vragen aan de bekapper.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:06

idd goed laten bekappen !!
en vorige keer niet bekapt achter??
denk eerder dat de smid dan of geen tijd of geen zin had ...
zeg van te voren tegen je smid dat ie strijkt, laat hem eventueel even op en neer lopen voor de smid, alvorens hij begint met bekappen
een goede smid kan zien hoe hij het strijken kan verhelpen!!
en wat die achterhand betrefd, zou ik even afwachten
door die operatie en de rust is het heel goed mogelijk dat daardoor de spieren zijn ingevallen, waarschijnlijk zal het paard al slappe knieen hebben gehad, maar door de spieren word zo;n knie dan toch op de juiste plaats gehouden
ga elke dag minstens een half uur rechtuit buiten stappen. binnen een maand merk je dan al verschil
niet longeren !!! of te kleine voltes en wendingen rijden

heel veel sterkte meis Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:15

De hoeven zien er op het zicht goed uit van achter dus hij zei dat hij ze de volgende keer zou doen. Had na de blessure 2 weken op het erf gestapt dus ze waren denk ik wat bijgesleten. Ik ga als hij binnenkort komt e.e.a. even voorleggen.
Zal voorlopig niet meer longeren en veel op het harde stappen. Rechtuit rijden doe ik sowieso al veel maar dan in de bak. Welke bak zal beter zijn (er zijn er 3) een binnenbak met zand en een soort stof die vrij hard is, een buitenbak van zand die niet hard maar niet zacht is of een buitenbak met een soort zaagsel erin waar ze niet in weg zakken maar wat wel veert zeg maar?
Durf nog niet naar buiten te gaan omdat ik ze nog niet zo lang rijd Bloos Verder kom ik altijd 's-avonds omdat ik full time werk en dan is het donker. Ook sta ik aan een drukke weg en heb ik niet echt een buitenrijmaatje. 12 december ga ik naar een andere stal verhuizen (staat ook een bokker Lachen ) misschien dat ik met haar naar buiten kan. Ik ga voorlopig in en uit stappen op het erf en in de bak zoveel mogelijk rechtuit gaan. Denk dat ik het inderdaad nog een tijd moet geven.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:08

Een harde bodem is hier het beste, die zachte verende bodem, lijkt mij op dit moment geen optie. Voor de rest ga ik helemaal mee met Crossmonster.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:13

Ik zet ik mijn paard op volte (ik doe hetzelfde werk op paard, als dat ik paard aan dubbele longe heb staan) als paard de volte wil vergroten laat ik buitenteugel los en stuur ik via binnenteugel paard terug naar volte lijn die ik aan het rijden ben. Op moment dat paard zijn gewicht echt naar binnenbrengt en pasje naar binnen zet, zal hij ontspannen.
Verkleind paard de volte dan laat ik juist binnenteugel los en stuur met buitenteugel paard terug naar volte lijn en als paard zijn gewicht naar buiten zet en pas naar buiten zal zetten, zal paard ontspannen, op dat moment is paard recht, gelijkmatige aanleuning en ontspant.

Dit blijf ik herhalen tot paard op de volte lijn blijft waar ik hem wil hebben, dan ga ik korte diagonalen lijnen rijden, dus bijv vanuit hoek naar A of C en ga daar ook op rechtrichten. Ik wil gewoon recht onder mij hebben. Wil paard naar rechts op die lijn, dan laat ik rechterteugel los en stuur hem even naar links, dan zit er wel even een kronkel in die lijn , maar als je dit blijft herhalen dan heb je op gegeven moment rechte lijn en is paard rechtgericht, op 2 gelijkmatige teugel aanleuning en zal zijn hals verlengen om te ontspannen. Dit is goed voor beenzetting van paard.

Wat je ook kunt doen is slangenlijn rijden op binnenhoefslag/kwarthoefslag (lijn tussen hoefslag en middenlijn in) dwz dat je net doet of je om pionnen heen gaan rijden, paard moet flexibeler worden in achterbenen en zal zich ook wat verder van elkaar gaan plaatsen. Dit is ook goed voor rug en ook voor beenzetting van paard.

Succes