Hypp belicht in het blad Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Hypp belicht in het blad Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 08:56

Hebben jullie ook het veterinair stukje gelezen in het Bitnummer van December, eindelijk komt het nu een keer in de schijnwerpers te staan.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:20

ja, toch bij die Quarter Horses.. heb jij er ervaring mee dan??

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:49

hyperkaliemische periodieke paralyse Clown

is er iemand hier geweest die wel eens zo een veulen heeft gehad??

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:32

Sterker nog.... ik heb zo,n paard gekocht terwijl ze me dit niet verteld hebben.
Heel vervelend want nu zijn we dus aan het procederen want ik had er een dekking bij gekocht van hun hengst.
Maar we wachten het af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:43

@Lisa_pluisje, is dat nog steeds niet rond? Wat is er met het paard gebeurd?

Er is trouwens ook een bokker geweest die helaas haar paard heeft in moeten laten slapen vanwege de HYPP, de boktnaam is K@rin. Ze heeft al haar beleveniseen omtrent deze erfelijke aandoening op een website gezet:

http://hypp.ziggen.net

en het verhaal hier op bokt:

[WN] Eindelijk kan ik het vertellen

Het is echt een rotziekte, ik snap niet dat de AQHA niet drastischere maatregelen neemt om die uit het stamboek te weren. Een paar generaties niet met dragers van de ziekte fokken en het is de wereld uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:39

Overigens heb ik de BIT niet, zou iemand dit artikel (leesbaar) kunnen scannen Haha!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:52

Sugarmiss toch..........

Daar zit toch copyright op? Schijnheilig
Die van mij heeft ook symptomen.
Gelukkig doet mijn ander paardje het weer goed.
Groetjes Lisa

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:58

lisa_pluisje schreef:
Daar zit toch copyright op? Schijnheilig
Uiteraard met toestemming en bronvermelding Cool

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:59

Cassidy schreef:
@Lisa_pluisje, is dat nog steeds niet rond? Wat is er met het paard gebeurd?
Nee dat is nog steeds niet rond, inmiddels staat het paard hier bijna een jaar en ik krijg er geen draad vlees op, ze plast onnoemelijke hoeveelheden en is chronisch aan de diarree.
En ik had er nopg wel een dekking bij gekocht van haar hengst en nog steeds niks zeggen he?
Zelfde geld had ik wel gedekt met een drager en dan waren de rapen helemaal gaar geweest Boos!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:50

Hoi Lisa,

Hoe is het met je paard (afgezien van de diarree dan)??
Kun je de aanvallen een beedje in de hand houden met het dieet??
Ik weet wel wat voeder producten als kracht- of bijvoer waarin er bij de analyse geen kalium staat. Daar wil ik wel achteraan bellen of dat het echt zo is, als je interesse hebt. Slobber zonder kalium bijvoorbeeld, waarvan je paard misschien wat aankomt.
Ik heb helaas van die ene fabrikant nogsteeds geen bericht gehad, maar er zijn gelukkig meerdere

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:56

@Arnoud: Graag, ik kijk ernaar uit. *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:09

Sugarmiss, wat een verhaal bij die video! Dat arme veulen, helemaal in paniek. Ik snap dus idd niet dat er nog mensen zijn die bewust met dragers fokken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:09

Sugarmiss schreef:
Overigens heb ik de BIT niet, zou iemand dit artikel (leesbaar) kunnen scannen Haha!
Ik heb de Bit ook niet (meer) dus een scan of eventueel overtikken is ook van mijn kant welkom.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:45

Hmm, ik heb de Bit wel. Ben vanavond niet thuis, en zit nu op school. Maar eventueel wil ik morgen wel kijken of ik het op internet kan krijgen. Scannen kan ik niet, misschien wel een foto maken, anders zal ik wel tikken als het dan nog niet hier staat.

Vind het idd een behoorlijk ernstige ziekte waar wat aan gedaan moet worden. Als je weet dat het een drager is idd niet mee fokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:08

@Dyonne; op voorhand alvast bedankt.
Het is overigens geen ziekte, maar een erfelijke aandoening. Er is dus niets aan te doen, behalve niet fokken met paarden die drager zijn.
Maar aangezien de stamboekvereniging van de Quarter het blijkbaar belangrijker vind om de hoge heren met dure fokprodukten niets in de weg te leggen is er een halfwas maatregel genomen die pas over jaren effect gaat hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:13

De verantwoording ligt in dit geval dus om zo meer bij de fokker. Erg jammer dat niet iedereen met die verantwoording om kan gaan.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 14:00

Er zijn zat mensen die een N/N paard laen dekken met een N/H paard die gewoon mooi is.
Ik sta daar zelf ook van te kijken want die fokproducten krijgen wij dus op ons brood. Boos!
Nu is aan hun de keus maar hou het fokproduct dan lekker zelf.
En je hebt 50% kans op een drager, dus altijd een reeele kans op een niet drager.
Groetjes Lisa

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:05

Ik vind 50% kans toch erg veel. Stel dat je zelf een kind krijgt en je hebt 50% kans op een erfelijke ziekte, dan ga je daar ook heel anders mee om.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:28

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:01

De eerste 2 zijn niet te lezen.
Verder las ik tot mijn verbazing dat het hier over een paard genaamd Fancy's Jack gaat (officieel Fancys Jack, zonder ' dus Haha! ). Dus ik zou idd graag ook de eerste 2 bladzijden willen lezen

Er staan en paar dingen in die niet kloppen;
-soms slaat het een generaties over
Dit is absolute onzin. Soms toont een drager het niet of wordt het niet als zodanig herkend, maar bij een DNA-test komt het er altijd uit.
Het slaat dus NOOIT een generatie over om weer op te duiken, dat is genetisch niet mogelijk !!

-wereldwijd zijn er honderden Quarters, Paints en Appies met HYPP-bloed...
NIET ALLEEN de QAP's zijn ondertussen 'aangetast'. Doordat er veel paarden met HYPP-bloed op de markt ziujn 'gedumpt' die door hun mooie bespiering gebruikt zijn voor het fokken met 'andere' rassen lopen er nu ook niet-QAP's rond die erfelijk belast zijn.
Dit gevaar is dus veel groter, want niemand verwacht dat dit aan de gang is en zal dus ook niet testen.

-DNA-testen
Is leuk als je er zelf bij bent als het bloed wordt afgenomen !!!
Ik ken gevallen waarin de handelaar de DA een andere paard voorschotelde om bloed te trekken toen er gekeurd/DNA-getest moest worden (eigenaar was er niet bij). Paard werd dus goedgekeurd en DNA toonde géén HYPP.
Na een korte tijd waren er wel aanwijzingen op HYPP en een hertest toonde aan dat dit 2e bloedje niet gelijk was aan het eerste en wel degelijk HYPP bevatte. Puur FRAUDE dus !!

-voor de eigenaar van Fancys Jack:
Had kontakt opgenomen met de hengsteneigenaar (toen die nog hengst was Cool ) die had je dit zo kunnen vertellen Cool

[edit: kleine aanpassing bij naam paard gemaakt]
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-11-04 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:04

SM was me voor, HYPP kan NIET zomaar een paar generaties overslaan en ineens weer de kop opsteken.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:18

Kan het zijn dat een dragen (N/H) nooit de verschijnselen van Hypp krijgt? Of levert dit ALTIJD problemen op?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:25

HYPP is natuurlijk een syndroom dat meer bekendheid moet krijgen in Nederland en het is heel belangrijk dat iedereen die op het punt staat een QPA aan te schaffen er wat vanaf weet, daarom ook een goed initiatief van het Bit om hier een artikel over te doen.

Wat ik erg jammer van het artikel vind is dat er nergens staat beschreven dat je er wel een heleboel aan kan doen, dat er veel N/H paarden zijn die wel een erg gelukkig en gezond leven leiden.
Er zijn medicijnen voor deze paarden en verschillende dieeten waar je ze op kan zetten, alleen al zeer regelmatig voeren en veel vrij bewegen in een paddock en een witte zoutblok ipv een rode mineraal blok kan er al voor zorgen dat veel N/H paarden nooit een aanval zullen hebben.

Er is namelijk een groot verschil tussen N/H paarden en H/H paarden kwa symtomen. Een enorm percentage N/H paarden hebben geen last en zijn daadwerkelijk "non symptomatic", worden gezond en gelukkig oud en doen ook gewoon mee in de sport.

Ik wil het niet zozeer "goed" praten, maar dit zijn ook feiten en die worden toch wel heel vaak over het hoofd gezien.