Mijn veulen wordt deze week gespeend. Je zou zeggen, dit geeft wat stress maar dat is alles. De oude merrie is weggebracht en het veulen staat met haar 2 jarige halfzus nog thuis op stal. Ik heb hun vanmiddag op de wei gezet, en hield ze goed in de gaten.
oliebol, een blok hout in de wei, en jawel, een spijker erin. Vraag me niet hoe die er komt. Al sla je me dood, ik weet het niet!
Maar jawel, mn veulen trapt er in. Ik heb het niet zien gebeuren, maar zag het toen ik ze binnen haalde. Ze liep er nog wel normaal op, maar nam wel een spoor bloed mee naar binnen.
Dierenarts gebeld, moet het ontsmetten met betadine, maar het feit dat het bloede was wel een goed teken.
Als het morgen dik is, moet ik haar terug bellen.
Maar ik ging net nog even kijken op stal, nu zweet ze zich een otter. Verder lag ze even, maar kwam gelukkig wel overeind. Ik maak me zorgen, maarja, ik kan er niet zoveel aan doen op dit moment. Goed schoonhouden. Ik hoop maar dat het goed komt!!
feldra85
Geplaatst: 23-11-04 19:54
ik zou het goed in de gaten houden mischien is ie wel aan het zweten omdat ie er goed last van heeft ik zou morgen nog wel een paar keer de plek goed schoonmaken en goed in de gaten houden
advies als het erg dik es en hij wil er niet opstaan laat dan wel de dierenarts komen
klomp
Geplaatst: 23-11-04 20:41
kijk maar uit dat het veulen geen bloedvergiftiging oploopt...als ie dat nog niet heeft. hoge koorts geeft eigenlijk al aan dat er iets niet goed is
paars
Geplaatst: 23-11-04 22:29
Zou toch de DA even laten komen hoor, en niet zo de nacht in gaan. Ze is pas afgespeend en daardoor al niet in haar normale doen, en nu dit erbij.......die kleintjes zijn nog niet zo sterk hoor.
paars
Geplaatst: 25-11-04 11:18
Kijk Trudy, we kunnen wel reageren op het door jouw gestartte topic, maar als je ons niet een beetje op de hoogte houdt, dan is dat snel afgelopen natuurlijk ! Hoe gaat het nu met je veulen? Voelt ie zich al wat beter??
klomp
Geplaatst: 25-11-04 11:51
laat ons even weten hoe het gaat...we zijn nieuwsgierig!!
Mist
Geplaatst: 25-11-04 18:33
Maanoog schreef:
van wondjes onderin de hoef kan hij ook hoeflederhuidontsteking krijgen (= moeilijk/ langzaam geneesbaar), snel de DA bellen dus!
Dit is echt een spoedklus voor een goede hoefsmid + DA ! niet afwachten gelijk bellen zoals Maanoog zegt ! Je kunt hier je veulen mee verliezen hoor.
Oei, ik snap niet hoe een da dat advies kan geven, ik geloof dat ik alleen mijn da gebeld had om te zeggen dat ik onderweg was naar de kliniek. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Tjonge zeg, ik ben nu toch echt wel benieuwd hoe het ermee gaat hoor, laat wat van je horen alstjeblieft!!
Anoniem
Geplaatst: 25-11-04 21:56
Ik heb een driejarige Pretendentmerrie ( laatste jaargang) die in een spijker in de wei is getrapt. Na 10 weken in Emmeloord te hebben gestaan en diverse operaties later waren we 10.000 gulden lichter en hebben we het arme dier nog moeten laten afmaken.
Gelijk naar de kliniek met dat dier en foto's maken!
paars
Geplaatst: 27-11-04 20:50
Tja, ik blijf me afvragen HOE GAAT HET ER NU MEE????
Het is weer helemaal goed gekomen met het veulen! Ze heeft er geen last van gekregen, dus hulp van de dierenarts was niet nodig. Ik heb het netjes schoongemaakt met Betadine shampoo en nu, enkele maanden later, zien we er ook niets meer aan!
Wat fijn dat je het ons toch nog even laat weten . Ik moest het topic weer even teruglezen wat er ook weer aan de hand was, maar gelukkig is het met een sisser afgelopen! Zoals je al hebt gelezen kan zo'n spijker zeer veel ellende veroorzaken. Enne......volgende keer ons niet zo lang in spanning houden hoor.....
Gelukkig dat het goed is afgelopen! Ik ken een verhaal die niet goed is afgelopen, dat paard kreeg bloedvergiftiging daardoor en was niet meer te redden. Hun VA liet hun dus wachten tot de volgende morgen