Help me paard wil de stal niet meer uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feldra85

Help me paard wil de stal niet meer uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:52

Mijn merrie heeft een keer haar hoofd gestoten tegen de boven kant van de deur opening.
Nadat ze haar hoofd gestoten had rende ze de stal uit waardoor ze ook haar buik steeds stote.
Nu wil ze haar stal niet meer uit wat moet ik doen?

Verward Verward

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:55

Eerst met haar meelopen, je moet haar vertrouwen geven. Als dat niet lukt een tijd haar deur openlaten en zelf er voor gaan zitten/staan (evt met wat eten)

Maar ze moet er gewoon vertrouwen in krijgen dat ze zonder pijn haar stal kan verlaten , maar hoe kan ze haar buik nou stoten ?

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:57

ik heb dat al geprobeerd en ik heb haar ook al geblindoekt maar zelfs dat helpt niet ik weet het niet meer ook als de andere paarden al buiten san wordt ze gek maar de deur staat open maar ze durft er niet uit

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:58

gerust stellen en misschien met wat brokjes proberen...! Het is heel goed te begrijpen dat ze nu niet meer de stal uitdurft, ze is natuurlijk bang dat ze weer haar hoofd stoot! mijn paard heeft er ook wel eens last van: hij rent dan snel weer naar achteren en sleurt mij half mee (vaak heb ik hem dan aan z'n halster vast)! Dus nog een advies: Altijd aan een halstertouw rustig naar buiten lokken! Het is beter dat je niet boos wordt op haar, daarvan zal ze steeds banger worden!

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:00

ik blijf al vier dagen rustig en ik wil haar niet alleen op stal laten staan ze moet los kunnen lopen in de bak of zo even de benen strekken
ik ben radeloos

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:00

wij hebben een paard dat een keer zich lelijk heeft opengehaald(hele vlanken open) doordat 2 kinderen niet oplette Boos!
maar in ieder geval die rende dus in 1x uit en in de stal.
dus je hebt kans dat als je pony uit stal gat dat hij/zij dan gaat rennen, daarom zou ik als ik jou was op een afstand(bij de buitendeur ofzo) ghaan staan en dan met bix of wat dan ook rammelen en zodra ze 1 stapje zet goed belonen met je stem. OK dan!

succes OK dan!

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:03

ik heb dat al geprobeerd ik heb daar biuten de box ongeveer vier uur gezeten en haar steeds beloond maar ze durft echt niet haar box uit Verward

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:14

dat is dan inderdaad niet leuk meer zeg!
Kun je niet gewoon de deur loszetten en dan weggaan, dat je ervoor zorgt dat er een ander hek dichtzit zodat ze in ieder geval niet weg kan lopen? Misschien durft ze het wel als er niemand in de buurt is???

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:15

dat heb ik ook al geprobeerd ze komt er niet uit hoe graag ze ook wil

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:28

gewoon laten gaan..zet de deur open, en zorg dat als ze eruit komt, ze ergens heenloopt waar niks gebeuren kan. ga zelf maar gewoon erbij weg.. ze vind het dan zelf wel uit.
zet haar eten een eind buiten haar stal, dan moet ze er wel uit..

kan een paar uur duren, maar ze komt wel.. dit moet jed an wel even een paar keer oefenen zodat ze weer vertrouwen krigjt...

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:44

dat doe ik ook al vier dagen ze komt er niet uit al wil ze wel graag

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:20

Misschien kan je een paard in haar stal brengen die wel naar buiten gaat, dan volgt ze gemakkelijker. En terwijl voer voorhouden, en rustig spreken. Abslouut niet trekken aan het touw en roepen, dan wordt ze alleen angstig, ook van blinddoeken. Dat associeren ze met een nare ervaring.

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:25

dit is een merrie die niet zo heel lief is tegen andere paarden.
zij schopt anderen helemaal dood.
geen schatje dus.
(ze is wel lief tegen mensen)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:06

Mijn merrie had dit ook, ik heb het volgende gedaan, kwam inderdaad ook door het hoofd stoten.
Ik blinddoekte haar, draaide vervolgens een stuk of acht rondjes en liep toen achterwaarts met haar de stal uit.
Ging perfect maar is natuurlijk een noodoplossing.
Uiteindelijk gaat ze echt haar stal wel uit.
Tamelijk wreed is ook water net buiten haar bereik buiten de deur.
Heb ik niet geprobeerd maar schijnt een goeie te zijn.
Succes

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:28

Wanneer de situatie zo schrijnend is, zou ik toch na gaan denken over sedatie. Misschien helpt dat. En ik zou toch eens kritisch naar de stal gaan kijken, om herhalingen te voorkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:13

lisa_pluisje schreef:
Tamelijk wreed is ook water net buiten haar bereik buiten de deur.
Heb ik niet geprobeerd maar schijnt een goeie te zijn.
Succes

Ik heb ook een merrie gekent met dit probleem, op het uur dat de paarden eten kregen hebben ze de merrie toen bewust geen eten gegeven, en terwijl de andere dieren aan het eten waren hebben ze haar box open gezet en het voer in de loopgang, na een hele tijd aarzelen won haar eetlust het van de angst

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:28

ik denk dat blinddoeken best wel een goed idee is.....
zo ziet ze niet waar ze heen gaat. je kunt het proberen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:32

dag geen eten geven en deur open zetten en wachten. Zeker niet voor de deur gaat staan. Ga maar gewoon een blokje om en zet een stukje voor de stal af zodat ze wel naar buiten kan en niet weg kan lopen.
Zet je emmertje voer en water buiten en binnen no time stat ze buiten. ( heb dezelfde ervaring gehad met paard dat niet meer naar binnen durfde doordat ie zijn hoofd had gestoten.
Toen ik in de stal bleef wachten kwam ie niet. toen ik weg ging was ie binnen 5 min binnen. Uit beeld gaan dus

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:37

feldra85 schreef:
Nadat ze haar hoofd gestoten had rende ze de stal uit waardoor ze ook haar buik steeds stote.

Deze snap ik niet helemaal? Of lees ik er nou overheen?
In elk geval wens ik je heel veel succes. Aan de al voorgedragen ideeen heb ik niets toe te voegen. Sterkte ook!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:41

Gewoon achterwaarts proberen.... soms helpt dat.

Maitai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:00

Hoi hoi mijn paard heeft dit probleem al jaren ik heb alles geprobeerd met voer water etc niets hielp steeds gooit hij zijn hoofd tegen de bovenkant van zijn staldeur.Ik heb hem nu een longeersingel met bijzetteugels aan tussen de voorbenen zodat hij gebogen staat en zijn hoofd niet kan stoten dit helpt voortreffelijk,hij loopt altijd wat sneller dan normaal zal ook niet meer overgaan maar het is een optie,mijn paard heeft dit opgelopen na jarenlange mishandeling in kleine n ruimtes,heb er 1,5 jaar over gedaan om wat te vinden op dit extreme maar begrijpelijke gedrag.Dit is het enige wat helpt!!Althans bij mijn paard!groetjes en heel veel succes.

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:01

ik heb ales al geprobeerd maar het is me uiteindelijk vandaag geluk.
de dierenarts is geweest en die heeft haar verdooft.
waardoor ze niet zo stresserig was. het duurde even aar ze staat nu in een bok met een deuropening van twee meter hoog maar aangezien die stal gesloopt word moet ze weer naar een stal met een lagere deursponning dat wordt dan wel weer een probleem maar ik ga daar nu met geduld om en ik hoop dat het me lukt om haar weer in een andere box te krijgen

bedankt voor al jullie reacties.

OK dan!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:49

mooi zow!