Mijn fjord heeft al een aantal jaren een bult van dik 2 cm doorsnee aan een voorbeen net boven de kogel(aan de binnenkant) nou kwam ik gisteravond op stal en had hij een dik been en geen bult meer. Als je eraan kwam voelde je wel dat er iets gezeten heeft maar de grote bult was weg. net of de bult van binnen geknapt is. kent iemand dit?
Kitten
Geplaatst: 23-11-04 12:58
Het kan zijn dat er in die bult een lichaamsvreemd voorwerp heeft gezeten. Dat kan een botsplinter zijn, maar ook een houtsplinter die zich na een poosje incapseld.
Zo lang het gebied rustig blijft, blijft die bult gewoon zitten. Raakt het gebied nu geirriteerd ( doordat ze bv met die bult ergens tegenaan gestoten is) dan kan zo'n splinter weer gaan "werken" maw het lichaam probeert dat vreemde voorwerp naar buiten te werken.
Ik zou de plek waar die bult gezeten heeft, de eerste paar dagen goed schoonhouden dmv van een emmer warm water met soda of Biotex groen, want er zal allicht op die plaats een lichte ontsteking onstaan zijn.
Na het schoonmaken, goed afdrogen en afspuiten met Betadine jodium oid. Met een paar dagen zou het weer helemaal goed moeten zijn.
murie21
Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 16:21
de bult zat er al jaren en hij heeft geen wond dus ontsmetten heeft geen zin. spuit het nu paar keer daags af.
Ktje
Geplaatst: 23-11-04 18:59
Een manege paard van ons had ook een gezwel van zo'n 3 cm in zijn lies. Volgens de dierenarts kan het zijn dat als ze 'rijp' zijn dat ze doorbreken ofzo en dat ze er dan gewoon afvallen. Want het paard zou eigenlijk op maandag onder het mes gaan om het weg te laten halen, maar op vrijdag was de bult weg. Dus op zich mazzel voor het paard, bleef hem veel stress bespaard. Het kan dus gewoon zijn dat de bult eraf gevallen is, de kans is dus wel aanwezig dat het dan weer terug komt, omdat er vaak nog een klein restje achter blijft wat weer opnieuw kan gaan groeien, maar dat kan nog heel lang duren.
klomp
Geplaatst: 23-11-04 20:43
een cyste is een holte gevuld met vuil en vocht ( ik heb een kleintje op mijn kaak) deze kan zelf verdwijnen maar meestal niet. die van mij is zo klein als een erwt, maar zit er al weer 13 jaar!!!
murie21
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-04 15:40
de bult is nog steeds weg. been is wel wat dik maar nu ook niet warm meer. volgens de DA kon het inderdaad dat de bult ineens weg is. waarschijnlijk een soort absec wat geknapt is.
Annem84
Geplaatst: 25-11-04 16:25
Mijn vorige paard heeft ook een cyste in haar been gehad. ij haar zat de cyste op ene plaats waar ze er ook echt last van had als ze most werken. Dat is ook de reden dat ik haar als fokmerrie verkocht heb.
De dierenarts heeft me toen verteld dat een cyste inderdaad vanzelf kan verdwijnen in één keer. Dus het is wel gewoon mogelijk hoor.