wel of niet stappen met overbelaste pees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

wel of niet stappen met overbelaste pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:59

Recept van de DA: 2x per dag 10 minuten stappen
advies intructrice: als het echt een pees is compleet rust

wat moet ik nou? Verward

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:22

Je instructrice is blijkbaar al niet zeker over de diagnose. Trouwens: is je instructrice ook DA?

Ik vind eigenlijk bij peesblessures: maak een scan want dan weet je waar je over praat. Zo aan de buitenkant is er niet aan af te zien wat de beschadiging precies is.
Daarnaast komt: peesweefsel moet bewegen wil het weer goed herstellen. Door de beweging kunnnen de vezels zich weer goed richten. Complete rust ben ik niet snel een voorstander van.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:26

Mijn pony heeft ook een peesblesure gehad, hier hebben we ook een scan van laten maken.

Ik moest toen met hem 3x per dag stappen op het harde (asfalt) en afspuiten met koud water. Daarnaast gebruikte ik nog een coolinggel, die eerst warm dan koud en dan weer warm werd, voor de doorbloeding.

Succes met je paard!

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:49

het belang rijksten met een blesuren aan een pees is goed over de weg stappen en het insmeren met eeen zalfje die je kan halen bij de dieren arts

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 12:09

Ik voel ook meer voor een beetje bewegen hoor, denk dat tegenwoordige met alles (mensen ook) er veel sneller gerevalideerd wordt dan vroeger. Vroeg het me gewoon af. Had de DA ook nog gevraagd of het perse op harde ondergrond moest zijn, maar een bak met goede bodem (die we gelukkig hebben) kon ook. Ik wilde ook een scan, maar eerst kon dat niet omdat er nog een gapende wond zat, en nu is degene die dat in de praktijk doet op vakantie, zucht

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:55

Ik zou ook zodra het kan een scan laten maken. In tussentijd die twee keer tien minuten blijven stappen, en vooral goed koelen.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:51

Mijn paard heeft ook een peesblessure...... Huilen
Ik ben er mee naar de DA geweest en heeft het gescand! *LOL*

Daarna gaf hij het advies 1 week stalrust, waarbij wel goed afspuiten en daarna 3 weken lang 2x per dag 10 minuten stappen over de harde weg, rechte lijnen lopen en niet omdraaien op het geblesseerde been!

Ik zit nu nog in de stap-fase en a.s. vrijdag komt de DA weer om te kijkene hoe het verloopt en dan maken we misschien een trainings-schema om zo weer langzaam op te kunnen bouwen.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:21

He jeetje, ik lees het nu pas Scheve mond
Wat heb je nu gedaan met Tal, toch maar met haar gestapt? Zou mijn keus wel zijn in ieder geval. En wanneer komt de DA terug of laat je haar elders scannen?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:01

Mijn paard heeft afgelopen zomer ook een, vrij heftige, peesblessure gehad. Hij heeft eerst een periode tweemaal daags gestapt. Toen we zijn begonen met het toedienen van Hyonate-injecties heeft hij 6 weken totale boxrust gehad. Daarna hebben we een heel klein paddock voor hem afgezet. Daar mocht hij toen een paar uur per dag in.
Alles in overleg met de dierenarts. ik sta een stal verderop bij, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie je dierenarts is. Als ik dat mag vragen?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:09

Zoals sommige al weten heeft iris ook een peesblessure gehad.
Daarbij was ze nog drachtig ook dus het gewicht van het veulen hielp ook niet echt mee.
In het begin moest ik 5 minuten stappen, 15 minuten afspuiten en zo om de 2 weken met 5 minuten opbouwen en dat 2-4 maal per dag.
Uiteindelijk mocht ik er weer opzitten en dat eerst 10 min en elke week 5 minuten opbouwend en zo langzamerhand de bak in eerst grote lijnen en grote voltes, dan een galopje 1 rondje links en 1 rondje rechts. En dat dus langzaam uitbreidend.
Echt geduld dus, maar het wordt beloond, heb nu weer een gezond paard, en ook een gezond veulen (heeft natuurlijk nix met de pees te maken), maar de angst blijft er evengoed wel inzitten hoor!

Dus mijn advies, stappen over het harden en afspuiten. Gebruik desnoods traumeel gel en Peescompositum. Helpt ook super! OK dan!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:49

Ik heb ook altijd als advies gekregen: op het harde stappen. Liefst een paar keer per dag 10 minuten (zoveel mogelijk) en niet langer, dan iedere keer afspuiten 10 min. of met coolpack inpakken. Beste is wel om een scan te laten maken, dan weet je wat het probleem is, hoe lang het gaat duren enz. Gevaar is dat je al snel te vroeg begint omdat ze niet kreupel zijn en dan weer terug bij af bent, omdat het nog niet over bleek en ze dan weer kreupel reageren.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:29

esther82 schreef:
Mijn paard heeft afgelopen zomer ook een, vrij heftige, peesblessure gehad. Hij heeft eerst een periode tweemaal daags gestapt. Toen we zijn begonen met het toedienen van Hyonate-injecties heeft hij 6 weken totale boxrust gehad. Daarna hebben we een heel klein paddock voor hem afgezet. Daar mocht hij toen een paar uur per dag in.
Alles in overleg met de dierenarts. ik sta een stal verderop bij, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie je dierenarts is. Als ik dat mag vragen?

Coster, maar die is dus op vakantie dus kon er geen scan gemaakt worden. Als hij terug toch maar laten doen.

Ben inderdaad gelijk al bezig geweest met traumeelgel. Kwam vandaag (vanavond) wel een probleem tegen: de spuit is bevroren. Dus heb het voor deze keer maar opgelost met coolgel, ik wist het anders ook niet.
Ben 2x per dag aan het stappen, en been blijft mooi dun, pfoei

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:19

Talida schreef:
Kwam vandaag (vanavond) wel een probleem tegen: de spuit is bevroren. Dus heb het voor deze keer maar opgelost met coolgel, ik wist het anders ook niet.

Daar zijn die coolpacks die je bij de paardenwinkel kan kopen erg handig voor. Mijn paard kreeg mok van het afspuiten en nu gaat het wel goed.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:23

Hans Coster is ook mijn vaste dierenarts. Hij is echt heel kundig op het gebied van pezen.
Ik heb ook lang gekoeld, echt kan het woord bijna niet meer horen! Ik gebruikte van die coldpacks, rechtstreeks van de vriezer in de koelzak en dan om het been. Ik koelde wel vaak tweemaaldaags, en de tweede keer deed ik het dan met stromend water (zonder duim op de slang!) zodat het ook een masserende werking had.
UIteindelijk heb je resultaat van je werk.
Hopelijk valt de scan mee...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:58

thnx!