Zomereczeem en Isi-mix van Marstall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarie

Zomereczeem en Isi-mix van Marstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:52

Ik wil graag weten of er iemand ervaring heeft met het voeren van Isi-mix. En uiteraard hoe die ervaringen zijn. Tot nu toe voerde ik een standaard basisbrok, maar ik heb nu Isi-mix besteld en wil graag jullie ervaringen lezen in verband met zomereczeem.

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:47

het biks heeft bijna geen effect op zomer exseem maar hij kan het gewoon eten hor

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:21

Ik heb heel veel andere berichten gehoord. Voer heeft wel degelijk effect op zomereczeem. Kijk maar eens bij andere topics over zomereczeem.

Dit voer is speciaal ontwikkeld voor IJslanders met het oog op de zomereczeem bij deze paarden. Ik ben op zoek naar mensen die hier, met dit voer dus, ervaring mee hebben en wat hun bevindingen zijn m.b.t. zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:24

die site van marstall doet t niet, iik ben wel benieuwd wat er in dat voer zit wat goed moet zijn tegen eczeem...

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:13

Ik zal vanavond eens op de zak kijken wat er ook al weer in zit.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 08:26

Ik ben het lijstje vergeten! Maar er zit minder eiwit in alle voeders van Marstall en hier zit extra Zink, koper en Selenium in. Verder zitten alle vitamines erin. Als ik het lijstje heb zal ik het even publiceren.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:34

Ik voer het bij mn fjord zo'n anderhalve maand ongeveer. Eerst had hij van swinters ook nog een beetje last van de jeuk maar zie hem nu helemaal niet meer schuren maar of dat van het voorjaar zo blijft weet ik niet. Hoop het wel natuurlijk. Ik heb het lijstje wel wat er in zit, zal het ff opzoeken.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:10

Gisteren heeft Laresse het voor het eerst gehad en 's avonds zag ik dat ze aan haar staart heeft geschuurt. Lekker dus Boos! . (Niet dat het voer invloed heeft gehad op zo'n korte termijn, ik weet niet wat het was, ze is ook goed ontwormt).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:45

zal wel toeval zijn, volgens mij kunb je ook nooit meteen resultaat zien van voer..
maar ik hoop voor je dat ze ophoudt met schuren!!
de mijne schuurt nu helemaal niet meer...Haha!
(zonder speciaal voer)

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:05

Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Rosemarie op 24-11-04 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:16

Tuurlijk is het toeval dat ze nu weer schuurde. Ze staat al een week of 2 zonder Boett-deken in de wei en had niet meer geschuurd. Dus wel raar. Er zat waarschijnlijk gewoon iets dwars, waarschijnlijk niets te maken met zomereczeem.

Hier de inhoud van Isi-mix:

ruw eiwit: 10,2%
verteerbaar ruw eiwit: 6,8%
ruw vet: 4,5%
ruwe celstof: 6,9%
ruwe as: 9,7%
calcium: 1,4%
fosfor: 0,5%
natrium: 0,4%
magnesium: 0,4%

Verder toegevoegd (zonder de hoeveelheden, heb ik wel maar is veel overtypen):

Vitamine A, B1, B2, B6, B12, C, E, D3, K3
biotine
foliumzuur
nicotinezuur (oh, mijn paard hoeft niet af te kicken van roken hoor!)
pantotheenzuur
cholinechloride
ijzer
koper
zink
mangaan
kobalt
jood
selenium

Een hele lijst dus.

Zelf zegt Marstall:
ISI-mix bestrijdt zomereczeem van binnenuit (moet volgens Marstall in combinatie met van buiten middels smeerseltjes) door:
-biologisch actieve sporenelementen in het bijzonder zink, koper en selenium;
-hoog knoflookgehalte (als etherische olie);
-speciale kruiden (welke weet ik niet);
-zeealgenkristalinaat, kiezelgur, lijnzaad en biergist

Je moet er bij huidproblemen preventief vanaf de wintertijd 0,3 - 0,5 kg van geven (1 liter is ongeveer 0,5 kg). In de zomer naar gelang de problemen 0,5 tot 1,5 kg.

Ben benieuwd!

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:20

Ja, ik ook..

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 13:32

Hoeveel voer jij per dag? Ik 2x 1/2 schep (in totaal ca. 0,5 kg)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:45

Grappig, ik ken het merk niet.
Ik voerde mijn eczeemtinker eerst Hestamix van St. Hippolyt.
Maar dat is hier nergens meer te krijgen.
Nu voer ik Pavo Liga, ook met name voor ijslanders.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:17

En.. helpt het volgens jou? En wat is er dan speciaal aan Pavo Liga?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:04

ik voer de Isimix ook, samen met de corn musli van Marstall, al een paar maanden, maar ik merkte eigenlijk geen resultaat...Ik heb alleen resultaat bij de Chevalcare thee, zowel bij zomereczeem als bij mok. Ik geef nu nmog de Isimix tot de zak op is en wacht dan op het voer van Subli, wat deze winter op de markt moet komen, speciaal voor eczeempaarden (hoewel de mijne alleen maar even in oktober geschuurd heeft dit jaar)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:40

ik snap even 1 ding niet, er staat bijvoorbeeld bij dat er 10.2% ruw eiwit inzit.
maar ik heb hier bijvoorbeeld ander voer en daar staat op 98 gram per kilo... hoe kom je dan op die procenten uit?

en heel grappig dat ze biergist in hun voer verwerken, ik voer dat al tijden bij en het geeft wel resultaat...
biergist heeft een sterk reinigende werking op de huid...

en ik wacht ook op dat voer van subli, de mijne krijgt nu nog structuurmuesli, maar als dat andere er is ben ik heel benieuwd...

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:04

Ik voer ongeveer ook een halve kilo per dag. Maar ik weet niet of dat bij jou ook zo is maar de mijne word erg druk van het voer ik vraag me af hoe dat komt want er zit toch weinig energie in?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:10

Rosemarie schreef:
En.. helpt het volgens jou? En wat is er dan speciaal aan Pavo Liga?

Feit is, dat he tvoor ijslanders (en andere sobere rassen ) is gemaakt.
Aangezien ijslanders en eczeem vrij veel met elkaar te maken hebben, lijkt het me geen verkeerde keuze.
Maar het wordt bijv niet aangeprezen als 'voer voor eczeem-paarden' hoor!

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 09:22

Die van mij was vorige week ook al erg druk en toen kreeg ze het nog niet. Ik wijt het dus aan het weer. Ik begreep idd dat er weinig energie in zit en dat je eigenlijk nog iets bij moet voeren indien het paard veel werk verricht. Ik ben dan van plan om granenmix van Subli bij te voeren als ze erg veel heeft gedaan zoals een dagtocht (dus na het bewuste werk en niet standaard dagelijks). Maar de winter doet ze normaal recreatief werk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:06

eigenlijk best grappig want ik voerde mijn zomereczeempje dus altijd muesli zonder haver van Havens.
hier staat ook bij dat t voor eiwitgevoelige paarden is etc....
ik heb even een stukje van hun site gecopieerd:

verhoogd gehalte aan B-Caroteen (= Pro-Vitamine A), ook zeer gunstig voor zenuwfuncties en immuunsysteem (bijv. zogende of dragende merries met veulen);
kan als kuur gevoerd worden aan allergie-gevoelige paarden of (in het algemeen) aan paarden of poney's die sober gevoerd moeten worden zoals Friese paarden, Shetlanders, Haflingers, Fjordenpaarden, IJslanders, IJslanders, etc...

tja, de mijne heeft het een jaar lang gegeten maar het eczeem werd er niet minder om..
weet je ik blijf er bij dat je eigenlijk van alles en nog wat kunt gaan voeren maar wat als je nou eigenlijk hooi hebt waar "veel"inzit?
of als je paard in behoorlijk wat gras staat?

maakt dat beetje biks dan zoveel uit?
Verward

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:17

ellepel schreef:
maakt dat beetje biks dan zoveel uit?
Verward

Of het voor zomerexceem wat uitmaakt kan ik je volgend jaar pas vertellen, maar sinds ik van Pavo Condition X ben overgegaan op Pavo Stimix (eiwit arm) plast mijn Pony 2/3 minder dan voorheen. 's-zomers kreeg hij 2x een handje vol en 's-winters ongeveer een kilo per dag. Dus blijkbaar kan het wel veel uitmaken.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 08:01

Ik weet niet of het aan het voer ligt, maar mijn paardje voelde gisteren wel heel soepel aan, terwijl ze meestal in de lengtebuiging vrij stijf is. Gisteren dus een super-les gehad!