Paard kreupel, peesblessure..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Paard kreupel, peesblessure..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 17:31

Mijn bijrijdpaard Lotto is kreupel. Al een week. Verdrietig
De hoefsmid, die ook paarden hier op stal heeft staan, heeft er naar gekeken en kwam tot de conclusie dat het iets met zijn rechter pees kan zijn. Aan het been is niets te zien. Niet dik, niet warmer of kouder.. niets.
We hebben hem afgelopen week 2x daags 20minuten laten stappen aan de hand, daarna met koud water afgespoten, en cooling-gel erop.

Vanmorgen heeft de hoefsmid er weer naar gekeken, en Lotto is nog net zo kreupel als vorige week. 'Hooguit 1x perdag max.10minuten aan de hand stappen. Wel afspuiten' is het advies.
Een DA erbij laten komen, zegt hij, kun je doen, die kan dan de exacte plek aanwijzen, maar de behandeling zal het zelfde zijn... en je bent wel 150euro verder (sjeej, is dat zo duur?)
Hij raad ons dus aan nog 1week zo door te gaan, en dan volgende week weer te kijken.
Deze hoefsmid is een toffe kerel hoor, heus, en hij moet als hoefsmid wel kijk op benen hebben, en ik vertrouw zijn oordeel ook wel, maar... hij is toch geen DA...

Nu.. als het mijn paard was geweest had ik de DA al gebeld. en de eigenaresse twijfelt..

Hebben jullie nog ideeen wat het eventueel zou kunnen zijn?
Tips en raad zijn welkom,
thnxx

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:56

zit er niet iets kleins en scherps in de hoefzool? Het is raar dat de pees niet dik of warm is , dus ik denk dat dat ook een optie is. ik zou toch de DA erbij halen, want zo'n dingen kunnen lelijk verergeren succes!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:00

ik zou ook zeggen: Dierenarts erbij. is ze écht kreupel of zie je er maar af en toe iets aan? als je echt ziet waar ze kreupel is zou ik juist wel contact opnemen met de dierenarts. Hij kan een echte behandeling voorstellen. Ik neem geen risicos met benen, ze hebben ze alle 4 heel hard nodig!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:04

tja dat is lastig
ik had er allang een dierenarts bij gehaald, maar ja helaas ben jij niet de eigenaar dus kan je dit niet zomaar doen.

een goede hoefsmid heeft inderdaad wel verstand van het paard. maar het is geen dierenarts. ik neem aan dat hij al veel gezien heeft en dus ook wel wat ervaring heeft maar het is geen dierenarts.

over het feit dat hij zegt van een dierenarts wijst alleen de plek aan en je bent 150 euro armer vind ik onzin. dalijk heeft het paard een hele andere blessure en die de dierenarts ondekt en geloof mij dan ben je wel blij dat je hem hebt laten komen.

die van ons heeft ook een peesblessure gehad enis dit wat wij moesten doen:

eerst een week stalrust (mocht helemaal zijn stal niet uit)
toen een week stappen aan de hand dir 20 minuten op straat
toen een week stappen onder de ruiter weer 20 minuten op straat
toen rustig op bouwen in de bak (wel met stopwatch erbij en per 3 minuten opbouwen - het draven dan galop mocht nog niet)
dierenarts kwam terug om te kijken en we mochten langzamerhand steeds meer en hij mocht ook weer op de wei (wel met sedalin!)

elke dag 2 keer 8 minuten afsspuiten
en met een bepaalde gel masseren.

dit moesten wij doen bij de peesblessure maar haal er een dierenarts bij deze heeft er verstand van en kan waarschijnlijk ook een scan maken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:56

Absoluut. De dierenarts kan een scan doen en een veel betere diagnose stellen. en de hoefsmid heeft wel verstand van benen, maar doet niet aan genezing van pezen... een peesblessure moet je serieus nemen en hoe langer je wacht, hoe moeilijker de genezing zal zijn als je nu de verkeerde dingen doet of de dingen laat die nodig zijn. Misschien moet het wel gefixeerd worden (ik weet niet waar het precies zit) en wat dacht je van gewone pijnstillers voor dat arme dier? En zeker twee maal daags afspuiten met koud water. Maar als het om een spier gaat moet het juist weer warm gehouden worden. Daarom is een goede diagnose belangrijk. Ik zou zeker bij de eigenaresse aandringen op een bezoek van de DA!!!!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:48

Ik zou er zeker een da bij halen.
De hoefsmid heeft dan wel verstand van paardenbenen,maar hij kan er niet in kijken!!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 20:17

Astragirl"]
zit er niet iets kleins en scherps in de hoefzool? Het is raar dat de pees niet dik of warm is , dus ik denk dat dat ook een optie is. ik zou toch de DA erbij halen, want zo'n dingen kunnen lelijk verergeren succes!
[/quote]
Er zit niets in de hoefzool, Lotto is een paar dagen geleden nog bekapt. Toen hij dus ook al kreupel was.
[quote="Lusitana"]
Misschien moet het wel gefixeerd worden (ik weet niet waar het precies zit)
[/quote]
Het zit dus achter de voorknie van zijn rechterbeen.
[quote="EngelAngela schreef:
ik zou ook zeggen: Dierenarts erbij. is ze écht kreupel of zie je er maar af en toe iets aan? als je echt ziet waar ze kreupel is zou ik juist wel contact opnemen met de dierenarts.

Je ziet helemaal niet dat hij kreupel is, alleen als je hem laat draven. In stap zie je niets. aan het been zie/voel je ook niets...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:22

Een scan zal veel opheldering verschaffen. Dat moet dus echt gebeuren. Hoe langer je wacht hoe slechter...ACTIE ondernemen

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:19

Mijn paard was ook een hele tijd heel onduidelijk kreupel. Ik ben ermee naar de kliniek gegaan waar ze een scan en foto's hebben gemaakt.
Haar been was ook nooit dik of warm geweest maar toch was de aanhechting van de pees geirriteerd. Misschien is het bij dit paard ook zoiets?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:42

Kosten van een scan zijn niet zo hoog. Ik betaalde vorig jaar 35 euro voor een peesscan. Mijn dierenarts kwam zelfs met een mobiele scan naar de stal toe!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:44

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, hij is er geen dag kreupel op geweest. Zelfs bij de buigproeven was hij op zijn slechte been maar drie passen onregelmatig, meer niet.
Een onduidelijke kreupelheid kan ook uit de schouder of de rug vandaan komen.
Ik zou erabsoluut een dierenarts bijhalen, die kan opties uitsluiten. Maar liever nog, gewoon vaststellen wat er aan de hand is. Daar schiet je veel meer mee op dan wanneer je blijft aanmodderen en twijfelen. (niets persoonlijks, snap dat de beslissing niet aan jou is, een waardeloze situatie al je het mij vraagt) Succes Ach gut

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:26

Ben het helemaal met Esther82 eens!
Iris is 2 dagen onregelmatig geweest op de peesblessure en daarna zag je gewoon echt nix meer.
Maar het is moeilijk als het niet je eigen paardje is, suc6

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 14:06

Nou, de DA is vanmorgen geweest. Heeft buig en strekoefeningen gedaan, maar niets te vinden. Op harde ondergrond liep hij niet eens kreupel Verward
Verdoving in zijn been gespoten, geen verandering.
In de binnenbak aan de longe liep hij wel weer kreupel. Vreemd genoeg liep hij kreupeler toen hij linksom liep, terwijl het zijn rechterbeen betreft.
Snappen jullie het nog? Wij niet.
Het zal waarschijnlijk dan toch hoger zitten.

De DA zei wel dat Lotto gelukkig wel weer in de paddock mocht, en ook gelongeerd mag worden. Gelukkig, het stappen aan de hand vind niemand leuk, Lotto ook niet.

Enfin, Lotto heeft een pijnstillend middeltje gehad, genoeg voor een aantal dagen. Daarna zullen we met hem naar de kliniek moeten. Daar hebben ze betere faciliteiten, enzo.
Duimen voor ons he?

Ohja, de eigenaresse vertelde dat Lotto met springen, een week of 2 geleden slecht terechtgekomen is, hij struikelde, met een been gestrekt vooruit. Misschien heeft hij zich toen wel bezeerd. In zijn schouder ofzo.

Het kan nog zijn dat ik iets vergeet te vermelden, iets wat de DA gezegd heeft, wat ik nu even kwijt ben.. Maar dan zal ik dat later wel toevoegen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:16

sterkte

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:27

Pipi schreef:
Ik zou er zeker een da bij halen.
De hoefsmid heeft dan wel verstand van paardenbenen,maar hij kan er niet in kijken!!!

Je mág tegenwoordig niet eens meer een hoefsmid bij een kreupel paard halen. Tenminste, dat heb ik van mijn hoefsmid begrepen.

Dabo: veel sterkte met Lotto! Hopelijk is hij weer snel de oude. OK dan!