Mok voorkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyt

Mok voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:39

Ik heb net de zoek optie gebruikt en daar heb ik veel over mok behandelen gevonden, maar niet over hoe ik het kan voorkomen.

Ik heb een haflinger merrie van 5 jaar.
Ze staat sinds op een nieuwe stal (boer). Daar staat ze dag en nacht buiten; ze heeft wel beschutting van bomen e.d.
Nu het herfst is, mogen ze niet meer op het weiland en staan in de paddock. Daar kunnen ze op stenen/tegels of zand (wat nu dus modder is).
Mijn haf staat dus veel in die modder. En ik ben bang dat ze mok krijgt.
Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Ik ga morgen lucerne kopen, das gezond voor haar. Verder krijgt ze hooi van de boer en neem ik haar elke dag mee om gras te eten en krijgt ze wortelen/appels.
Moet ik haar sokken afknippen?
En moet ik nou juist wel of niet sudocreme gebruiken? Ik heb gelezen dat het erg goed helpt, maar ook dat het juist niet goed is omdat het alles heel zacht maakt...
Wat kan ik doen?
Alvast bedankt!

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:51

Goed na (en ook voor) het rijden de sokken schoonmaken vooral na want als ze er een sneetje of iets in de kootholte heeft zitten en er komt vuil in, kan het gaan ontsteken en tot mok leiden.
Wij doen bij de paarden op stal (ook de Friezen) zetten we ze 5 min. in de Formuline (5 min. per hoef) en dat helpt ook goed voorkoming van mok.
Het nadeel hier aan is wel dat de hoeven wat droog worden.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een tevreden klant er van ben Lachen

Maar er kunnen zo veel redenen tot mok leiden.
Maar dit is dus wat ik weet van verwijderen/voorkoming van mok.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:40

Je moet even op www.paardendrogist.nl kijken en dan zoeken onder EQUICHAPS, ik heb ze besteld en het is super... Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:09

Bij ons op stal smeren ze de benen van de paarden in met vaseline zodat er geen vocht in de huid kan trekken.
Die van mij zit momenteel helemaal onder de mok (van de kootholtes tot aan de liezen) maar als dat over is ga ik die vaseline ook maar eens proberen...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:08

Ik geef kiezelderma door haar voer, om van binneuit te reinigen en te helpen tegen de mok.
Verder hoor ik veel goede dingen over preventief voeren van de cure-mok pilletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:29

Kiara, wat is dat kiezelderma en waar vind je dat?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:36

Kiezelderma is een poeder dat door het voer gegeven moet.
Het is van het merk Sectolin verkrijgbaar onder de naam equiderma.
Ik heb het van een merk dat ik even niet voor de geest kan halen.
Volgens mij kun je het ook vinden op de site van jordens hippo.
Succes!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 06:00

Cure-mok van VSM(bij de paardendrogist te verkrijgen) Helpt bij Remco onwijs goed tegen het voorkomen van mok. Ik geef het preventief nu en de mok blijft weg..... beter dan al die smeersels, wordt altijd een plakkerige boel...

___julia___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:12

foeneknof zeewier bij de paardendrogist, helpt ook er goed, en is natuurlijk voor meerdere dingen goed

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:40

Hoi Lachen
Ter preventie smeer ik altijd uierzalf in de kootholtes en maak de benen eerst goed droog en schoon voordat ik het erop smeer.
Succes

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:51

nooit de sokken eraf knippen die zitten er juist voor beshcerming als het nat weer is regent dat het water in de regen niet zijn koten in lopen , kreeg ik als advies van de dierenarts , ze zitten er niet voor niks dat is zijn enige bescherming tandpasta werkt ook goed, mijn paardje heeft een possje met mokzalf gelopen hielp niet veel, daarna tandpasta, was een wondermiddel

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:45

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zal zo snel mogelijk uierzalf kopen en verder de benen goed schoon houden.
Heel erg bedankt!

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:45

En de sokken laat ik zitten Lachen

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:50

je kan het besten verlopen olie gebruiken helpt heel erg goed

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:56

fearless schreef:

Dit is zoals ze dat noemen een huismiddeltje... Ik zou het nooit gebruiken aangezien in afgewerkte olie veel zooi zit... kankerverwekkend zelfs.. Dus zou dat zeker niet op de benen van een paard gaan smeren...

Neem gewoon spullen die er voor op de markt zijn...

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:21

En kijk uit met het borstelen van de kootholtes. Een borstel kan nl kleine beschadigingen geven in de huid en dan krijg je juist mok. Dus bij het afspoelen goed met je handen het vuil uit de haren en van de huid spoelen en daarna goed afdrogen. Ik smeer er zelf dan nog uiercreme op ter bescherming. Ik doe dit ongeveer 4x per week. Die van mij heeft tot nu toe nog amper mok gehad (een klein beetje wat met betadine shampoo is behandeld en verder als hiervoor beschreven).

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:06

fearless schreef:

Neeeeeeee! niet doen .Hadden ze mij ook wijs gemaakt. Ik heb er meer als een maand ellende van achter de rug.Als je paard namelijk maar 1 piep klein wondje heeft ,dan eindig je met onstoken benen .De mijn had mok en het genezen schoot niet zo hard op ,dus kreeg ik van iemand een bus verlopen olie.De benen zijn gewoon gaan afbladderen het is gaan ontsteken.Ze heeft toen 3 weken op antibiotica gestaan dat hielp niet echt.Ze had echt van die koeievoeten .Dik gerimpeld ,allemaal korst.De dierenarts begon erover om ze naar een dierenkliniek te brengen ,en al het gewonde weefsel er af te snijden.Maar voordat ze dan beter was ,waren we zekers 3 maanden verder.Gelukkig heeft ze naar een collega gebeld die adviseerde met allimalintex te proberen. En wonder wel nu weer 3 weken later is ze godszijdank genezen.
Mijn advies laat die afgelopen olie lekker staan .

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:34

gewoon babyolie of vaseline gebruiken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:21

altijd na het wassen of na de blubber haar benen afdrogen