pijnlijk boven de staartwortel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

pijnlijk boven de staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:57

mijn paard heeft sinds een paar weken last van zn huid net boven de staartwortel. het haar staat er recht, er komen schilfertjes af en ligt in 'reepjes' dus horizontale lijnen als het ware waar het haar recht staat...

hij is pas ontwormd, moest iemand denken dat het wormen ofzo zijn.

hij is er erg gevoelig aan want als ik eraan kom heft hij zn achterbeen op, iets wat hij nooit doet.

ik heb geprobeerd met jeukstillende en wondhelende zalf maar het gaat niet weg.

ineens dach tik miss aan een schimmel ofzo, omdat hij altijd buitenstaat, vaak rolt en nu moet dit regenachtig en vochtig weer vaak nat is...

iemand een idee?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:17

Als het nu zomer was geweest zou ik zeggen zomereczeem.
Dat kan ineens opkomen.
Laten de haren ook los?
Komt er een pus-achtige afscheiding uit?
Dan kan het rainrot of regenschurft zijn.
Afbeelding
Dit heb ik van de site van de paardendrogist:
"Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten. Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen. De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen. Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten. Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen). Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen. Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts. Een anti-biotica kuur kan dan nodig zijn. Een paard met Rainrot is overigens sterk gebaat bij extra anti-oxidanten, organisch zwavel en kruiden die de weerstand verhogen, zoals knoflook of appel azijn. "

Succes.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:27

ik dacht ook aan rainrot, bedankt voor de info trouwens, kende niks van rainrot.

maar dat is het niet denk ik, hij verliest geen haar, en er is geen pus tezien..

hij heeft deze zomer zomerexceem ontwikkeld, maar was daar ondertussen 3 weken mee gestopt, met schuren...en ik heb hem oo knog niet zien schuren op die plek, het lijkt me te pijnlijk voor hem om te schuren..

kan het ook rainrot zijn zonder pus of haarverlies? (lichtere vorm ofzo)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:23

Nee, rainrot geeft absoluut pus en haaruitval.

Ik zit toch nog aan wormen te denken , maar dan aan lintworm en/of aarsmaden.
Laat de VA de mest hier eens op controleren, want voor zover ik weet zijn de normale wormkuren hier niet geschikt voor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:06

Da erbij halen is de meest zekerheid wat het zal zijn.