traanoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

traanoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:25

Mijn Fell van 1,5 jaar oud heeft momenteel last van een traanoog.
Wat zou dit kunnen zijn? Heb al gekeken of er iets inzit, of dat het ontstoken is o.i.d., maar ik kan zo niets ontdekken.
Zou het ook nog kunnen dat zijn maantop in zijn ogen 'prikt'. Hij heeft het maar aan 1 oog.
Het is ook gewoon blank vocht, gen etter ofzo erbij in.

Iemand een idee? Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:11

kan ook komen door de koude wind die nu waait, of gewoon wat stof in het oog, even schoonmaken met gekookt,afgekoelt water. als het na twee/drie dagen er nog zit even een zalf bij de dierenarst vragen..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:34

ja precies, je hebt er een speciaal zalfje voor dat je in t oog wrijft, en dat helpt wle goed! maar ik denk ook dat het door de kou komt, maar als hij gewoon op stal staat, is het misschien iets irriterends.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:46

hij staat 's avonds en 's nachts op stal en overdag buiten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:29

Toevallig de veearts op het erf gehad vandaag. Mijn paard heeft hetzelfde probleem.
Hier zijn antwoord:
De traanbuis loopt van het oog naar de neus en ligt omgeven door een slijmvlies. Als dat slijmvlies wat gezwollen is (hoeft maar een heel klein beetje te zijn) dan wordt de traanbuis dichtgedrukt en kan het traanvocht niet via de neus weg. Het teveel aan traanvocht loopt dan uit het oog.
Als het echt veel is wat eruit komt dan kan de traanbuis helemaal verstopt zijn. In dat geval wordt een kalmeringsmiddel gegeven en wordt met een slangetje de traanbuis doorgespoeld.
Als het niet echt veel is wat eruit komt heeft hij geadviseerd om niets te doen, want dan is het namelijk niet helemaal afgesloten. Het komt dan in principe vanzelf goed als het slijmvlies weer slinkt.
Jonge paarden maken regelmatig allerlei virussen door (zeker in dit jaargetijde) waardoor de slijmvliezen regelmatig wat gezwollen zijn en dit probleem dus ook regelmatig voor kan komen. Moet met de jaren dus over gaan.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:49

Zou ook nog kunnen ja.
Ik kijk er wel op alsof hij er last van heeft, hij knippert redelijk veel en knijpt zijn oog wat dicht.
Super veel vocht komt er ook niet uit nee.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:49

Zou het goed in de gaten houden en de dierenarts er evt. bij halen. Kijk vooral snel met een lampje in zijn oog. Als de pupil bijv. verkleind is kan dit een teken zijn dat er meer aan de hand is en dan moet je er snel de dierenarts bij halen. Je kan het vergelijken door eerst in zijn goede oog te schijnen (je ziet een grote pupil klein worden) en dan naar zijn pijnlijke oog.

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:44

bij ons heeft een paard een oog dat ook zo traan en het kwam door medich onderzoek uit dat er een trap tegen zijn kaken is aan gekomen en daardoor zijn traan buis beschadigd is

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:14

Hoe is het nu met zijn oog? Heb je al met een lampje in zijn oog gekeken ?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:23

mijne had het in de zomer, kwam door de vliegen. Heb toen zijn oog 2 dagen gespoeld met afgekoelde kamillethee en het koude theezakje, je zag het bijna minder worden. Voordat ik er iets aan gedaan had was zijn oog erg dik en opgezwollen, het traande ook.