mijn paard heeft al heel lang last van een soort wratjes bij z'n ene mondhoek (voor zo lang ik hem heb al en dat is nu 5 jaar ofzo!)! hij heeft het dus maar aan een kant, waarschijnlijk is dit dus niet besmettelijk! De ene keer heeft hij wel meer bultjes dan de andere keer en het bloed ook weleens! Ik geloof dat er niet zoveel aan te doen is, hij heeft er verder ook geen last van, het lijkt alleen van dichtbij net alsof ik te hard in z'n mond trek, het lijkt een soort eelt met bulten namelijk!!!
Nou wilde ik weten of er meer zijn die dit kennen en of er misschien toch wat aan te doen is???
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-04 11:14
Kent niemand een paard dat hier ook last van heeft???
LolaTFB
Geplaatst: 22-11-04 17:01
Ja ik ken een paard (jaarling) die het heeft. Ze staat bij de mensen waar ik werk dus ik weet er verder niet zo veel van. Het schijnt te werken als je er stroop op smeert. Dus gewoon stroop die je ook op de pannenkoeken smeert. Bij een andere merrie die we op stal hebben, heeft stroop ook heel goed gewerkt.
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-04 17:39
dankje voor je advies! Verdwijnen de wratjes dan helemaal?
LolaTFB
Geplaatst: 22-11-04 17:59
Bij de jaarling zijn we nog maar net begonnen met smeren. Het is al wel een stuk minder. De andere merrie had een wrat op dr borst en kaak. Op de kaak zie je er helemaal niks meer van, op de borst nog wel een klein beetje. De huid is vlak maar niet volledig met haar begroeit. Wel egaal maar niet zoveel haar als er op andere plekken zit zeg maar.
Ik hoop voor je dat het werkt!
LolaTFB
Geplaatst: 22-11-04 18:01
Ohja, niet te zuinig zijn hoor, lekker dik smeren. Dat werkt het best. En dagelijks, aangezien het bij de mond zit, hebben paarden de neiging om het er af te likken...
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-04 18:41
ik ga het zeker proberen! Heel erg bedankt!
Lianne007
Geplaatst: 22-11-04 23:52
Soms zijn het ook wratjes die vaker voorkomen bij jongere paarden. Tis net zoiets al jeugdpuistjes,klinkt stom,maar je ziet bij veel jonge paarden dit verschijnsel. zo werd ons dit uitgelegd door de DA Het verdwijnt vanzelf
confetti
Geplaatst: 23-11-04 08:07
Het kunnen ook sarcoiden zijn, deze lijken erg veel op wratten, maar dat is huidkanker. Om erachter te komen wat het nu is, kun je mss het beste een biopt laten maken en deze laten onderzoeken. Wat wel goed werkt bij wratten is knoflookpoeder door de brokken geven. Succes ermee
Anya
Geplaatst: 23-11-04 08:13
Wratjes horen vanzelf weg te gaan in de periode van ongeveer een halfjaar. Jouw paard heeft dan waarschijnlijk een of meer sarcoids. Dit zijn goedaardige huidtumors (die niet uitzaaien). Ze kunnen wel groeien. Ik zou er eens een dierenarts naar laten kijken.
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 09:25
ja volgens mij heeft mijn paard inderdaad van die sarcoids ofzo! Toen mijn paard naar Utrecht is geweest voor z'n koliekoperatie zei die dierenarts daar dat ook volgens mij! maar ze heeft er verder niets over gezegd, niet dat het ernstig was ofzo! De ene keer zijn het er meer als de andere keer...! Dus stroop helpt hier niet voor?
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 09:26
enne mijn paard heeft ze echt al zo ongeveer vanaf z'n 5e denk ik. Hij is nu 12!
Anya
Geplaatst: 23-11-04 09:28
Nee, stroop helpt niet. Er heeft iemand op bokt het gehad over het iedere dag smeren met het sap van een ui. Bij haar paard scheen het te helpen, maar ik ben die remedie verder nog nooit tegengekomen.
Bij mijn paard is het operatief en met vloeibare stikstof verwijderd. Er is ook nog een methode van BCG-injecties. Daardoor bestaat ook de kans dat ze wegtrekken.
Ik zou gewoon echt eens overleggen met je DA. Als ze niet groeien zou ik ze voorlopig rustig laten zitten.
Ellebel
Geplaatst: 23-11-04 09:29
Voor een 12-jarige zijn wratjes niet erg waarschijnlijk. Ik dacht ook meer aan een sarcoid, je kunt er een bioptje van laten nemen idd, of je ze weg laat halen is afhankelijk van hoe veel last je paard er van heeft. Niet meteen schrikken bij de term huidkanker hoor, het is er wel een vorm van maar een vrij onschuldige.
Kwaidie
Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 10:28
Wat kan je paard toch veel mankeren hè...! Gelukkig maar dat het niet ernstig is! Ik denk dat ik het dan maar zo laat, want ze groeien niet echt! De ene keer verdwijnt er weer eens 1 (meestal komt er dan bloed uit) en een andere keer komt er weer een bultje bij! Ik denk niet dat hij er erg last van heeft, want mijn paard is best wel los in z'n mond! En de dierenarts heeft het vast wel eens gezien, want het valt best wel op (met hoofdstel op zie je het haast niet gelukkig..). Ik denk dat de dierenarts er anders wel wat voor had gegeven! Bedankt voor jullie reacties!