Trappen bij aanraken van buik..wie herkent dit???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Trappen bij aanraken van buik..wie herkent dit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:32

Hallo,

Deze vraag gaat over de pony van de topic "Help, paard wordt met de dag slechter".

Om het maar even kort te houden, we lijken weer terug bij af, sinds een week of twee is ze weer zeer gevoelig bij poetsen of aanraken van de buik, zelf een zachte aai is teveel
Vandaag trapte ze me behoorlijk hard op mijn been tijdens het poetsen.
Wij zijn nu toch van plan om haar binnenste buiten te laten keren in Utrecht.

Wat ik mij afvraag, is er iemand die ervaring heeft met dit gedrag?
Zou het mogelijk zijn dat ze een maagzweer heeft of zoiets?
Is er iemand bij wie een lampje gaat branden?

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:19

Mijn vorige paard (merrie) deed ook altijd heel narrig bij het poetsen onder haar buik. Als ik haar onder haar buik borstelde hard of zacht maakt niet uit dan werd ze heel pissig, oren in de nek en dreigen en die trapte dan ook flink, was altijd oppassen geblazen met poetsen.
Bij haar had ik meer het idee dat het gedrag was omdat er (voor zover ik weet) medisch gezien niks aan haar mankeerde.

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:06

ik heb het ook sinds drie en halve week ik weet niet of je er ooit wel is een veearts bij heb gehaald die van mij is nu 2x geweest en ze blijkt wat met d'r darmen te hebben. haar ontlasting is niet dun maar nat heeft in het begin vaak kramp gehad waardoor ze zeg maar ging zitten niet rollen zeg maar. mijn VA zei ook dat het best wel heerst ze is gewoon niet lekker ik heb nu ook spul om d'r darmen te spoelen en ze knapt nu aardig op. ze staat momenteel op alleen twee handjes biks en twee keer daags kuil niet echt veel maar eerst moeten die darmen weer tot rust komen.
heel veel succes OK dan!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 23:30

Veronieky schreef:
ik weet niet of je er ooit wel is een veearts bij heb gehaald

Ja, het gaat hier om de pony uit de topic "help, paard wordt met de dag slechter", en wij hebben onderhandt een abonnement bij klinieken en dierenartsen.
Inmiddels is ze onderzocht dit jaar voor Cushing, darmziekten, EMND en nergens kwam wat duidelijks uit.
Eric Laarakker zei dat ze vergiftigd was, Jacobskruiskruid, ze is daarvoor maanden behandeld, ze leek weer de oude, maar toen we de medicijnen afbouwden en ze haar jaarlijkse enting kreeg, viel ze meteen terug.
En waar dat nou aan ligt, dat is de vraag Verward
Of is er toch iets heel anders aan de hand Scheve mond
Ze wil gewoon niet aangeraakt worden op haar buik, ook niet zachtjes, en ik weet zeker dat het komt door de pijn, dit is geen slecht gedrag ofzo van haar.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:37

Jacobskruid heet niet voor niets "sluipende moordenaar" heel naar, maar waar!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:40

Ik ken wel een merrie die dit deed als ze drachtig was, maar dat lijkt me hier niet het geval.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:53

bij mij op stal staan er ook een paar merries die het doen, als je de buik aanraakt , ze houden er gewoon niet van , niks mis mee trappen en drijgen naar je als je ze aanraakt op de buik, niet veel aan te doen , doen ze allemaal al sinds dat ik ze ken.

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:33

als een paard tegen zijn buik trapt betekend dit dat hij buik pijn heeft en dat hij meschien wel koliek heeft

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:14

fearless schreef:
:)* als een paard tegen zijn buik trapt betekend dit dat hij buik pijn heeft en dat hij meschien wel koliek heeft

Ze trapt volgens mij niet naar haar buik, maar naar de persoon.

Zo'n pony hebben wij ook gehad, maar wij hadden juist het idee dat zij vroeger mishandeld was en trappen onder haar buik heeft gehad, waardoor ze het niet meer vertrouwt wanneer er iemand bij haar buik komt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:28

Het is zeker heel overgevoelig op die plek. Mijn verzorgpaardje (volbloed arabier van 19 jaar ) doet dit ook bij tijd en wijle. Ik had meer het idee dat het kwam omdat ze vrij wat mager was een tijd lang en dat het vel dicht op de botten lag. Dat dat heel akelig voelde als je er overheen kwam met een borstel, ook al deed ik het heel zachtjes.
Nu ze er wat beter aan toe is heeft ze het zo nu en dan nog wel. Ze lijkt verder volkomen gezond te zijn. Deze zomer heeft de DA nog naar haar gekeken en die vond niks geks.
Wel ben ik via de eigenaresse van een arabierenfokkerij erop gewezen dat volbloeden en dan vooral merries die al eens een veulen hebben gehad sneller last hebben van (ik meen) tumoren o.i.d. aan de eierstokken. Is ze daar al eens op bekeken?
Heel veel sterkte.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:03

Gezien het medisch dossier van dit paard kan het heel goed iets inwendigs zijn. Maar in veel andere gevallen is het gewoon narrigheid, dan kunnen ze van mij echt een schop terug verwachten.

feldra85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:14

als een paard trapt naar jou als je zijn-haar buik poetst kan het zijn dat de buik weer gevoelig is probeer het met een zachte borstel of met je hand over haar buik te wrijven (wel zachtjes en rustig)
ik kan ook een merrie die da deed en bij haar heeft het wel geholpen

mijn advies als hij- zij braaf en rustig is beloon haar -hem dan ook

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:42

Bij Sweetness is het zeker weten een medisch probleem.
Dit speelt al sinds mei dit jaar en er zijn al vele onderzoeken gedaan.
Het is zeker weten geen narrigheid, Sweet staat hier sinds ze een veulen was, en heeft dit in die 12 jaar nooit gedaan.
Ze trapt heel fel/ boos en gericht naar ons, zodra wij maar in de buurt van de buik komen, een zachtte borstel, een aai, alles is teveel.
In mei was het zelfs zo erg dat ze over haar hele lichaam niet meer aangeraakt wou worden, zelfs de hals niet.
Wat we allemaal al ondernomen hebben staat in de topic "Help, paard wordt met de dag slechter", dat is teveel om hier nu weer neer te zetten.

Ik probeer alleen wat richtlijnen op te bedenken, voor als we straks weer op Inwendige Ziekten in de kliniek terecht komen, mischien dat iemand dit herkent en we eens een andere richting op kunnen denken.
In Juni liep het onderzoek in De Lingehoeve zo goed als vast, ze wilden het nog even aankijken en dan alle onderzoeken nog eens herhalen Verward

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:24

maar het is dus gekomen nadat je de medicijnen afbouwt.. dus zou het daar dan niet van komen???doordat die 'pijn'? dan verdooft word.. Mijn ene verzorgpony vind poetsen aan haar buikook niet zo lkkr.. en een andere als ze hengstig was..

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:57

Mij lijkt dit toch wel te maken hebben met dat Jacobskruiskruid. Als een paard daar eenmaal van binnen heeft gekregen, gaat dat niet meer over.
Dit is funest voor de lever, dus ik denk dat je paardje er last van heeft.
Echt pijn.
Je had em toch in behandeling bij Eric Laarakkers.. wat zegt hij ervan?

Heidi7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:11

Als Eric Laarakkers hem beter heeft gekregen waarom ga je niet terug naar hem? Hij kan je verder helpen.
Mijn paard heeft ook een probleem met zijn lever ben ik sinds kort achter. Ook hij slaat en bijt me wanneer ik aan zijn lijf komt. Dit werd verklaard doordat zijn lever niet goed functioneerd en zodoende zijn zenuwstelsel overbelast is door bepaalde afvalstoffen. Hierdoor is hij extreem gevoelig op zijn huid.
Heb nu medicijnen gehad en zijn zenuwen worden behandeld met een of andere straling. Vraag me niet hoe het heet want dat weet ik niet.
Maar als ik jou was zou ik gewoon teruggaan naar Eric Laarakkers en niet steeds wat anders proberen.
Heel veel sterkte er mee.

Heidi7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:17

Ohja vergeten, dat het na de inenting weer opspeelt is logisch. Op dat moment wordt de lever weer erg belast duss....
ok hier weet Erich wel raad mee, maar ik zou niet te lang wachten.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:07

Ik heb al mijn Bit-bladen door gespit maar ik kon dat bewuste stukje over dit gedrag niet meer vinden helaas.....

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:36

Zijn haar eierstokken en baarmoeder ook opgevoeld? Zou het een hormonaal probleem kunnnen zijn of is ze daarvoor ook al binnenstebuiten gekeerd?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 00:40

Silvia schreef:
Zijn haar eierstokken en baarmoeder ook opgevoeld? Zou het een hormonaal probleem kunnnen zijn of is ze daarvoor ook al binnenstebuiten gekeerd?

Nee, dat is nog niet gebeurt.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 00:46

Heidi7 schreef:
Als Eric Laarakkers hem beter heeft gekregen waarom ga je niet terug naar hem? Hij kan je verder helpen.
Mijn paard heeft ook een probleem met zijn lever ben ik sinds kort achter. Ook hij slaat en bijt me wanneer ik aan zijn lijf komt. Dit werd verklaard doordat zijn lever niet goed functioneerd en zodoende zijn zenuwstelsel overbelast is door bepaalde afvalstoffen. Hierdoor is hij extreem gevoelig op zijn huid.
Heb nu medicijnen gehad en zijn zenuwen worden behandeld met een of andere straling. Vraag me niet hoe het heet want dat weet ik niet.
Maar als ik jou was zou ik gewoon teruggaan naar Eric Laarakkers en niet steeds wat anders proberen.
Heel veel sterkte er mee.

Steeds wat anders Verward
We lopen nu al maanden bij Eric hoor, als jij in onze schoenen stond, dan zou je je ook zorgen maken of je wel de goede weg bewandeld, als je na al die maanden en veel medicijnen nog steeds wisselend resultaat zag.
Hij heeft de pony verbeterd, dat zeker, maar nog niet beter gemaakt.
Of mischien wel, maar is dit inderdaad een reactie op de enting.
Helaas kan niemand dat met zekerheid zeggen.
En je doet nu net of ik aan Eric twijfel ofzo, wat helemaal niet het geval is, want hij heeft super zijn best gedaan voor ons, maar we moeten ons niet blind staren op iets wat mischien toch niet de goede richting (meer) is.
Eric beschikt helaas niet over een lab enzo, en mischien wordt het toch eens tijd om weer eens de leverwaarden en andere dingen te laten checken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 07:45

en toch blijft het gek...nu lees ik hier weer vanalles, en t klopt toch wel.
pijn bij aanraken buik, en het verband met de lever.....

mijn pony bokt al zolang ik heb hem als je iets harder dan normaal aanspoort.
dat zijn lever niet optimaal functioneerd is me ook bekent..
nu ik dit allemaal weer lees, klopt t wel weer....

Heidi7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:10

In jouw schrijven kwam het helaas zo over dat je aan het shoppen was van de een naar de ander vandaar mijn reactie.
Ik kan je wel iemand aanraden met wel een lab. Hij heeft bij mijn paard een miniwormpje gevonden in zijn lever waardoor die aangetast was. En heeft medicijnen gehad. Nu wordt hij wekelijks behandeld om zijn zenuwen weer te kalmeren, me teen of ander vreemd apparaat. Ikkan e rnog nie tzov eel van zeggen, maar zo te zien heeft het wel resultaat. Hij beweegt weer wat vrijer.
En ik begrijp volkomen dat je hier helemaal wanhopig van wordt. Je weet dat er wat is maar valt telkens terug. Dat gebeurde bij mij ook. Was die weer twee weken top en dan begon de ellende weer.
Die man heet Johan van Eeken. 0654725755. Je moet hem wel vreselijk achter zijn broek aanzitten hoor want hij is niet de snelste. Maar wel goed.
sterkte!