Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:21

Ik verzorg en longeer sinds 2 weken een paard en nu zag ik meteen al dat 1 van haar hoeven er niet zo fris uit zag en heb dat tegen de eigenaar gezegd en nu is vrijdag de dierenarts geweest en idd ze heeft rotstraal hij noemde het hoefrot maar dat is toch hetzelfde.Dinsdag komt hij weer en snijd dan stukjes aangetaste straal weg en daarna moeten we het gaan behandelen met een spray met antibiotica erin.Maar nu weet die eigenaar van een goede hoefsmid dat je het ook kan behandelen met wc bleek.Ik vind dit nogal eng maar ja het is niet mijn eigen paard mss kan ik zelf stiekum die spray gaan kopen en haar gaan behandelen.
Wat is gebruikelijk om rotstraal te behandelen is een spray met antibiotica goed?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:22

ìk heb ook wel es stockholmer teer gebruikt.. werky ook heel goed...

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:23

kijk eens op deze site www.hoofcare.nl
misschien kom je daar wat verder mee!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:25

Oh en als je gaat behandelen krab je dan eerst de hoef uit en spray je het er op of maak je de hoef eerst schoon met water.Ik heb dit nog nooit meegemaakt en weet niet goed wat ik er mee aan moet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:26

punky schreef:
kijk eens op deze site www.hoofcare.nl
misschien kom je daar wat verder mee!!

Dank je zal meteen gaan kijken.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:29

Je moet de hoeven NIET teren met bijv. stockholmerteer, je sluit dan de hoef af en bacterie gaat dan gewoon verder.

Je moet zorgen dat de stal goed droog is, de hoef elke dag schoonmaken. Je kan er dan betadineoplossing inlaten lopen, en de hoef opvullen met watjes (in de groeven drukken.)
Je kan er ook tandpasta op doen, dat droogt uit (maar dit werkt niet (minder) bij vergevorderde rotstraal)

Succes met je paardje!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:31

Je moet de hoeven NIET teren met bijv. stockholmerteer, je sluit dan de hoef af en bacterie gaat dan gewoon verder

nou srry hoor.. nmaar bij mijn verzorg[paardje heeft dit duidelijk wel gewerkt...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:39

Samo schreef:
Je kan er dan betadineoplossing inlaten lopen, en de hoef opvullen met watjes (in de groeven drukken.)

Hoe lang laat je dit dan zitten?
En dat ik niet moet gaan teren dat wist ik wel en zal dat in ieder geval niet doen.Je kan wel teren ter voorkoming van toch of is dat ook niet goed?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:40

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:41

je kunt ook tandpasta gebruiken. Droogt uit....

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:48

Ter voorkoming van kan je wel teren, ik doe dat altijd als de hoefsmid is geweest, dan is de hoef mooi schoon. Doe het ook alleen dan en niet vaker.

Mijn paard heeft met dit natte weer ook rotstraal aan 1 hoef, ik stop er elke dag watjes in, na een weekje is het al veel minder. Soms vallen ze er ook uit, maarjah.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:53

Ik heb net op de site gekeken erg interessant maar ik kan niet vinden hoe lang je moet behandelen.Er staat alleen tot de straal droog is maar hoe zie je dat?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:55

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:41

hippo sol kun je daarvoor gebruiken, is erg makkelijk!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:29

Het beste vind ik nog altijd egyptische zalf.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:12

monsera schreef:
Ik verzorg en longeer sinds 2 weken een paard en nu zag ik meteen al dat 1 van haar hoeven er niet zo fris uit zag en heb dat tegen de eigenaar gezegd en nu is vrijdag de dierenarts geweest en idd ze heeft rotstraal hij noemde het hoefrot maar dat is toch hetzelfde.Dinsdag komt hij weer en snijd dan stukjes aangetaste straal weg en daarna moeten we het gaan behandelen met een spray met antibiotica erin.Maar nu weet die eigenaar van een goede hoefsmid dat je het ook kan behandelen met wc bleek.Ik vind dit nogal eng maar ja het is niet mijn eigen paard mss kan ik zelf stiekum die spray gaan kopen en haar gaan behandelen.
Wat is gebruikelijk om rotstraal te behandelen is een spray met antibiotica goed?

Bel maar eens naar de paardenkliniek bij Wolvega (Oldeholtpade). ik ben daar pas geweest met mijn paard dat o.a. ook rotstraal heeft en daar hebben ze een speciaal smeerseltje dat je 3x per week moet insmeren met een kwastje en dat helpt echt heel erg goed. Ik weet niet wat het kost want ik heb de rekening nog niet maar volgens mij iets van 30 euro. Overigen doe je er wel heel lang mee.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:12

monsera schreef:
Ik vind dit nogal eng maar ja het is niet mijn eigen paard mss kan ik zelf stiekum die spray gaan kopen en haar gaan behandelen.

Ik denk niet dat dit de manier is... stiekum iets gaan behandelen bij andermans paard

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:40

Waar komt dat toch vandaan dat teer niet goed is Verward Je ontsmet juist eerst de hoef en doet dan het teer erop, mijn paard is er in iedergeval beter van geworden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 07:36

nou heb ik een nieuwe:

ik hoorde van iemand dat je paarden met rotstraal haver moet gaan voeren.
elke dag een halve kilo schijnt fantastisch te helpen, de haver bevat vitamines die zouden helpen?

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:21

Ja het is nu weer de tijd daarvoor :S ze gaan niet meer naar de wei en de stallen worden natter in de winter en vuiler

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:04

Ik behandel de rotstraal van mijn paard momentel met waterstofperoxide. Dat werkt momenteel het best (heb al heel wat geprobeerd). Ik spuit alle dagen een beetje in de rotte plek, dan zie je het schoonbruisen. Daarna smeer ik het in met tandpasta zodat het mooi uitdroogt.
Ik doe dit nu een week, en het is het enige middel waarbij ik werkelijk resultaat krijg.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:22

Duveltje schreef:
je kunt ook tandpasta gebruiken. Droogt uit....

ja hoor...en je kan ook je tanden poetsen met teer.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:24

ingeo schreef:
ja hoor...en je kan ook je tanden poetsen met teer.

Hmm, deze snap ik even niet?! Tandpasta werkt echt.
Ik vind dit een beetje een flauwe opmerking.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:18

Ik zou er egyptische zalf insmeren, en inderdaad de stal goed droog houden.