Kale plekken op flank ; oorzaak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jupiter

Kale plekken op flank ; oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:46

hoi,

mijn pony zit redelijk dk in zijn vacht. Hij heeft nu een gewone winterdeken op, maar daarvoor een alleen een regendek. Nu heb ik gemerkt dat hij op zijn flanken! alleen daar, kale plekken heeft. echt geen haar en omdathij een dikke vacht heeft, zie je die plekken als licht zeg maar. er komen er steeds meer bij.

Wat is dit, heeft het met het dek te maken of is het een schimmel ofzo iets?

Alvast bedankt !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:57

kijk eens of je deken daar te strak zit... dat wil zeggen dat de singels de deken daar naar binnen trekken.. Kan kale plekken veroorzaken (zit er haar aan de binnenkant van de deken, als een bosje bij elkaar? )

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:06

Ik ga mee met Anya.
Soms kan het zijn dat de bevestiging voor bilkoorden irriteert.
De aanhechting daaran zit vaak bij de flanken.

Jupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:05

nee dat denk ik niet want verder heeft hij een dikke vacht, en dan opeens, iets verder uit elkaar opeens gaten zeg maar.
echt kaal . en de rest is niet korter en ook geen haren aan de binnenkant van het dek.

de bevestiging van de bilkoorden zit verder. want er zit nu ook een plek op zijn rug.

morgen test mijn moeder ( met haar biotensor ) juup wel even...

maar bedankt voor de reacties

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:17

Vreemd. Ik moest er ook gelijk aan denken dat het door je denken komt. Als het schuurt hoeven er trouwens ge haren aan de deken zelf te blijven zitten, die vallen er vaak weer af.

Jupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:43

als het schuurt word de vacht gewoon dunner tot kaal, net zoals je wel eens aan de voorkant hebt bij de sluiting (zonder loopsplit enzo)
maar hij heeft echt bepaalde plekken waar alles weg is.
zal eens foto's maken overmorgen !

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:11

Als het ronde plekken zijn, die vanuit het midden weer "genezen" dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met Ringworm.
Juist een dikke wintervacht (met daarin een warm broeierig klimaat) weinig zonlicht (deken) en vochtige omstandigheden (tijd van het jaar) is ideaal voor het krijgen van ringworm.

Ringworm is zeer besmettelijk (ook voor mensen) en er is moeilijk van af te komen. Besmetting wordt vaak opgelopen door paarden die in de directe nabijheid van koeien zijn gehuisvest.

Vraag de VA om een ontsmettingsmiddel en was paarden, maar ook dekens borstels etc., dit zal een aantal keren herhaald moeten worden, desondanks bestaat er kans dat het paard drager blijft en de ringworm ieder najaar/winter opnieuw de kop op steekt.

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:56

mijn paard heeft er ook last van maar dat kwam door de deken want hj had er eigenlijk geen nodig of ik moest hem gaan scheren

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:18

als er soort van wittige schilfers tussen zitten,kan het best schimmel zijn.

Jupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:10

hoi,
mijn moeder heeft het getest met een biotensor en daar kwam ringworm en schimmel en andere schimmeldingensen negatief uit.

dus dat is het niet, van het dek, maar dat is heel onwaarschijnlijk omdat er echt "happen" uit zijn vacht zijn genomen.

we smeren er nu een zalfje op dat de haargroei terug laatkomen, hopelijk werkt het .

iig bedankt voor de reacties

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:25

Ik denk dat het regenschurft is. Dit komt veel voor bij paarden die veel buitenlopen. Veroorzaakt door Dermathopilus congolense (bacterie) die door schaafwondjes (bijvoorbeeld door een deken) in de opperhuid terecht komen. In het beginstadium lijkt het op een schimmelinvectie. Dit is te behandelen met betadine shampoo. De plekken onstaan vaak bij het kruis, lendenen of rug. Het KAN besmettelijk zijn voor mensen, maar hieft niet perse. Zal er toch even een DA bijhalen voor de zekerheid.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:21

Nee, dat geloof ik niet, regenschurft geeft korstjes met daaronder pus en TS heeft het niet over korstjes maar kale plekken.

Als Ringworm en schimmel echt is uitgesloten (de methode met die Biotensor ken ik niet) dan kun je ook nog te maken hebben met "schurft (mijt)" of andere ongewenste kostgangers (luizen).
Beiden zijn behoorlijk besmettelijk en kunnen een behoorlijke aanslag op de weerstand van de pony plegen.

Ik raad je toch aan om de VA eens even te raadplegen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:21

De omstandigheden waren er wel voor. Eerst met een regendeken om gelopen, dus het broeit daaronder wat vooral na dollen in de wei, want een regendeken ademt niet of niet veel. Daarna schuurplekjes van de winterdeken waardoor de bacterie in de opperhuid is kunnen komen. En in een beginstadium lijkt regenschurft ook op een schimmelinfectie

Maar een schurft infectie zou idd ook heel goed kunnen. Hierbij is de behandeling een stuk lastiger nl alles wassen met antiparasitaire middelen (paard, dekens, zadel(s), zadeldekjes, borstels, enz.)

Kortom, zoals iedereen al zij, je ontkomt niet aan de DA/VA