luchtzuigen is geen gedragsafwijking.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

luchtzuigen is geen gedragsafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:36

De faculteit Diergeneeskunde in Utrecht is een onderzoek gestart naar behandeling van luchtzuigers. De eerste conclusies uit dit onderzoek zijn dat lucht zuigen geen gedragsproblematiek is, zoals iedereen altijd gedacht heeft, maar het blijkt te gaan om een symptoom van een ander probleem bijvoorbeeld buikpijn.
Nu blijkt dat bij een ander voedingspatroon en andere voedingssupplementen het luchtzuigen verholpen kan worden. Een van de middlene wat effectief blijkt te werken is het middel dat de mens al jaren gebruikt voor magpijn, namelijk Rennies. Ga nu niet meteen je pard Rennies voeren, maar wacht even op de uiteindelijke uitslag van dit onderzoek.
De banden die het luchtzuigen tegen moeten gaan blijken hiermee dus geen oplossing. misschien is de oplossing dus veel simpeler dan wij allemaal denken.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:07

dit is al heel lang bekend. volgens mij. Er heeft al eens een artikel over in het Bit gestaan

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:23

Idd ik had er ook al van gehoord.....
Maar misschien hebben ze het opnieuw onderzocht?? Haha!
Laatst bijgewerkt door bleuberta op 20-11-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:24

Lijkt geen nieuw nieuws in dit artikel
Dus denk dat er geen ander onderzoek is gedaan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:59

Dit onderzoek is al eerder gedaan. O.a. in Engeland. Heet het Mills-onderzoek zo uit mijn hoofd. Het verschil is dat dat onderzoek zich tot een redelijk kleine groep paarden beperkte. Er is daarna nog vervolgonderzoek gedaan met andere zuurremmers. Zie ook de sticky over luchtzuigen op medisch.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een bepaald soort voer voor luchtzuigers. En er schijnt in Nederland een nieuw medicijn (via de da) op de markt te zijn. Ook een speciaal voor paarden ontwikkelde zuurremmer.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:09

Ik heb het ook gelezen, het schijnt idd te maken te hebben met maag problemen, vnml maagzweer

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 11:30

Het gaat ook om het onderzoek dat nu uitgevoerd word in nederland. Ze zijn inderdaad op zoek naar medicatie of voedingssupplementen die het paard helpt bij de maagproblemen, hierdoor kan het luchtzuigen volledig verdwijnen.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:31

Het schijnt al goed te kunnen gaan wanneer je eerst hooi voert en daarna pas biks. Dan is nl. de spijsvertering al op gang gekomen en kan de maag de biks beter aan. Maar ja, bij de meeste stallen voeren ze het precies omgekeerd...

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:12

Bij mijn paard helpt het echt niet hoor om eerst hooi te geven en dan biks.
Zelfs op de wei zetten en alleen in kleine hoeveelheden biks bijvoeren, werkt niet helemaal. Het is dan wel minder, maar niet weg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:33

Als je zegt dat het minder is, dan helpt het natuurlijk wel. Ook kun je overwegen een zuurremmer te geven (in overleg met de dierenarts). Ook dat helpt weer.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:55

wat ik mij nu afvraag , als je je paard idd iets kunt geven om dus die zuurgraad te verlagen , zullen ze niet dan alsnog blijven luchtzuigen , omdat het al een gewoonte is geworden , plus dat naar mijn weten ze er ook endorfines bij aanmaken , naar wat mij verteld is en zullen ze daar geen behoefte aan krijgen ??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:57

ik denk dat dit afhangt van paard tot paard
hoe oud zijn ze, hoe lang zuigen ze al, hoe is hun huisvesting,hun karkater?,...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:26

Wat een interesant topic. Ik heb een geweldig paard gevonden. Precies hoe ik het wil. Alleen een minpuntje het is een luchtzuiger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:09

niets van anatrekken, gewoon kopen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:38

Niet alle paarden houden ermee op. Maar ach is dat zo erg. Zorg er gewoon voor dat je de tanden beschermt (rubber aanbrengen in de stal) en laat ze lekker luchtzuigen. Ik heb al jaren een zeer gelukkige luchtzuiger. Gewoon een goed en fijn paard verder. Normaal gezond ook.

Enneh...Bonfire is ook een luchtzuiger heb ik begrepen Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:39

ik ken ook een paardje die dat deed toen ze drachtig was, maar ze deed het altijd als we weggingen, en als we ze dan aaide was et over en als je dan weer weg ging dan deed ze het weer...
ik dacht eiglijk dat ze dat deed om aandacht te krijgen, maar misschien lag het er dan aan dat ze drachtig was ofzo....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:56

Ik dacht altijd dat het uit verveling gedaan werd...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:19

Quentin is ook een luchtzuiger, maar alleen als hij pijn/stress heeft, volgens de DA slaat de stress op zn maag(hij eet dan ook niet goed) en heeft hij net als mensen last van maagzuur, vandaar het luchtzuigen.
ik zorg ervoor dat hij altijd hooi heeft liggen om te eten, dan is ie aan t eten en doordat hij alsmaar hooi doorslikt gaat de zuurtegraad in zn maag ook naar beneden.

zo'n luchtzuigband vind ik dus een onding, een paard heeft altijd een medische reden om te gaan luchtzuigen denk ik, dus kan je beter naar de oorzaak zoeken, dan je paard zo'n band omdoen waarmee alleen t luchtzuigen wordt opgelost, maar de oorzaak gewoon blijft bestaan...