Fysio, zou dat helpen? (omg Gooi)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MvdB_

Fysio, zou dat helpen? (omg Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:47

Mijn pony heeft van de zomer op weiderust gestaan ivm een peesblessure. In die tijd heeft hij zijn rechter kant erg ontlast. Hij was altijd vrij scheeft, maar dat was door trainen recht(er) geworden. Na de rustperiode dacht ik dat hij nog kreupel was. Ik kon niet op zijn rechtervoorbeen lichtrijden. Door trainen is hij weer rechter geworden.
Maar nu loopt hij rechtsom in draf niet helemaal zuiver met zijn rechter voorbeen. Dit doet hij alleen wanneer hij aan het werk moet. Wanneer hij met zijn hoofd omhoog kan of goed over de rug loopt is er niets aan de hand. Alleen dus op het moment dat hij nog niet lekker over zijn rug loopt. Op het harde (ook op kleine volte) is hij nagekeken; niks aan de hand. Ik merk ook dat ik met buitenrijden lekkerder zit op het linkervoorbeen.
Nou is mijn pony al niet een super dressuurpaard (hij heeft de neiging om een onderhals op te zetten, is liever met de dingen die om heen gebeuren bezig dan met het werk etc.), maar een beetje gehoorzaamheid zou toch fijn zijn (hij dramt nog wel eens door).
Hij hoeft niet op hoog niveau te gaan lopen, maar ik wil wel zeker weten dat wat ik van hem vraag dat hij dat ook aan kan.
Er zijn mensen die zeggen dat ik gewoon moet doortrainen zodat hij sterker wordt, maar door voel ik me niet helemaal happy bij.
Nu wat ideetjes over hoe nu verder:
De dierenarts zegt waarschijnlijk: "foto's maken", maar betwijfel of daar wat uit komt.
Toen dachten we aan een kraker, maar dan moet je er dus heel goed voor zorgen dat je paard recht blijft door trainen. Nu rijd ik niet elke dag dressuur en hij loopt regelmatig buiten (zomers dag en nacht) dus ik ben bang dat hij dan weer scheef wordt.
Misschien is een fysio iets voor mij???? En zo ja weet iemand een goede in 't Gooi?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden en dat iemand mij kan helpen. Verward Of iemand die een andere oplossing heeft?

Alvast bedankt. OK dan!

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:05

Hallo Mandy!!!!

Of je een goede Fysio in 't Gooi hebt dat kan ik je niet vertellen.
Wel kan ik je vertellen dat een fysio een hele goede optie is.

Mijn vroegere bijrijdpaard had altijd *ERGENS* last van, maar waarvan wisten wij niet ....
Toen kwam er een fysio bij kijken en die komt nu elke week dacht ik ( ik rijdt haar nu niet meer dus vandaar dat ik dat niet precies weet) maar ze loopt nu echt SUPER en ze heeft ECHT GEEN klachten meer ...

Dus ik zou zeker een fysio ernaar laten kijken want bij ons wist de DA niet wat er was ( zelfs na foto's niet!!!!!!!!!!)

Groetjes,

Patty

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:43

Bellamafia schreef:
Dus ik zou zeker een fysio ernaar laten kijken want bij ons wist de DA niet wat er was ( zelfs na foto's niet!!!!!!!!!!)

Nou dat bedoel ik dus; ik hoor zo vaak dat er niets uit komt wanneer er foto's worden gemaakt en vooral omdat het alleen is tijdens het rijden en er niets te zien is op het harde denk ik dat er bij foto's niks uit komt.
Nu op zoek naar een goede fysio......

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:50

Hoi Lachen
Een fysio is echt een goeie optie. Mijn paard en ik hebben en ook erg veel aan gehad. Hij had ook ergens last van. Hij liep erg scheef en soms onzuiver Via mijn veearts ben ik dus aan een fysio gekomen.
Hij bleek rugpijn te hebben volgens de fysio. Na behandeling van de fysio en de massagetecnieken die zij deed en die ik later zelf moest doen, is zijn rugpijn genezen OK dan!

Een fysio kijkt waar je paard pijn heeft, masseert de pijnlijke plekken, geeft je tips voor training, geeft jou ook massage technieken mee die je zelf kunt uitvoeren, kijkt hoe je paard loopt en hoe je zadel zit.
Een fysio is ook betaalbaar (rond de 35 euro) en je zit er niet gelijk aan vast.
Ik zou het je dus aanraden OK dan!
Groetjes Spyro

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:52

spyro schreef:
Hoi Lachen
Hij liep erg scheef en soms onzuiver

Nou dat probleem heb ik dus ook! 35 euro is echt niet duur. Ik had veel meer verwacht! En hoeveel behandelingen waren er nodig?
Mijn zadel heb ik laatst al laten controleren door de zadelmaker. Die zei dat hij perfect lag, maar ja misschien kijkt een fysio er toch weer anders tegen aan.
Bedankt voor de tips OK dan!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 07:12

Ik heb een andere ervaring..........
Mijn paard loopt scheef en 2 jaar geleden heeft een fysio allerlei dingen geadviseerd.
Nu blijkt dat ze haar linkerknie vol heeft met artrose en dit al jaren heeft. Daarom liep ze scheef, om het te ontlasten.........
Als ik dat toen had geweten, na bv onderzoek, was het heel anders gelopen.
Het staat of valt al met je DA, wat die adviseert en weet.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:46

*mandy schreef:
Nou dat probleem heb ik dus ook! 35 euro is echt niet duur. Ik had veel meer verwacht! En hoeveel behandelingen waren er nodig?
Mijn zadel heb ik laatst al laten controleren door de zadelmaker. Die zei dat hij perfect lag, maar ja misschien kijkt een fysio er toch weer anders tegen aan.
Bedankt voor de tips OK dan!

Hoi Lachen
Er waren ongeveer 2 behandelingen nodig, maar het zal wel schelen in welke mate je paard last heeft.
Ik ben er trouwens aangekomen via mijn veearts. Ik had het idee dat er iets niet klopte en heb de veearts ernaar laten kijken. Deze staat in contact met de fysio in onze omgeving en adviseerde me dus haar te bellen.
En een goeie fysio moet lijkt mij er wel achter komen dat een paard artrose heeft in zijn benen . Toch?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:08

spyro schreef:
Hoi Lachen
En een goeie fysio moet lijkt mij er wel achter komen dat een paard artrose heeft in zijn benen . Toch?

Als hij rontgen-ogen heeft wel, volgens mij is dat alleen met zekerheid vast te stellen met foto's. Het was trouwens als goede raad bedoelt hoor.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:57

Margee schreef:
Als hij rontgen-ogen heeft wel, volgens mij is dat alleen met zekerheid vast te stellen met foto's. Het was trouwens als goede raad bedoelt hoor.

Goede raad is altijd welkom . Maar omdat hij alleen wat onregelmatig wordt op het moment dat hij moet gaan inbuigen en niet meer als hij lekker over zijn rug loopt lijkt het mij een spierkwestie.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:22

Ben even op internet gaan zoeken en kwam dit tegen: Michielsen Irmgard M.G.F. Fysiotherapie voor Paarden te Vreeland. Iemand ervaring?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:30

Hoi Mandy,

Irene heeft Irmgard bij Flash gehad een paar jaar terug. Misschien moet je even aan haar vragen. Wat ik ervan weet is dat het prima is bevallen. Hou er wel rekening mee dat Irmgard niet echt goedkoop is, maar als je paard ermee geholpen is... Knipoog

Groetjes, Nancy

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:36

Ik heb een afspraak voor volgende week. Ik ben benieuwd....... en inderdaad het is niet goedkoop Geld, geld! . Maar als het helpt , heb ik het er graag voor over.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:59

eey mandy hopen dat Ramour erbij geholpen is....je laat t me wel weten he!.....ben benieuwd hoor, geef m maar een dikke knuffl namens Tess

Oxbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:52

Je kunt ook eens ZEER kritisch naar jezelf kijken met rijden, zit je bijvoorbeeld wel goed in balans (voor het paard)? Zit je niet nèt iets, of heel, scheef? Er zijn zoveel paarden die niet helemaal zuiver lopen, terwijl er röntgenologisch niets te zien is, maar dat gewoon voorkomt uit het feit dat mensen de paarden scheef belasten tijdens het rijden met hun eigen gewicht, waardoor dus rugklachten en daarmee onregelmatigheden ontstaan!!
Heb ik zelf namelijk ook meegemaakt!! Schijnheilig En zie nu vele andere 'voorbeelden' van scheef zittende ruiters met (zeer) onregelmatig lopende paarden!! Huilen

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:20

Vandaag is de fysio geweest.
Het probleem zit dus in zijn voorbenen, door deze te ontlasten krijgt hij allerlei andere klachten. Doordat van de zomer hij van de zomer wel op rust heeft gestaan maar hij verder niet behandeld is zijn de beenproblemen terug gekomen en dat verklaart ook waarom hij al zo'n tijd zich niet lekker over de rug laat rijden.
Hij is vandaag behandeld en wordt 9 en 16 december nog een keer behandeld en we moeten 3 weken stappen om zijn benen rust te geven. Door de behandelingen moet hij dan weer losser in zijn lijf worden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:29

eey suc6

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:52

KindnessM schreef:
eey suc6

Dat zal ik best wel een btje nodig hebben; 3 weken stappen en dat in deze kou........Ramour vindt dat stappen niks, hij krijgt wel een uitrijdekentje om anders ga ik denk ik echt vliegen...... Bloos

tijgertjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:56

fysio is echt super...ik ken 3 verhalen van paarden die door de dierenartsen waren afgeschreven om ooit nog wat mee te kunnen onder het zadel. Maar die lopen nu alle drie 2 in de sport en 1 recreatief. Heb zelf ook fysio gehad bij mijn paarden. En die vrouw is nu mijn rij intructrice...dus als er nu wat is met mijn paard met het been is het eerst haar laten kijken voordat ik de dierenarts bel.Dus fysio werkt zekers te weten super

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:35

Vandaag is de fysio weer geweest en:
Er was een duidelijke verbetering Haha! . Minder gevoelig op de voorbenen en een stuk losser in zijn bovenlijn.
Wat een geruststelling Lachen