eikeblad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsje

eikeblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 15:38

mijn paardjes heb ik een aantal weken uit de wei gehaald omdat ze eikelvergiftiging hadden opgelopen,nu komen ze morgen weer terug de eikels zijn eruit ,maar er valt nog wel elke keer blad uit de bomen,is het blad nu nog giftig?en ligt er ook nog blad bij jullie inde wei? Verward

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:24

Eikeblad is geen probleem, wordt zelfs soms als voedingssuplement (door een mix) bijgevoerd. Alleen de eikel (noot) is giftig, omdat er blauwzuur in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:57

bruine bladeren zijn volgens mij niet giftig meer...
zo ook bij de eikels zelf, groen is slecht,maar bruin kunnen ze geen kwaad.
onze paarden eten ze ook uit de bak, en alles gaat altijd goed.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:17

Arnoud schreef:
Eikeblad is geen probleem, wordt zelfs soms als voedingssuplement (door een mix) bijgevoerd. Alleen de eikel (noot) is giftig, omdat er blauwzuur in zit.

De eiekltjes die zijn giftig, ja.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:04

bedankt ,ik hoef me nu een stuk minder zorgen te maken,maar bruine eikels zijn wel giftig,die van mij is er doodziek van geworden.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:38

bij mij ligt het ook vol met eikel/s/bladeren
en ook nog geen last van ondervonden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:25

ponylove schreef:
bij mij ligt het ook vol met eikel/s/bladeren
en ook nog geen last van ondervonden

Dan zou ik als ik jou was er toch wat aan doen... de eikels bevatten blauwzuur en dat is echt schadelijk.
Misschien hebben ze er nu nog niets of zeer weinig van gegeten, maar ik zou met mijn paarden het risico iig niet nemen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:20

heb even een stukje gekopieerd:
Over eikels en paarden zijn de meningen nogal verdeeld. In mijn boek over giftige planten wordt niets over giftigheid van eikels bij paarden gezegd.

Varkens en eekhoorns eten in grote hoeveelheden eikels, dus extreem giftig zijn ze zeker niet voor zoogdieren. Het is natuurlijk ook de bedoeling van de eikenboom om zijn eikels te verspreiden om zo zich weer verder te verspreiden!

Ook als dierenarts heb ik nog nooit een paard gezien die last (koliek) had na het eten van eikels!

Maar op diverse websites wordt gewaarschuwd voor eikenbladeren en eikels, dat ze wel giftig zouden zijn, waarschijnlijk omdat ze looizuur bevatten. Ze veroorzaken volgens deze sites verstopping van de darm geven, koliek, diarrhee, vermagering, stijve gang, sufheid en nierbeschadigingen.

Mijn advies is: niet in paniek raken van een enkele eikel, maar voorzichttig zijn met eikenblad en groene eikels.
Bruine (= oude) eikels lijken een minder groot probleem.

Peter Klaver, dierenarts www.klaver4dieren.nl

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:12

mijn verzorgpaard eet ook altijd veel eikenbladeren(en volgens mij ook wel eikels) maar hij heeft er nog nooit last van gehad

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:29

Toch zijn eikels giftig voor paarden. Het is wteneschappelijk aangetoond dat er blauwzuur in zit, evenals in lijnzaad. Een paard eikels of een schepje lijnzaad is niet erg, bij lijnzaad zelfs gezond. Echter, als er teveel van wordt ingenomen is het wel schadelijk. Vergelijk het maar bij mensen met zout. Een beedje zout is gezond, maar teveel is zeer slecht. In diverse onderzoeken is aangetoond dat een teveel aan blauwzuur kan leiden tot diverse coomplicaties.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:00

eikels zijn wel heel giftig,pas maar op ik hoor het overal om me heen dat ze er doodziek van worden en dat ze er ook dood aan kunnen gaan,die van mij was echt heel erg ziek,ze worden eerst heel sloom en gaan steeds minder eten die van mij at helemaal niks meer en het heeft wel vier weken geduurd voordat hij weer helemaal de oude was.
varkens env worden niet ziek van de eikels omdat ze er ook wormen en insecten bij eten ,dat haalt het gif uit hun lichaam.
mijn paard at alle eikels uit de wei op ,het waren bruine eikels.