Ik ben gisteren dus met mijn paard naar de kliniek geweest omdat ze al een tijdje niet zo lekker liep. Onregelmatig, kort en soms zelfs echt kreupel. Hetgeen waar ik bang voor was (hoefkatrolontsteking) had ze gelukkig niet maar ze blijkt verbening van het hoefkraakbeen aan beide benen te hebben in combinatie met rotstraal. Voor de rotstraal heb ik een speciaal smeerseltje gekregen en verder staat ze nu voor op speciale ijzers. Het is ze te hopen dat dit gaat helpen, maar de veearts zei al dat het afwachten zou zijn want het paard heeft in 13 jaar nog nooit op ijzers gelopen. Ze moet nu een week op boxrust, in combinatie met ontstekingsremmers. Deze moet ze hebben omdat ze door anders te gaan lopen en zo haar benen wat te ontlasten, haar spieren in de rug overbelast heeft. Daarna mag ze voorzichtig aan weer een paar uur de wei in en pas in de derde week mag ik beginnen met rijden of longeren en als dat goed gaat langzaamaan weer opbouwen. Ik heb wel begrepen dat het hoe dan ook een aflopende zaak is, alleen is niet te zeggen hoelang ze nog te gebruiken is. Dat hangt dus mede af van haar reactie op hoefijzers. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dat afgelopen? Ik hoor het graag.
Renske_
Geplaatst: 20-11-04 16:08
bverbening van het hoefkraakbeen, is dat wat je ziet zegmaar net onder de kogel? zegmaar tussen de hoef en de kogel in, dat er dan aan beide zijkanten zo'n bobbeltje komt te zitten? dat krijgen redelijk veel paarden als ze wat ouder worden, mn E-pony kreeg dat op haar 12e/13e aan haar voorbenen, en inmiddels heeft ze het achter ook, mn smid zag het veel vaker en t hoefde niet altijd voor problemen te zorgen
maar ik geloof alleen dat dat anders heette, denk dat jouw paard dus het echt in zn hoef zelf heeft zitten?
Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco
Geplaatst: 20-11-04 16:40
mijn paard heeft verbening van het straalkraakbeen!! is (denk ik) hetzelfde, alleen die van mij is pas 8 jaar!! wat je daar aan kunt doen? tja, idd aangepast beslag, komen ze al ver mee. ik kan gewoon alles met hem doen, rijden longeren, enz. alleen heeft die van mij oo nog eens hoefkanker gehad, waardoor ze er dus achterkwamen (met nemen van foto's) dat hij verbening had. op den duur, denk ik, kom je er toch voor te staan dat je haar alleen nog maar op een wei komt aan het zetten, en er dus niet meer veel mee kunt doen. dat zijn de dingen waar ik nu al mee bezig ben, daarom geniet ik nu zo veel mogelijk van en met hem zolang het nog gaat. de verbening wordt alleen nog maar erger!!
Mist
Geplaatst: 20-11-04 18:58
Mijn paard heeft het al zeker 12 jaar in heel ernstige mate, haar hoeven zijn zelfs aan de buitenkant erdoor vervormd. Grote kans dat ze door de rotstraal kreupel is, niet door de verbening, daar krijgen ze wel een kortere gang door, maar gaan er zelden kreupel op.
Dit is op een rontgenfoto trouwens heel goed te zien (mocht je interesse hebben, pb me dan met je prive emailadres)
Overigens is mijn paard niet (en nooit) kreupel, zelfs niet door de arthrose die ze daarbij ook heeft in heel ernstige mate.
Vinia
Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-04 21:57
Maar bij kreupelheid door rotstraal zijn ze kreupel op zachte bodem en mijn paard is juist kreupel op harde bodem. Mijn email adres staat in mijn profiel.