Riant schreef:Nadat je pijn hebt uitgesloten kan je in plaats van je kruiden musli overstappen op een musli waar geen haver in zit. ls het zo is dat ze als het lecht weer is de hele dag op stal staan kan ik het wel begrijpen. Ik ga er min of meer vanuit dat je paard wel iedere dag even beweging krijgt. Zo niet dan ligt daar denk ik je probleem. Mijn paard gaat iedere dag naar buiten weer of geen weer. Een goede deken beschermt ze wel tegen kou en regen.
Er zijn druppeltjes te krijgen bij de paardendorgist dat heet nervalet en is met name bedoeld voor nerveuze, en daardoor drukke paarden. Misschien kan je haar voor het rijden aan de longerlijn aan het werk zetten dat dat wel helpt. Regelmatig beweging is er belangrijk. Waar je ook op kan lette is kou. Een paard dat het kous heeft zal meer rennerig zijn omdat hij dardoor warmer wordt. Een uitrijddeken of wollen deken die je tijdens het instappen op je paard houdt kan dan de oplossing zijn. Mt de oslag van het weer zijn wel meer paarden frisster dan normaal.
Als dit allemaal niet helpt is er dikke kans dat er een dominatie probleem is en dat je streng en concequent voor je paard moet zijn. Jij bepaalt het tempo. Wil het paard te hard ga je voltes rijden. Ho = ho veel overgangen lekker blijven rijden en wenden zodat het paard an het werk blijft etc. etc.
Succes!!
goed getypt allereerst
je zei dat ik kon over stappen van kruidenmusli naar musli zonder haver,alleen in kruidenmusli zit ook niks in waar ze wild van worden
je kon het juist goed gebruiken bij de paarden die snel druk zijn:P
beauty is niet elke dag in beweging
er komen ponyclubs rijden bij ons op stal,dus kan je er niet in.maar zodra de bak vrij is word er gewerkt...en hard gewerkt dan ook!
ik ga het ook nog eens proberen met overgangen te rijden je :p
nou bedankt he