Paard met psychische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Paard met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 20:01

Heb een merrie van 6 jaar, dit jaar een veulen gehad, totdat het veulen weg is gegaan prima te hanteren. Nadien is ze steeds schrikachtiger geworden, heeft ook verlatingsangst gekregen (is eigenlijk ook niet gek, je haalt zomaar haar kind weg). Hieroverheen is ze onlangs getuige geweest van een grote brand (van haar eigen stal...), ze stond gelukkig buiten en keek ernaar, veel gedoe op het erf, veel geluid, enorm veel brandweerwagens, politie en veeeeeeeel toeschouwers, dit alles midden in de nacht. Tot mijn verbazing was ze toen slechts wat onrustig, niet eens echt in paniek. De dag na de brand kon ze echter bijna niet lopen van de spierpijn, waaruit bleek dat ze dus meer spanning had gehad, dan dat ze eigenlijk had laten zien. Door de brand is ze daarna naar een andere stal verhuisd. Dit is haar alles te veel geworden, ze kan geen pas meer zetten zonder te schrikken en angstig te zijn, waardoor rijden onmogelijk is geworden, ook door zeer deskundige mensen niet te doen. Je voelt dat ze het niet doet om te zieken, maar het is gewoon onrust van binnenuit, echt heel erg zielig.

Heb mijn dierenarts bloed laten prikken om te kijken of daar iets uit zou komen van pijn, ontsteking o.i.d. (ik stond er toen niet bij stil dat dit kon komen door dat ze eigenlijk totaal overspannen zou kunnen zijn) en de uitslag was: het paard heeft psychische problemen, waardoor alle spieren in haar lichaam verkrampen. Het lichaam maakt een bepaald enzym niet meer aan, hetgeen nodig is om het zenuwstelsel in balans te houden. Door de spierspanning was in het bloed te zien dat ze te veel spierafbraak heeft. Ze krijgt dit enzym nu als aanvulling door haar voer en nu maar hopen dat het weer in orde komt met haar. Het was een rustig en lief rijpaard.
Wie heeft met een paard ook ooit dergelijke spanningen meegemaakt?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:19

ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik hoop voor je dat ze snel weer in orde zal zijn, het klinkt echt erg zielig.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 20:54

Het is ook superzielig, je ziet dat ze zelf niet snapt wat er allemaal gebeurt, echt panisch is ze, ik wist niet dat een paard dat zo kon hebben. Heb steeds volgehouden dat het niet in het karakter zat, ze probeert ook ondanks haar angst, waarvoor ze dus veel vluchtgedrag vertoont, toch nog rekening houdt met mij. Als je niet ingrijpt, wordt het volgens de DA alleen maar nog erger en wordt ze op een gegeven moment ook nog agressief

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:41

staat ze alleen?
zorg dat ze een maatje krijgt, een dier wat echt helemaal nergens bang voor is..
in dit geval kunnen druppels van bach-remedie ook een hoop helpen denk ik.
een acupunctuur of een acupressuur erbij halen zal ook een hoop helpen.
ik zou het rijden maar een tijdje vergeten, bouw alles opnieuw op alsof het een wild dier zou zijn.
ik heb zelf ene merrie gehad met ene soortgelijk trauma, dat duurde wel twee jaar voor ze weer een beetje zichzelf werd.....

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 22:38

Ze staat met 5 andere paarden in de wei en heeft 1 speciaal vriendje, een shetlanderruintje, dus daaraan ligt het niet. Het shetje liep er ook al bij toen haar veulen nog bij haar liep. Is dus steeds een vast gegeven geweest, is ook met haar mee verhuisd na de brand.

Hoe had jouw paardje het trauma opgelopen? Kun je me exact aangeven wat je voor het paard hebt ondernomen om het weer bij het oude te krijgen?

Bedankt voor je reactie!

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 22:41

Kent iemand een goede accupuncturist in het zuid-westen van het land? Ik weet dat Arthur Arsveld goed is, maar die zit zo ver weg. Iemand enig idee? Ik heb overigens wel begin volgende week een afspraak met een goede paardenfysiotherapeute

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:42

Ojee Soma, daar is echt nix aan als je paard niet lekker in dr vel zit...
Helaas kan ik je niet helpen hiermee, ik wens je heel veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:26

best wel een verhaal hoor:
mijn merrie heeft het gekregen naar aanleiding van een hele simpele dekking... ze was altijd al wantrouwig tegenover vreemden en nu kwam de hengst.

ze wilde niet, dus werd gekluisterd, ze kreeg een praam op.
nog wilde ze niet gedekt worden.

eigenaar van de hengst zei dat t een vervelende merrie was, hij sloeg haar met een zweep, ze moest stilstaan..toen kon de hengst haar dekken.
ze was vastgebonden,een praam op, ze hadden haar bij de oren vast....
ze werd heel bang, rukte zich los, vloog ervandoor en belandde in het slootje naast de mesthoop...
bingo! tot aan haar nek toe vast in de modder.
met een tracktor hebben we haar eruit getrokken....

vanaf dat moment was het heel moeilijk haar te benaderen, ze was panisch!! ze stond 24 uur per dag op knappen als ze een vreemd geluid hoorde, alle vertrouwen wat ze had was helemaal weg.
een blaadje op de grond was aanleiding voor wegrennen.. soms best gevaarlijk, want ze sloot zich compleet af.

ze heeft rescue remedie gehad van bach. dit hielp iets, ze reageerde minder panisch als ze iets hoorde, ook kreeg ze speciale voeding( weet de naam niet meer sorry, voer voor nerveuze paarden)

en er is een acupressuur mevrouw geweest, die behandeling heeft enorm geholpen... vanaf dat moment kon je merken dat ze zich niet meer afsloot als er wat gebeurde, maar zelf ging kijken wat er was, ze stond weer open voor contact. al met al heeft het heel erg lang geduurd voor ze haar vertrouwen weer terug had.
het was zo raar, ze geloofde helemaal nergens meer in, ik heb met haar gewandeld, zo veel en zo vaak, overal heen en zo langzaam haar vertrouwen in mij hersteld..

die mevrouw die de acupressuur bij haar deed, kan ik je helaas geen adres van geven omdat ze inmiddels gestopt is( dit verhaal speelde al bijna tien jaar geleden)

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:52

hoi, je moet er maar in geloven hoor maar misschien is het een idee eens een "dierentolk"te raadplegen? ik heb ook eens problemen gehad en zij kon me toen vertellen waar het probleem vandaan kwam en na een aantal gesprekken werd het dier echt rustiger!!! je begrijpt dat ik er nu wel in geloof:-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:56

Ik ben ook geen zweefteef Haha! Haha! Haha! maar misschien kan je depennybitch eens benaderen. In Rotterdam zit ook een meisje die heel goed is Irene Bras

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:57

Irene Bras, alternatief therapeut, consulten (op afstand) & workshops communiceren met dieren. Verder voor het hervinden van emotionele balans m.b.v. bloesemremedies (Bach & Nederlands), chakrahealing, visualisatie & meditatie op afstand en bij mij thuis. Voor informatie: 010 4330394 / irene.bras@hetnet.nl.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:06

Wat fionaenco zegt,is misschien helemaal niet zo'n gek idee.
Ik heb ook jarenlang problemen gehad met mijn paard,waardoor is niet helemaal zeker,maar het zou de verhuizing hierheen geweest kunnen zijn.
Het ging van kwaad tot erger en op het laatst kon ik helemaal niet meer rijden,longeren of wat dan ook.Ze was altijd gestresst en bij het minste of geringste was het dan ook helemaal mis.Ik kon helemaal niks meer met haar.Wat jij verteld,klinkt me heel bekend in de oren.Dat soort dingen had mijn paard ook.

Via kennissen van ons bij ik bij iemand terecht gekomen die ik nu zie als een soort van "paardenfluisteraar".Met een hoop gedoe hebben we haar bij hem op stal gekregen,ze ging namelijk ook de trailer niet meer op en ze heeft daar een tijdje gestaan.Ik ben er toen iedere dag geweest om te rijden en met haar te werken en het heeft echt geholpen.
Ze is een stuk rustiger geworden.Toen ze thuiskwam ging het wel weer wat minder,maar ik kon tenminste weer wat met haar.
Zo gaat het nu nog steeds,het blijft moeizaam soms,maar het is zeker beter dan het was!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:29

Een paard waar je veel geduld mee moet hebben, net zoals bij mensen met vele nare ervaringen achter elkaar, raken paarden dan ook getraumatiseerd. Als je in het alternative cicuit wat zie, zou je bach remedie kunnen toedienen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:35

Je paard is gewoon verkracht toch.
Resultaat: geen vertrouwen meer in anderen, je niet thuis voelen in je eigen lichaam, onzeker zijn, bang zijn.
Getraumatiseerd dus..
Ik zou er hulp bij halen, want wij mensen hebben ook hulp nodig om dit te verwerken.

StalDestino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:24

Ik heb vorige maand een pony gekocht, waarvan nu blijkt dat ze ernstige psychische problemen heeft......
Met geen mogelijkheid kun je haar benen aanraken.
Voordat ik haar vertrouwen gewonnen had was ik 3 weken verder.
Toen kwam er een paard bij waar ze aan ging hangen en dus OVER de staldeur heensprong, om vervolgens als een wip erop te blijven hangen. Geen leuk gezicht!
Plus haar achterbeen open....die je niet kunt behandelen..
Medicijnen dus met de spuit.
Gisteren de hoefsmid.....
Platspuiten, praam erop, sorry maar anders was de hoefsmid nu dood geweest hoor!
Bleek ze ooit aan 3 benen hoefbevangen te zijn geweest.
Ik heb haar gekocht bij BMstables in Prinsenbeek die hier allemaal vanaf wist (+6 jaar van haar leeftijd hebben gehaald...) en alles bewust verzwegen hebben.
Om een lang verhaal kort te maken:
Mijn pony vertrouwt alleen mij (en dan nog is ze soms paniekerig) en alle anderen hoeven niks te proberen.
De enige manier om met een traumatisch paard om te gaan is.....
NIET schreeuwen of straffen als ze iets fout doet en je proberen in te leven in zijn/haar situatie...
Een paard is een vluchtdier en zal altijd proberen het enge te vermijden.
Win zijn/haar vertrouwen terug en geef ze liefde want je paard heeft ook niet om een trauma gevraagd.
Liefde en vertrouwen kunnen een hoop doen hoor!
Succes

[edit Heike] oproep verwijderd

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:56

Soma, ik denk dat ik wel iemand weet die je kan helpen. Een vrouw die speciale massage combineert met acupressuur.
Mijn paard had zich ook helemaal afgesloten van de buitenwereld door pijn en is door haar massages enorm veranderd. Die diepe kuilen boven haar ogen zijn nu helemaal weg en het is een paard met een groot ego geworden Lachen.
Mocht je interesse hebben, pb me maar. Dan geef ik je haar telefoonnummer. En anders: veel sterkte met je paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:03

de Krater kan hier wel en oplossing in bieden. ik heb zelf al veel ervaring met de (half)edelstenen bij o.a. mijn dieren en zie dat ze er veel baat bij hebben.

je mag me pb-en voor meer informatie.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:08

StalDestino schreef:
Ik heb vorige maand een pony gekocht, waarvan nu blijkt dat ze ernstige psychische problemen heeft......
Met geen mogelijkheid kun je haar benen aanraken.
Voordat ik haar vertrouwen gewonnen had was ik 3 weken verder.
Toen kwam er een paard bij waar ze aan ging hangen en dus OVER de staldeur heensprong, om vervolgens als een wip erop te blijven hangen. Geen leuk gezicht!
Plus haar achterbeen open....die je niet kunt behandelen..
Medicijnen dus met de spuit.
Gisteren de hoefsmid.....
Platspuiten, praam erop, sorry maar anders was de hoefsmid nu dood geweest hoor!
Bleek ze ooit aan 3 benen hoefbevangen te zijn geweest.
Ik heb haar gekocht bij BMstables in Prinsenbeek die hier allemaal vanaf wist (+6 jaar van haar leeftijd hebben gehaald...) en alles bewust verzwegen hebben.
Om een lang verhaal kort te maken:
Mijn pony vertrouwt alleen mij (en dan nog is ze soms paniekerig) en alle anderen hoeven niks te proberen.
De enige manier om met een traumatisch paard om te gaan is.....
NIET schreeuwen of straffen als ze iets fout doet en je proberen in te leven in zijn/haar situatie...
Een paard is een vluchtdier en zal altijd proberen het enge te vermijden.
Win zijn/haar vertrouwen terug en geef ze liefde want je paard heeft ook niet om een trauma gevraagd.
Liefde en vertrouwen kunnen een hoop doen hoor!
Succes
[edit Heike] oproep verwijderd

Wat ben jij voor iemand?

Bij de verkoop van de pony is heel duidelijk erbij vermeld, dat het geen pony voor kinderen/beginners is, en dat ze ZEER moeilijk is in de omgang!
Dat staat zelfs zwart op wit vermeld op de bon!
Dat je haar benen NIET op kunt tillen en dat de pony blij mag zijn dat ze jou heeft leren kennen, omdat jij haar nog een kans wil geven!

Over de leeftijd van de pony ga ik niet meer in discussie, en als het niet gaat met de pony mag je haar ruilen!

StalDestino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:19

gisteravond heb ik mijn verhaal gedaan over mijn pony met psychische problemen,hierin stond ook een zin over bm stables vermeld,dit zijn niet mijn eigen woorden geweest,inmiddels ben ik erachter hoe dit erop is gekomen.om even recht te trekken wil ik erbij zeggen dat ik dolblij ben met mijn pony ondanks haar mankementjes.bm stables heeft mij van tevoren goed ingelicht over haar problemen en ook toen mijn bijbehorende zadel niet bleek te passen kon ik deze probleemloos ruilen.
mijn oprechte excuses voor het misverstand.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:01

banketstaaf hoor om iemand zo zwart te maken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:05

StalDestino schreef:
gisteravond heb ik mijn verhaal gedaan over mijn pony met psychische problemen,hierin stond ook een zin over bm stables vermeld,dit zijn niet mijn eigen woorden geweest,inmiddels ben ik erachter hoe dit erop is gekomen.om even recht te trekken wil ik erbij zeggen dat ik dolblij ben met mijn pony ondanks haar mankementjes.bm stables heeft mij van tevoren goed ingelicht over haar problemen en ook toen mijn bijbehorende zadel niet bleek te passen kon ik deze probleemloos ruilen.
mijn oprechte excuses voor het misverstand.

Als je er echt spijt van hebt, laat dan een moderator even je bericht verwijderen alstjeblieft!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:38

ze gaan behoorlijk off topic......

maar voor degene die het geopend heeft nog even het volgende:
er zijn verschillende mesnen die je er bij kunnenhelpen, een paar zijn hier al genoemd.
maar het allerbelangrijkste wil ik nog even vermelden is het volgende:

heb geduld!!
een trauma kan er zo insluipen maar neemt heel,heel veel tijd om er weer uit te krijgen, zo kan het een dag of twee heel goed gaan en zo ineens gaat de knop weer om en ben je weer terug bij af..
daarom, neem je geduld, wil niet teveel te snel....
succes met je paard!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:01

Ik zou zeker kijken of hij kan staan bij een normaal rustig paard. Dit paard moet zo te lezen weer vertrouwen krijgen. Ook veel vertrouwenspelletjes doen en en veel masseren, misschien proberen met de alternatieve therapieën die al er op staan. Veel geduld, kalm aan doen en succes! Lachen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:02

sorry, niet gelezen dat ze al een maatje heeft. Lachen

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:49

Hoi !

Ik ben een leerling van Irene Bras.
Ik wil wel gratis met het paard praten als je intresse hebt ?
Stuur me maar een pb Knipoog

groetjes
Janneke