Help mijn pony kan ik niet temperaturen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femmygirl

Help mijn pony kan ik niet temperaturen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:57

wie weet hoe je een stresgevoelig pony, die in haar verleden een trauma heeft opgelopen, wat onbekend is, maar wel te merken is, kan temperaturen?
Ze is super koppig naar andere paarden en wil niet dat je aan haar hoofd komt, alles moet heel rustig bij haar.

Wie heeft tips om haar te kalmeren en hoe je die termometer er in kan doen zonder dat je zelf verwondingen op loopt..

Groetjes Femke

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:59

femmygirl schreef:
wie weet hoe je een stresgevoelig pony, die in haar verleden een trauma heeft opgelopen, wat onbekend is, maar wel te merken is, kan temperaturen?
Ze is super koppig naar andere paarden en wil niet dat je aan haar hoofd komt, alles moet heel rustig bij haar.

Wie heeft tips om haar te kalmeren en hoe je die termometer er in kan doen zonder dat je zelf verwondingen op loopt..

Groetjes Femke

Euhm.. haar hoofd ?? Paarden temperaturen doe je aan de andere kant... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:02

Ga naast de pony staan aan de achterkant, til de staart op en stop de thermometer in de anus.

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:06

tuurlijk moet die termometer in haar kont, alleen ze draait heel veel als je naar achter gaat met je hand en je kan niet achter haar gaan staan want dan bokt ze, en van te veel mensen wordt ze weer onrustig, als je haar helemaal klem zet, gaat ze voor omhoog

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:08

Hmm lastig. Pas in ieder geval op dat je de thermometer niet laat glippen... Bloos!
Ik zou een rustig moment uitkiezen en eerst gewoon proberen of je goed bij de achterkant kan staan, staart optillen etc. zonder dat ze erop reageert...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:09

Je moet ook niet achter haar gaan staan maar naast haar, dicht tegen de billen aan.

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:28

ja maar dan gaat ze toch opzij lopen, zou makkelijk zijn als ze stil bleef staan en ze kan ook prima opzij schoppen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:56

een kant tegen de muur en jij aan de andere kant, als het goed is heeft je pony zoveel respect voor je dat ze niet jouw kant op draait en zeker niet naar je trapt. Als je er dicht tegenaan staat is het moeilijker voor haar om jou hard te raken, daarnaast moet je heel snel weg kunnen springen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:58

Iemand anders een voetje op laten tillen Verward

Of als het echt nodig is en je hebt niet genoeg tijd om ze te laten wennen, kun je misschien een praam proberen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:38

even een touwtje aan de thermometer binden voor t geval dat ie toch naar binnen glipt..
succes!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:48

Misschien even tijdens het voeren doen ofzo, want als ze zichzelf heel erg opfokt is de temperatuur ook niet correct...

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 11:40

ja maar ze heeft in het verleden een trauma overgehouden, vooral het vertrouwen in mensen, maar moet ik dan 1 van de achtervoetjes pakken, en waarom is dat eigenlijk ?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:04

femmygirl schreef:
ja maar ze heeft in het verleden een trauma overgehouden, vooral het vertrouwen in mensen, maar moet ik dan 1 van de achtervoetjes pakken, en waarom is dat eigenlijk ?

Wat houdt dat trauma dan precies in, en waar maak je uit op dat ze een trauma heeft? Heeft het paard niet gewoon een gebrek aan vertrouwen in mensen? Dat kan ook heel makkelijk door geen of gebrekkige opvoeding als jong paard, hoeft echt geen nare ervaring aan te pas te komen hoor.

Een voetje opnemen, voorkomt dat ze makkelijk wegstapt en leidt de aandacht af. (Er vanuitgaande dat een voetje geven geen problemen geeft). Ik zou een voorbeen nemen, anders sta je met z'n tweeën achter haar ieder aan een kant, dat maakt misschien juist weer onrustig.

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 12:12

nou ze is vooral heel erg bang en het vertrouwen in mensen is weg, maar ze is in het verleden van handje tot handje gegaan, maar als een pony zo angstig is, dan moet daar toch een aanleiding voor zijn geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:14

Het blijft natuurlijk een stressmoment als je niet bij haar achterhand moet komen op het moment dat het echt nodig is. Ik zou proberen haar staart veel in handen te nemen, en voorzichtig omhoog te gaan werken tot onder haar staartwortel. Het velletje onder haar staartwortel is heel gevoelig, maar je kunt je paard daar ongevoelig voor maken door veel te aaien en te masseren. Ook al kom in het begin je maar aan de zijkant van de staartwortel, blijf de plekken opzoeken waar ze niet wil dat je haar aanraakt. Aai haar op haar buik, op plekken waar ze het wel fijn vindt, en werk zoetjes aan naar haar achterhand toe. Even aanraken, en weer terug naar de plekken die ze wel fijn vindt. Zo kun je voor je paard de grens steeds verder verleggen tot je wel de gevoelige plekken mag aanraken. Hiet gaat best veel tijd in zitten, dus neem de tijd die nodig is, niet overhaasten, en al helemaal niet je paard in de stress werken.

Ik denk dat bij jou paard het heel belangrijk is dat je de baas blijft, maar ook vertrouwen krijgt. Ik kan aan je beschrijving niet zien of het pure angst is of dominantiegedrag. Persoonlijk zou ik bij het dominantiegedrag beginnen. En dan zou ik je willen adviseren even contact op te nemen met Eddy Modde van Parelli Natural Horsemanship. Je kunt deze vraag ook heel goed even op UZ stellen, lijkt me niet echt een medisch probleem.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:21

femmygirl schreef:
maar als een pony zo angstig is, dan moet daar toch een aanleiding voor zijn geweest.

Nee hoor, dat hoeft echt niet. Een paard is van nature een angstig wezen. Alles dat vreemd is, is eng tot het tegenovergestelde bewezen is Tong uitsteken

M.a.w. als dat beestje nooit fatsoenlijk gepoetst is e.d. dan vind ie dat dus doodeng. Die gevoelige plekken heeft ie waarschijnlijk omdat ie zo gespannen is. Gewoon stug doorgaan en het dier leert dat het niet eng is. Straal vooral zelf uit dat jij de situatie in de hand hebt en dat er helemaal niets aan de hand is. Leer de pony dat je toch nooit opgeeft en verzet dus toch het gewenste effect niet geeft. Goeie kans dat je 'm nog kunt leren van een poetsbeurt te genieten hoor.

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:22

ohw poetsen is ook geen probleem, maar gewoon het vertrouwen in mensen vind ze moeilijk, maar dan is het wel vreemd dat ze voor heel veel dingen bang is je hoeft maar met een zweep aan te komen en ze is weg terwijl het dier al 10 jaar is.
De vorige eigenaren hebben haar dan ook helemaal verwaarloosd gekocht, dus ik denk dat het gewoon een questie van vertrouwen is en dat langzaam opbouwen, heb haar ook nog maar een half jaar

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:36

mijn pony wilde het eerst ook niet..
toen hebben we haar in een stal gezet met een lage deur gewoon en dan met dr kont tegen de deur en dan hoppa Vork zodat ze niet kan trappen..
een paar keer zo rustig gedaan en nu gaat t met een gemakkie !

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:19

als het echt heel erg nodig is om haar te temperaturen.. en dat denk ik wel.. dan zou ik ze in een opvoelbox zetten.. ik denkn iet dat je die hebt maar misschien mag je haar er wel ff bij iemand inzetten..

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:53

ik zou ook alleen maar temperaturen alshet nodig is, dus bv als ze minder eet, ziekerig is, of om haar in de gaten te houde wanneer er een EHV door de stal gaat, of droes, of influenza...

verder niet, want eigen veiligheid gaat voor!!!
en als een dier tijdens het meten niet meewerkt dan kan de meting ook mislukken, (bv btje lucht in het rectum) waardoor de gemeten temp lager is dan dat ie in werkelijkheid is

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:08

Ik heb gelezen, dat er ook kruiden zijn, die je pony rustiger maken, maar klopt het ook dat sint janskruid dat doet en pepermunt blaadjes ?

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:17

je moet t vanuit haar manen doen zeg maar..heb ik ook gehad!! heel voorzichig vanuit haar manen .... en heel veel ertege praten uiteraard...

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:17

ik heb t oo maar geleze hoor.. en bij mij hielp t..