Staart naar de knoppen door schuren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikietje

Staart naar de knoppen door schuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:11

Ik wordt zo gestoord van mn merrie! Boos!
Ze schuurt heel haar staart kapot, nu heeft ze op stal al een deken met flap op, maar dan begint ze maar aan haar manen! Schijnheilig
Zomerexceem kan het bijna niet meer zijn. Ik kan wassen wat ik wil, desinfecteren wat ik wil, maar ze blijft doorschuren!
En dan kom ik op stal en dan kijkt ze me echt onschuldig aan, ik heb helemaal niks gedaan!! Bloos
Iemand ervaring??

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:06

heej

Mijn merrie schuurde ook altijd zo erg aan der staart. Ik was der staart nu om de zoveel weken met Betadine shampo dat werkt egt heel goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:52

klitwortel van het kruidvat, dit is een middeltje tegen roos en werkt goed tegen schuren..
wel raar dat ze er nu pas mee begint..
ik zou zowiezo even stoppen met wassen enzo, misschien vererger je het juist daardoor.
kijk anders het topic van zomereczeem eens door, daar staan wel heel veel middeltjes in die je gebruiken kunt.

Hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:59

Het kan zijn dat de staartwortel te droog is. Probeer er eens wat baby olie op te smeren, of iets anders dat lekker vet is. Succes

Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:43

Mijjn eerste pony April schuurde ook altijd haar staart.

Via een kennis van de manege hoorde ik toen dat het eventueel kon komen van jeuk onder haar staart. na het rijden droogt het zweet op en dat kan jeuk veroorzaken.

Ik ben toen na het rijden onder haar staart het gaan schoonmaken en daarna is ze gestopt mer schuren. Ze had dus echt last van dat zweet.
Ik gebruik gewoon een zachte spons met water

Bij de opvolger van April en nu bij Max doe ik het eigenlijk nog steeds.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:24

Het is vaag, want als ik stop met wassen, gaat ze toch staan schuren.
Het helpt dus eigelijk voor geen meter.
Ik zal eens voor de klitwortel gaan kijken.
Ze heeft wel witte schilfers tussen staart en manen ja.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:27

mijn pony schuurt ook standaard. heb al veel geprobeerd, maar klitwortel helpt ook niet.
bijd ie van mij is het gewoon soort verveling en hij vindt het gewoon lekker.
want als ik er aan kriebel gaat hij zo met zn lip heen en weer omdat hij het lekker vindt

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:47

Mijn paard schuurde eerder ook heel veel. Toen heb ik een bezemborstel opgehangen op de plek waar hij altijd schuurde.
Dus hij kan lekker schuren, zonder dat zijn staart kapot ging.

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:16

Het kan ook schimmel zijn. mijn Paint heeft ook schilfers tussen de manen en heeft geen zomer exceem, heeft nu een rare plek op de hals en de dárts heeft gekeken (schimmel) dus wassen met Imaverol.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:25

De mijne schuurde uit verveling (of baldadigheid), tenminste, zo is het begonnen. Later kreeg ze dus weer jeuk van de schilfers die ze kreeg door het schuren. Ik heb haar toen goed gewassen met BR-shampoo, zodat alles eruit was, en toen heb ik haar in een stal gezet met een stroomdraadje. Daardoor kon ze niet meer tegen de wanden schuren. Na een maand is ze weer in een gewone stal gekomen, en ze heeft nooit meer geschuurd.