mok en soda ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy4

mok en soda ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:26

Mijn paard heeft de laatste tijd last van mok, nu was ik het al regelmatig met betodine en smeer er zalf op. Maar hoorde van de week iemand op stal zeggen dat als je het been van je paard in een emmer met lauw water en soda zet ook goed helpt. Wie heeft dit ook wel eens geprobeerd en heeft misschien nog andere tips.

groetjes Cindy

TinusTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:29

Ik heb van iemand gehoord dat tandpasta er op smeren ook helpt.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:36

mok moet je niet nat houden, te vaak wassen heeft geen zin
Ikzelf gebruik nu acederm wondcreme, dit werkt aardig bij mijn beestje
maar het is even uitproberen wat werkt... Maar niet te nat houden dus, niet te vaak wassen!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:11

Sudocreme (voor babybilletjes) verkrijgbaar bij de drogist en/of supermarkt, werkt echt goed!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:55

cure-mok werkt ook erg goed

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:17

je paard in de soda zetten???!! Dat is als ze een hoefzweer hebben! Mok moet je droog houden. Tandpasta helpt heel goed als je er snel bij bent. als het wat erger is en zijn been/voet word dik dan kreeg ik van de veearts het advies....drie dagen heel dik uiercreme, daarna 1x wassen met beth.shampoo, goed drogen en dan behandelen met clindacutin, na een week was alles weg. GEEN SODA GEBRUIKEN

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:05

clindacutin, dat heb ik ooit eens moeten gebruiken voor een zwelling op de buik van mn pony? bedoel je niet (van hetzelfde merk) vetaderm? dat werkt wel tegen mok,.. maar clindacutin? nooit van gehoord dat dat werkt tegen mok.

(trouwens tandpasta werkt alleen bij natte mok,... droge mok kan je beter behandelen met vataderm of acederm,)
kootholteas droog houden en uierzalf smeren zodra de mok weg is (dan kan er geen vocht meer bij en zo zorg je dat je paardje niet nog een keer mok krijgt)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:02

Clindacutin is een zalf met antibiotica erin! DUH!! dus multifunctioneel!!Kan je alleen van veearts krijgen!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:22

Soda is voor een hoefzweer.Je moet anders ff de dierenarts vragen naar Dermapet of socatyl.Dat werkt echt.Bij lichte mok helpt tandpasta ook.
(die witte)Niet nat maken de benen ,zorgen voor een droge stal en goed verzorgen anders kan zo'n dik been blijvend worden.!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:36

mok is een bacterie, die moet je dus met ene bacterie dodend middel behandelen..hydrocortiderm helpt heel erg goed ( te koop bij de dierenarts) of betadine.. vraag je veearts..

MMG21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:46

gewoon wassen met betadine, goed afdrogen en daarna insmeren met vaseline!! gegarandeerd succes Haha!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:32

hydrocortiderm =vetaderm

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:29

de eerste keer heel goed schoonmaken en zuiveren met soda zou heel goed kunnen zijn. Maar daarna nooit meer aankomen met water (tenzij het heel vies is geworden)'

Er zijn verschillende mokcreme's te koop. Probeer er 1. Elke dag goed invetten. Moet met 2 weken over zijn. Is dat niet het geval, probeer dan een ander merk met andere ingredienten. De ene mok is de andere niet....

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:46

Van soda wist ik dit niet; ik weet wel dat groene zeep goed helpt.
Eerst goed wassen met groene zeep, dan sudocreme of ander anti-mok zalf erop. Een paar dagen blijven zalfen en dan moet het al een stuk beter zijn Lachen

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:12

Wat ik heel goed vind helpen bij mok is zinkzalf van Zwitzal. Eerst het been wassen met betadineshampoo, daarna goed afdrogen en insmeren met zinkzalf, werkt super!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:46

Maanoog schreef:
groene zeep op mok???? Verward

Niet op mok smeren; wassen met vloeibare groene zeep ! helpt echt !!! Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:50

Wat apart dat zoveel mensen tandpasta adviseren. Heb je bij jezelf wel eens tandpasta op een wond gesmeerd? Dat brandt enorm en daarnaast heeft tandpasta niet eens een medicinale werking. Niet gebruiken dus.

Joyckuh adviseert Sudocrem, dat is idd erg fijn spul waarmee je de schrale huid van mokplekken weer mooi soepel en egaal kunt krijgen. Eerst wassen met Betadineshampoo of -scrub, vervolgens heel goed droogmaken met een handdoek en dan die Sudocrem erop. Zinkzalf heeft net zo'n werking, schijnt het. Ik heb het nooit gebruikt, maar heb er wel goede verhalen over gehoord.

Littlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:35

Sanacuran !! werkt super bij onze tinker !! Het ishelaas alleen in België te verkrijgen. Hier is het verboden, maar dan heb je ook ff wat !!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:25

Tandpasta werkt bij mijn merrie niet.
Ik was het 1 keer per week met de betadine shampoo goed afdrogen, en dan hydrocortyderm erop smeren, geloof dat je het maar 14 dagen mag gebruiken, maar de korsten vliegen eraf Haha!

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:54

[het been van je paard in een emmer met lauw water en soda ]

hoi,
mijn paardje heeft op dit moment hoefzweer, mijn vorige pony heeft dat ook gehad, dus wij zeiden tegen DA dat we toen lauw water met soda in emmer hadden gedaan. Toen antwoorde hij dat je eigenlijk geen sode moest doen, want dit kon irritatie opwekken en witte beentjes verkleuren ofzo. Dus hij gaf als oplossing sunil (ariel kan ook) of bentex, (kweet niet hoe je ut schrijft) ook hielp. Dus ik zou dan aanraden geen soda te gebruiken.
xxx regina

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:09

Ik heb eerst gewassen met biotex... Dan kon ik die korsten goed los weken en vervolgens overal tandpasta opsmeren en ook goed tussen de korstjes enz. En dat helpt echt! Het gaat dan echt goed weg..

Ohw ja als ik die tandpaste erop smeer geeft hij geen reacties van dat het zeer doet hoor. Ja ik ga het er natuurlijk niet opsmeren als de wond open is maar op die korsten kan je gewoon tandpasta smeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:17

ik smeer tandpasta altijd op mijn pukkels...dan drogen ze sneller uit.
t bijt inderdaad niet. maar naar mijn mening droogt het bij mok alleen uit, en dood het niet de bacterie die het veroorzaakt

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 06:05

TinusTinker schreef:
Ik heb van iemand gehoord dat tandpasta er op smeren ook helpt.

Smeer zelf eens tandpasta op een wondje!!! lijkt me niet echt fijn...
T brand al als je het op de huid van je gezicht krijgt...

Hydrocortiderm is een hormoonzalf en mag je weer niet te lang gebruiken...

Neem cure-mok van VSM. Via de paardendrogist te verkrijgen en werkt super goed!!!! gebruik de zoekfunctie maar eens....
Mok komt van binnen uit... Het is een bacterie die de kop op steekt in veel gevallen bij nat weer... De bacterien kunnen dan lekker hun gang gaan.... Met cure-mok pak je het probleem van binnenuit aan... De huid wordt mooi droog en de korsten die er dan nog op zitten smeer je even in met iets vettigs en je haalt ze er binnen een paar minuten mooi af.. zonder dat de huid enzo weer kapot gaat...

Er zijn zoveel huis tuin en keukenmiddeltjes maar lijkt me verstandiger om goeie spullen te gebruiken... Van soda wordt het weer week en bereik je denk ik het tegenovergestelde....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:21

cindy4 schreef:
Mijn paard heeft de laatste tijd last van mok, nu was ik het al regelmatig met betodine en smeer er zalf op. Maar hoorde van de week iemand op stal zeggen dat als je het been van je paard in een emmer met lauw water en soda zet ook goed helpt. Wie heeft dit ook wel eens geprobeerd en heeft misschien nog andere tips.

groetjes Cindy

klopt, biotex is nog beter, daar zitten enzymen in ofzo die dan weer de bacterien uit d emok tegen gaan. niet elke dag doen natuurlijk